• Egon den stora

Chockhöja hyra?

Ja nu är det så att jag skall köpa en gård med två hus som.det ofta är på gamla torp. Nu finns det en hyresgäst i det ena huset och ägarna bor i andra.

Jag vill i fortsättningen också hyra ut det ena, men problemet är att dom äldre ägarna inte tagit ut en vettig hyra, knappt självkostnadspris egentligen. Dom har liksom bara varit nöjda med att få in lite pengar och ha någon som bor där.

Detta ligger nära en stad med bostadsbrist och det är ofta man ser annonser på folk som vill hyra hus på landet. Så frågan är: kan jag anpassa hyran till något mer marknadsmässigt eller sitter jag fast? Är det någon som vet?

• Svar på tråden Chockhöja hyra?
  • Treansresa
    Egon den stora skrev 2016-11-03 20:51:03 följande:

Medelhyra i kommunen är enligt statistiken 950 kr per kvm och år, men då är allt med. Räknar man bort nya lägenheter hamnar man på 850kr.

Detta är ett hus på landet, tillgång till uteplats och plats för tre bilar utanför dörren, som står där nu. Det tar precis 7 minuter att komma till närmsta stora mataffär eller 15 minuter till centrum. skola och dagis når man på 10 minuter. Husen från 70-talet i bostadsområden åt detta hållet brukar gå på runt 2miljoner.

Vad skulle ni tycka att det vore värt att betala för detta boende?

Runt 6000 lätt
  • nnnnnnnn
    Egon den stora skrev 2016-11-03 20:32:34 följande:
    Jag vill inte ta oskälig hyra utan bara anpassa den till en normal hyra.
    Det förstår jag.
    jag invände bara mot att några tyckte att det var helt ok att höja med 235% men inte chockhöja.
    Vad är då chockhöja?

Jag tycker att det bästa vore att vara extremt tydlig mot hyresgästen.
    Prata med hyresgästen + ge ett papper med informationen nedskriven, så att denne kan dubbelkolla efter samtalet vad det var som du informerade om.

En väg att gå kan vara att informera om att hyran kommer att höjas till en marknadsanpassad hyra i 3 steg:
    Första halvåret (eller 3 månader eller vad du tycker är lämpligt) får hyresgästen bo kvar till nuvarande hyra.
    Efter den tiden kommer hyran att höjas ett snäpp tex till 3500 kr/mån, den hyran gäller en fast tid tex 6 månader.
    Efter det kommer hyran att höjas till er önskade nivå XYZ kr/mån och denna hyra kommer att skrivas upp med KPI/följa hyreshöjningarna i området/fast procentuell höjning per år på 2,5%/annat förslag per år under hela hyrestiden.

Då har hyresgästen en tid på sig att leta annat boende, under tiden som hyran är fortsatt låg. Hittar denne inget annat boende, så höjs hyran i några steg till den är på den nivå ni önskar. Då är ni verkligen snälla och ger hyresgästen gott om tid på sig att fundera på sin situation (stanna? flytta? köpa något eget?)

• nnnnnnnn
    Medelhyra i kommunen är enligt statistiken 950 kr per kvm och år, men då är allt med. Räknar man bort nya lägenheter hamnar man på 850kr.
    Detta är ett hus på landet, tillgång till uteplats och plats för tre bilar utanför dörren, som står där nu. Det tar precis 7 minuter att komma till närmsta stora mataffär eller 15 minuter till centrum. skola och dagis når man på 10 minuter. Husen från 70-talet i bostadsområden åt detta hållet brukar gå på runt 2miljoner.
    Beror på hur mycket el man behöver betala.
    Är det dragit och kallt, 1 eller 2 glas-fönster, kalla golv, kallras i skorsten osv.
    Är det direktverkande el som värmer?

Eller är det varm grund/golv + treglasfönster som är täta + isolerade väggar och tak + braskamin + ved/pelletspanna eller värmepump?

Och hur är standarden? Modern lägenhetsstandard eller sommarstugestandard?

Är det ett enkelt boende som kostar mycket i uppvärmning så kanske 4000 - 5000 är rimligt.
    Är det mer utrustat boende som har låga uppvärmningskostnader så kanske 5000 - 7500 kr är rimligt.
  • Noname00
    Holma skrev 2016-11-03 11:44:39 följande:
    Ja det är konstigt
    Varför är det konstigt?
    Holma skrev 2016-11-03 17:13:54 följande:
    Ganska stor skillnad

Nämn några skillander?
  • Noname00

Svårt att säga då vi inte vet hur det ser ut, har hyran inte höjts någon gång så har underhållet fått samma öde.
    Om man får gissa lite.
  • Holma
    Noname00 skrev 2016-11-04 00:12:32 följande:
    Varför är det konstigt?
    Holma skrev 2016-11-03 17:13:54 följande:Ganska stor skillnad

Nämn några skillander?
    Det är mycket konstigt att jämföra en provat uthyrare son hyr ut ett litet boende än ett företag som hyr ut massa lägenheter
  • Holma
    Egon den stora skrev 2016-11-03 20:34:05 följande:
    Så att köpa en gård för att försörja sig på dem är fel, men att köpa en hyresfastighet är rätt?
    Vart har jag skrivit det ? Att försörja sig genom att chockhöja en hyra för nån som redan bor där är fel o det är stor skillnad att ha en gård o försörja sig på mark djur mm än att försörja sig på EN hyresgäst
  • Egon den stora
    nnnnnnnn skrev 2016-11-03 22:31:10 följande:

Beror på hur mycket el man behöver betala.

Är det dragit och kallt, 1 eller 2 glas-fönster, kalla golv, kallras i skorsten osv.

Är det direktverkande el som värmer?

Eller är det varm grund/golv + treglasfönster som är täta + isolerade väggar och tak + braskamin + ved/pelletspanna eller värmepump?

Och hur är standarden? Modern lägenhetsstandard eller sommarstugestandard?

Är det ett enkelt boende som kostar mycket i uppvärmning så kanske 4000 - 5000 är rimligt.

Är det mer utrustat boende som har låga uppvärmningskostnader så kanske 5000 - 7500 kr är rimligt.

Det är normal standard, typ inbyggd ugn och micro och kokplattor, ingen häll. Lågt till tak eftersom det är ett gammalt hus, en del tycker att det är charmigt, andra tycker inte det. Snart dras det in fiber i huset också.

Skulle nog påstå att det är som en normal lägenhet. Det går åt totalt 12000 kwh om året i ström så typ en tusenlapp i månaden i genomsnitt, men då har han alltid nästan full belysning på även när han är borta flera dygn. Det är i övrigt en bra hyresgäst, inga fester på nätterna eller dylikt, det enda är väl alla fordon han har! 3 bilar ett släp och en husvagn.
  • Egon den stora
    Holma skrev 2016-11-04 07:06:18 följande:

Vart har jag skrivit det ? Att försörja sig genom att chockhöja en hyra för nån som redan bor där är fel o det är stor skillnad att ha en gård o försörja sig på mark djur mm än att försörja sig på EN hyresgäst

Allt som gården avkastar bidrar till försörjning. Detta är ju bara en liten del! Det är ju inte så att jag vill ta en ockerhyra som jag sa innan utan en normal.
  • Egon den stora
    Noname00 skrev 2016-11-04 00:14:59 följande:

Svårt att säga då vi inte vet hur det ser ut, har hyran inte höjts någon gång så har underhållet fått samma öde.

Om man får gissa lite.

Nej underhållet har sköts perfekt. Nuvarande ägare skulle aldrig slarva med något sånt. Dom är ju pensionärer och har all tid i världen till att måla och klippa gräs och fixa med allt, det enda som skulle behövas i så fall är att tapetsera om. Men det är ju ingen stor sak i det hela.
Svar på tråden Chockhöja hyra?