• Anonym (Chockad)

Äter svenskar inte detta?

Är medlem i två grupper på fb där det är väldigt blandat med etniciteter. Det jag märkt att varje gång någon lägger upp en bild på dessa saker så är det alltid någon svensk som undrar vad det är och ställer frågor var man kan köpa/hur man ska äta det. Så jag tänkte skapa en tråd och fråga istället.

Äter verkligen inte svenskar granatäpple, omogna plommon och äpple direkt från träd? Om de gör det, hur kommer det sig att många svenskar blir så chockade när man äter t.ex omogna plommon med salt? Eller äpplen från träd med salt?

Med svensk i denna tråd syftar jag på etnicitet, inte nationalitet.

• Svar på tråden Äter svenskar inte detta?
  • Anonym (Chockad)
    Rovaniemis skogar skrev 2016-11-24 18:07:46 följande:

Vad menar ni med "äpplen från träd"? Alla äpplen växer ju på träd. Är det någon särskild sort ni menar?

Menar små man plockar själv och inte de stora man köper på t.ex Ica osv.

Någon tog upp filmen Zozo, precis sådana!
  • Rovaniemis skogar
    Anonym (Chockad) skrev 2016-11-24 18:10:16 följande:

Jätteintressant tråd, det här!

När jag plockar äpplen plockar jag såna stora, söta som de säljer på ICA, så jag förstår inte riktigt. Plockar ni dem innan de mognat eller är det andra sorter, som aldrig blir stora och söta?

Jag har inte sett Zozo, är den bra?
  • MadHatter

Granatäpple äter jag, oftast i sallad. Men det är jubrelativt nytt. Var ju inget som fanns på middagsbordet när jag var barn för 30 år sen.

Omogna plommon har jag aldrig ätit. Äpplen äter jag orecis som de är samt har i matlagning, men jag äter inte råa äppelskivor med salt på. Jag har aldrig sett /hört någon äta detta heller.

• MadHatter

Fastvdet finns en mängd olika sorters äpplen och alla kan man plocka själv om man har ett äppelträd. Vet du vilken äppelsort det är? Eller är det öppelkart helt enkelt av villen sort som helst?
  • Anonym (Salt?)

Jag har fem äppelträd med olika sorters äpplen. Alla är stora och söta. Vissa röda, vissa grön/gula. Vissa fasta och vissa mosiga. Finns massor svenska äppelsorter. Vilken avser du?
  • Anonym (?)

Du menar äppelkart. Nej dem äter man ju inte, de är nästan som trä (iaf de på våra träd) Vi brukar ta de som trillat ner på marken och ge till våra kaniner. De älskar dem men det är nog för att de även älskar att gnaga på äppelgrenar, de smakar säkert liknande. 
  • Anonym (Jepp)
    Anonym (Chockad) skrev 2016-11-24 18:02:13 följande:

Omogna plommon brukar säljas i utländska butiker, fast det kommer under en viss årstid och inte alltid. Jättegott med salt!

Äpplen från träd, sådana små, gröna och sura med salt är också jättegott. Däremot vanliga äpplen från affären med salt.. nej, kan dock funka på gröna äpplen.

Men granatäpplekärnorna i en skål med lite salt över, ät med sked och det är rena himmelriket. Fast det beror på granatäpplet, ju mörkare (alltså kärnorna) desto godare. Rosa är inte alls gott, mörkrött jättegott.

Intressant det måste provas. Choklad med havssalt var ju en riktig hit.

Låter som det jag tänker på som "vildäpplen" eller att man skulle plocka karten (omogna äpplen). De vi har blir aldrig lika stora som de man hittar i mataffären och kan vara ganska syrliga. Minns inte sort dock.
  • Anonym (Salt på äpplen?)

Jag äter mer än gärna äpplen direkt från trädet. Men med salt? Det har jag aldrig hört talas om förut.

Jag äter heller inte omogna plommon eller grantäpplen.

Dock har jag låg salthalt i kroppen och har som ordination att äta mer salt. Men jag saltar istället på mina knäckebröd och har gurka som pålägg och så äter jag avokado med salt, vitpeppar och citron. Mums!

• Anonym (B)
    Anonym (Salt på äpplen?) skrev 2016-11-24 21:37:40 följande:

Jag äter mer än gärna äpplen direkt från trädet. Men med salt? Det har jag aldrig hört talas om förut.

Jag äter heller inte omogna plommon eller grantäpplen.

Dock har jag låg salthalt i kroppen och har som ordination att äta mer salt. Men jag saltar istället på mina knäckebröd och har gurka som pålägg och så äter jag avokado med salt, vitpeppar och citron. Mums!

Då är ju du den perfekta kandidaten att prova saltade gröna äpplen :)
  • Anonym (Jepp)

Någon som hunnit prova än? Vi har just gjort must på alla äpplen så har inget hemma...

Svar på tråden Äter svenskar inte detta?