• Anonym (Chockad)

Äter svenskar inte detta?

Är medlem i två grupper på fb där det är väldigt blandat med etniciteter. Det jag märkt att varje gång någon lägger upp en bild på dessa saker så är det alltid någon svensk som undrar vad det är och ställer frågor var man kan köpa/hur man ska äta det. Så jag tänkte skapa en tråd och fråga istället.

Äter verkligen inte svenskar granatäpple, omogna plommon och äpple direkt från träd? Om de gör det, hur kommer det sig att många svenskar blir så chockade när man äter t.ex omogna plommon med salt? Eller äpplen från träd med salt?

Med svensk i denna tråd syftar jag på etnicitet, inte nationalitet.

• Svar på tråden Äter svenskar inte detta?
  • Anonym (BrittaBerit)

Nej det är inte typiskt "svenskt"
    Aldrig ätit nåt av det du listade

• Anonym (Svensk)

Klart att jag gör. Även salt till tomater, gurka, ananas, vattenmelon osv. Det är nog en konstig grupp du har stött på.

• Anonym (Salt?)

Granatäpple, mogna plommon och äpplen från trädet äter vi i Sverige men inte med salt på. Det var nåt nytt.

• Monchichier

Granatäpple ja.

Omogna saker med salt på, nej!

Men jag kan äta pannkaka/gröt med smör, kaviar på ostskiva, marmelad och ostmacka, fiskbullar med spagetti och lite annat sådana konstiga matkombinationer. Men omogna grejer, nej aldrig. Förutom möjligen kiwis och bananer, men det är för att det kliar så mycket i munnen när jag äter dem när de mognat.

• Anonym (?)
    Anonym (Chockad) skrev 2016-11-24 17:16:46 följande:

Är medlem i två grupper på fb där det är väldigt blandat med etniciteter. Det jag märkt att varje gång någon lägger upp en bild på dessa saker så är det alltid någon svensk som undrar vad det är och ställer frågor var man kan köpa/hur man ska äta det. Så jag tänkte skapa en tråd och fråga istället.

Äter verkligen inte svenskar granatäpple, omogna plommon och äpple direkt från träd? Om de gör det, hur kommer det sig att många svenskar blir så chockade när man äter t.ex omogna plommon med salt? Eller äpplen från träd med salt?

Med svensk i denna tråd syftar jag på etnicitet, inte nationalitet.

Klart jag äter äpplen från träd, jag har fullt med äppelträd i min trädgård, men inte med salt? 
    omogna plommon är ju bara otäckt så nej det äter jag inte och granatäpplen kan man ibland köpa i affären men det är inte den vanligaste äppelsorten jag äter. men de ska givetvis vara mogna, både äpplen och plommon (har plommonträd också) och aldrig salt till frukt, aldrig hört latas om faktiskt. 
  • Rovaniemis skogar

Äpplen äter vi, men aldrig med salt. Inte omogna plommon heller (däremot torkade). Granatäpple har jag ingen vana att äta, men det har hänt. Jag köper helst inte mat som transporterats långt.

• Anonym (Tess)

Granatäpple är väldigt vanligt bland "hälsofreaks" men tror inte så många vanliga svenssons äter de så ofta

Dom flesta äter nog mogna plommon här, söta

Och äpplen äter vi såklart! Men inte med salt, utan vanligt rå eller typ som paj, kaka eller mos

Tror traditionen att äta saker med salt är vanligare i varmare länder, för att kompensera den extra svetten, i sveriges mildare klimat behövs inte de, salt används istället mer som konservering av typ kött och fisk

• alice85

Alltså klart jag ätit äpplen och granatäpplen men aldrig äpplen eller plommon med salt på, hade ingen aning om att folk åt det.

• Anonym (Dåtid)

Det är väldigt gammaldags att ha salt på och något som nog inte många känner till. Kan nog även vara lite mer vanligt "ute på landet"

Här i sthlm har jag aldrig stött på nån som förstår detta, men hemma på landet var det vanligt.

Tråkigt att såna gamla godingar försvinner :)

Svar på tråden Äter svenskar inte detta?