• Anonym (Chockad)

Äter svenskar inte detta?

Är medlem i två grupper på fb där det är väldigt blandat med etniciteter. Det jag märkt att varje gång någon lägger upp en bild på dessa saker så är det alltid någon svensk som undrar vad det är och ställer frågor var man kan köpa/hur man ska äta det. Så jag tänkte skapa en tråd och fråga istället.

Äter verkligen inte svenskar granatäpple, omogna plommon och äpple direkt från träd? Om de gör det, hur kommer det sig att många svenskar blir så chockade när man äter t.ex omogna plommon med salt? Eller äpplen från träd med salt?

Med svensk i denna tråd syftar jag på etnicitet, inte nationalitet.

• Svar på tråden Äter svenskar inte detta?
  • Anonym (svensk2)
    Anonym (Chockad) skrev 2016-11-24 17:16:46 följande:

Är medlem i två grupper på fb där det är väldigt blandat med etniciteter. Det jag märkt att varje gång någon lägger upp en bild på dessa saker så är det alltid någon svensk som undrar vad det är och ställer frågor var man kan köpa/hur man ska äta det. Så jag tänkte skapa en tråd och fråga istället.

Äter verkligen inte svenskar granatäpple, omogna plommon och äpple direkt från träd? Om de gör det, hur kommer det sig att många svenskar blir så chockade när man äter t.ex omogna plommon med salt? Eller äpplen från träd med salt?

Med svensk i denna tråd syftar jag på etnicitet, inte nationalitet.

Chockade och chockade.. men det tillhör inte vår matkultur att salta äpplen.

Äter du surströmming? Eller pölsa? Varför inte?
  • Anonym (Chockad)
    Anonym (svensk2) skrev 2016-11-24 22:03:15 följande:

Alla som äter granatäpplen, omogna äpplen och plommon saltar inte. Det jag funderade över var just dessa frukter och om svenskar åt det, inte specifikt om man saltar eller inte.

Nej, för att det inte ser gott ut.
  • Anonym (Jepp)
    Anonym (svensk2) skrev 2016-11-24 22:03:15 följande:

Jag äter varken surströmming eller pölsa. Inte kroppkakor och kålbullar heller. Men smakat har jag gjort och det är väl kul att få en chans att smaka på något nytt.

Sen håller jag med dig om att det inte är så chockande. Men är det VÄLDIGT gott är det ju lite konstigt att det inte dykt upp tidigare.

/Svensk (eller egentligen 1/16 finne och någon promille vallon men mest svensk)
  • Queennr1

Låter väldigt inskränkt av att bli chockad över att inte hela världen är välbekant med alla miljoners maträtter som förekommer världen runt i olika kulturer ..

• Anonym (Chockad)
    Queennr1 skrev 2016-11-24 22:24:11 följande:

Låter väldigt inskränkt av att bli chockad över att inte hela världen är välbekant med alla miljoners maträtter som förekommer världen runt i olika kulturer ..

Ja, det är ju verkligen bara vissa kulturer som vet hur granatäpple smakar? Men tydligen..
  • Anonym (B)
    Anonym (Jepp) skrev 2016-11-24 22:15:03 följande:

Jag äter varken surströmming eller pölsa. Inte kroppkakor och kålbullar heller. Men smakat har jag gjort och det är väl kul att få en chans att smaka på något nytt.

Sen håller jag med dig om att det inte är så chockande. Men är det VÄLDIGT gott är det ju lite konstigt att det inte dykt upp tidigare.

/Svensk (eller egentligen 1/16 finne och någon promille vallon men mest svensk)

Vad är kålbullar? :)
  • Anonym (B)
    Anonym (Jepp) skrev 2016-11-24 21:47:34 följande:

Någon som hunnit prova än? Vi har just gjort must på alla äpplen så har inget hemma...

Det är ju väldigt vanligt med svenskar som har äpplen i salta sallader. Alltså vanliga sallader med salta dressingar.
  • Anonym (B)
    Anonym (Jepp) skrev 2016-11-24 22:37:46 följande:

Ursäkta felstavningen. Syftade såklart på kolbullar.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Kolbulle

Aha, tack för svar. Har aldrig hört talas om kolbullar heller :)

Har norrländsk och skånsk släkt.
  • Anonym (Minnen)

Åh minnen från barndomen, jag är svensk men min bästa vän när jag var liten var från Syrien.

Vi åt omogna plommon och såna små äpplen med salt på. I början tyckte jag mest det var surt och konstigt men jag "lärde mig" äta det tillslut och då var det riktigt gott!

Granatäpple åt vi också ofta när jag var hemma hos dom.

Svar på tråden Äter svenskar inte detta?