Egon den stora skrev 2016-11-03 20:32:34 följande:
Jag vill inte ta oskälig hyra utan bara anpassa den till en normal hyra.
Det förstår jag.
jag invände bara mot att några tyckte att det var helt ok att höja med 235% men inte chockhöja.
Vad är då chockhöja?
Jag tycker att det bästa vore att vara extremt tydlig mot hyresgästen.
Prata med hyresgästen + ge ett papper med informationen nedskriven, så att denne kan dubbelkolla efter samtalet vad det var som du informerade om.
En väg att gå kan vara att informera om att hyran kommer att höjas till en marknadsanpassad hyra i 3 steg:
Första halvåret (eller 3 månader eller vad du tycker är lämpligt) får hyresgästen bo kvar till nuvarande hyra.
Efter den tiden kommer hyran att höjas ett snäpp tex till 3500 kr/mån, den hyran gäller en fast tid tex 6 månader.
Efter det kommer hyran att höjas till er önskade nivå XYZ kr/mån och denna hyra kommer att skrivas upp med KPI/följa hyreshöjningarna i området/fast procentuell höjning per år på 2,5%/annat förslag per år under hela hyrestiden.
Då har hyresgästen en tid på sig att leta annat boende, under tiden som hyran är fortsatt låg. Hittar denne inget annat boende, så höjs hyran i några steg till den är på den nivå ni önskar. Då är ni verkligen snälla och ger hyresgästen gott om tid på sig att fundera på sin situation (stanna? flytta? köpa något eget?)