• Anonym (Chockad)

Äter svenskar inte detta?

Är medlem i två grupper på fb där det är väldigt blandat med etniciteter. Det jag märkt att varje gång någon lägger upp en bild på dessa saker så är det alltid någon svensk som undrar vad det är och ställer frågor var man kan köpa/hur man ska äta det. Så jag tänkte skapa en tråd och fråga istället.

Äter verkligen inte svenskar granatäpple, omogna plommon och äpple direkt från träd? Om de gör det, hur kommer det sig att många svenskar blir så chockade när man äter t.ex omogna plommon med salt? Eller äpplen från träd med salt?

Med svensk i denna tråd syftar jag på etnicitet, inte nationalitet.

• Svar på tråden Äter svenskar inte detta?
  • Anonym (tycker)
    Anonym (Chockad) skrev 2016-11-24 17:16:46 följande:

Äter verkligen inte svenskar granatäpple, omogna plommon och äpple direkt från träd? Om de gör det, hur kommer det sig att många svenskar blir så chockade när man äter t.ex omogna plommon med salt? Eller äpplen från träd med salt?

Jodå, jag äter granatäpple och gillar smaken. Men inte så ofta, eftersom det är tålamodsprövande att ta ut kärnorna och de även i suraste laget ibland. Då jag saknar trädgård så kan jag inte plocka plommon och äpple direkt från trädet. Att salta frukt skulle aldrig falla mig in. Varför i hela friden? Vi får alla i oss på tok för mycket salt ändå. Har inte sett någon salta sin frukt, blir därför inte heller chockad, men skulle heller inte bli det om jag såg någon göra det. Däremot lite förundrad.
  • Anonym (Svensk)
    Anonym (Salt?) skrev 2016-11-25 15:29:57 följande:
    Normalt folk? Plättar kallar jag små runda och tunna. Pannkaka är stora runda tunna och ugnspannkaka är pannkaka i ugn. Vet att detta skiljer sig lite i Sverige vad man kallar det men vi är nog lika normala allihop.
    Du har helt rätt. Sen finns det mycket folk som säger annat men det är bara för att de inte förstår bättre. :)
  • Anonym (Sula)
    Jag är inte förvånad alls. Tror anledningen att äta omogna eller sura frukter med salt hör ihop med att det salta uppväger det sura/beska i frukten så att den smakar sött. Minns när jag för första gången såg en tailändsk  arbetskompis sitta och äta grape, min tanke var ju att grape är besk och kräver en massa socker för att kunna äta, men hon satt och saltade på grapen....    detta var ju tvunget att testa så på vägen hem köpte jag grape och provade. WOW   DET var GOTT, mycket godare än grape med socker!!!   
    Sen dess äter jag tom citroner rakt av, med salt och när alla andra klagar över att apelsinerna är sura så saltar jag.
    Har dock inte testat äpplen och plommon, men kommer garanterat göra det, för vissa typer av äpplen och plommon blir aldrig riktigt goda även fastän de mognat, kanske att salt skulle vara grejen :)
  • Kerubmamman
    Anonym (Svensk) skrev 2016-11-25 16:45:34 följande:
    Du har helt rätt. Sen finns det mycket folk som säger annat men det är bara för att de inte förstår bättre. :)
    Så du äter smör på de runda tunna pannkakorna? Intressant. Är det en lokal företeelse? Glad
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • EnAnonumius
    Anonym (Svensk) skrev 2016-11-25 16:45:34 följande:
    Precis..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Chockad) skrev 2016-11-24 17:16:46 följande:

Är medlem i två grupper på fb där det är väldigt blandat med etniciteter. Det jag märkt att varje gång någon lägger upp en bild på dessa saker så är det alltid någon svensk som undrar vad det är och ställer frågor var man kan köpa/hur man ska äta det. Så jag tänkte skapa en tråd och fråga istället.

Med svensk i denna tråd syftar jag på etnicitet, inte nationalitet.

Jag äter gärna äpplen från träd, plockade ofta mogna äpplen från träd från morfars äppleträd.  Inget till, varför skall man förstöra den goda naturliga smaken med en salt?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • monkees

Jag köper och äter plommon endast en kort period när det är högsäsong och de är riktigt mogna. ALDRIG att jag skulle gnaga i mig ett omoget plommon när det finns så ENORMT mkt fin frukt att välja på i alla butiker numer. När det gäller granatäpplen så tycker jag det är den mest oekonomiska frukt som finns. Man petar ur kärnorna och slänger resten.

• Åsa

Nu varierar det iofs även vad svenskar äter, utifrån familjekultur, socialgrupp och ålder. (Du kommer att få väldigt olika svar om du frågar ang t ex sniglar, lammkött eller inälvs- och blodmat.) Därtill kommer att en enskild person kan ha börjat äta något som vanligen inte äts här, för att man vant sig vid det i kontakt med utländska bekanta, vid resor eller under påverkan av /hälso/trender. Det finns ett antal svenskar som t ex äter alger utan att det därför kan sägas att svenskar äter alger

Detta sagt:
    Äpple direkt från träd ser jag inget konstigt alls med. Ser man det som konstigt känns det som att man kommer från en bakgrund där det inte är så vanligt att kunna göra det, stadsbo t ex. Som en parallell bara blåstirrade jag när en synbarligen svensk stockholmare frågade om man kunde äta vildhallon när vi var ute och plockade.

Omogna plommon är första gången jag hör talas om här. Har svårt att tro att det skulle förekomma bland svenskar i gemen.

Granatäpplen växer ju inte här och har inte importerats i större mängd förrän i takt med iransk invandring. Svenskar saknar i allmänhet relation till dem och äter dem (i den mån de gör det) au naturel, som de är tillredda om man blir bjuden eller enligt recept.

Ang salt som nämns ovan äter jag det i princip inte med någon frukt och vet ingen som gör det.

• Åsa
    Anonym (Svensk) skrev 2016-11-24 23:28:00 följande:
    Nog har väl alla smör till pannkaka
    Nej. Var äter man det?
    Jag har haft riven ost på pannkaka ibland à la pizza, likaväl som att göra annan fyllning till fyllda pannkakor, men det är bara vanlig fantasi, inget inlärt.
  • Aaaaa1

Kommer från ett land där växer granatäpplen, alla älskar det, och vi äter det aldrig med salt. Snarare tvärtom, om det är för surt, kan man lägga till lite söker.

Omogna plommor och också aprikoser äter vi också, de kan man köppa nånstans i maj/början av juni. Då är de sura men jätte saftiga. Alla vet att de är goda med salt men man äter de oftast utan.

Omogna äpple äter vi inte, men finns ett speciellt sort av äpple som är små och gröna, de ser utt som omogna, fast de är jätte söta och saftiga. De äter vi utan salt.

Däremot, innan jag flyttade till Sverige, visste jag inte att man kan äta kött eller ost med sylt och skulle tycka att det är jätte konstigt:) Men nu älskar jag det.

Alla har olika matkultur och alla kan inte gilla allt. Även i samma land, finns skillnader mellan olika delar av landet. Så det är bara att äta det man gillar och acceptera att andra kan gilla anorlunda grejer :)

Svar på tråden Äter svenskar inte detta?