• Anonym (Chockad)

Äter svenskar inte detta?

Är medlem i två grupper på fb där det är väldigt blandat med etniciteter. Det jag märkt att varje gång någon lägger upp en bild på dessa saker så är det alltid någon svensk som undrar vad det är och ställer frågor var man kan köpa/hur man ska äta det. Så jag tänkte skapa en tråd och fråga istället.

Äter verkligen inte svenskar granatäpple, omogna plommon och äpple direkt från träd? Om de gör det, hur kommer det sig att många svenskar blir så chockade när man äter t.ex omogna plommon med salt? Eller äpplen från träd med salt?

Med svensk i denna tråd syftar jag på etnicitet, inte nationalitet.

• Svar på tråden Äter svenskar inte detta?
  • Anonym (Chockad)
    Anonym (well) skrev 2016-11-25 10:49:51 följande:

Är helsvenne och har smakat på omogna plommon med salt och tycker inte om det, därför äter jag det inte. Däremot citron med salt på är gott, äter du det TS?

Äter granatäpplen. Och har det i matlagning både färsk och sirapsversionen

Jaa, citron med salt är jättegott. Mums!
  • Anonym (well)
    Anonym (Chockad) skrev 2016-11-25 12:05:31 följande:
    Jaa, citron med salt är jättegott. Mums!
    och om granatäppelkärnorna är sura kan man blanda i salt och torkad mynta. Även det mums
  • Anonym (Chockad)
    Anonym (well) skrev 2016-11-25 12:11:30 följande:
    och om granatäppelkärnorna är sura kan man blanda i salt och torkad mynta. Även det mums
    Torkad mynta har jag aldrig testat i. Bara blanda i salt och ibland pressad citron. Får testa myntan någon gång.
  • Anonym (Svensk)
    Anonym (Men) skrev 2016-11-25 11:29:10 följande:
    Men nu säger ju typ alla i tråden att visst, de har ätit granatäpple ibland, men eftersom det inte alls växer här är det dyrt och ofta inte så gott som om man plockat det moget (de som fraktas hit plockas ju omogna och får mogna i containrar, som banan). Sedan är det inte vanligt här att äta äpple/plommon med salt, nej. Vad vill du egentligen?

Jag tycker det finns fantastiskt utbud av olika produkter från hela världen i affärer här. Mycket större än i de flesta andra länder jag varit i där det mest finns det som äts där. Priset tror jag dock tas av Singapore där det finns fantastisk mat från massor av olika kulturer.
    De odlas även i Sverige.
  • Kerubmamman
    Anonym (Svensk) skrev 2016-11-24 23:28:00 följande:
    Fiskbullar med spaghetti var enda "konstiga" saken du äter. Nog har väl alla smör till pannkaka eller kombinerar ost och kaviar på smörgåsen?
    Menar du ugnspannkaka eller runda tunna "pannkakor" (plättar för normalt folk)
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • SupersurasunkSara
    Kerubmamman skrev 2016-11-25 14:40:21 följande:
    Plättar är ju små och görs i plättlagg, pannkakor är stora, tunna och runda och görs i pannkakslagg. Eller stekpanna.
    Queennr1 skrev 2016-11-25 10:41:03 följande:
    Kan granatäpplen odlas i Sverige?
    Ja Men jag har inte sett det så ofta, de kanske inte är så tåliga? Eller så är det för att vi inte äter det så mycket här, eller gjorde iaf inte.

• Anonym (Salt?)
    Normalt folk? Plättar kallar jag små runda och tunna. Pannkaka är stora runda tunna och ugnspannkaka är pannkaka i ugn. Vet att detta skiljer sig lite i Sverige vad man kallar det men vi är nog lika normala allihop.
  • Kerubmamman
    SupersurasunkSara skrev 2016-11-25 15:25:48 följande:
    Plättar är ju små och görs i plättlagg, pannkakor är stora, tunna och runda och görs i pannkakslagg. Eller stekpanna. smile1.gif

Ja smile1.gif Men jag har inte sett det så ofta, de kanske inte är så tåliga? Eller så är det för att vi inte äter det så mycket här, eller gjorde iaf inte.

Anonym (Salt?) skrev 2016-11-25 15:29:57 följande:
    Normalt folk? Plättar kallar jag små runda och tunna. Pannkaka är stora runda tunna och ugnspannkaka är pannkaka i ugn. Vet att detta skiljer sig lite i Sverige vad man kallar det men vi är nog lika normala allihop. smile5.gif

Fast vad ni kallar det spelar inte så stor roll. Det viktiga är att reda ut vad (Svensk) menar. Ugnspannkaka är det inte ovanligt med smör till. Till pannkakor/plättar har jag aldrig hört talas om det. 
  • Aniiee
    Men, va fan. Ä'ru norrlänning? =P
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • HunkenHonken

Jag tror att många svenskar blir förvånade över smakkombinationen surt/salt och att äta surt utan att balansera upp det med sötma. I traditionell svensk mat kombinerar vi oftare surt med sött. I lingonsylt och inlagd sill tex. Vi gillar också ofta salt och sött. Bara det att vi äter söt sylt och gelé till saltad mat tycker en del från andra kulturområden är konstigt. Salt/sött godis är ett annat exempel.

Du är kanske ung, TS, vad vet jag. Men det här är kanske en ögonöppnare för dig att alla inte känner till det som är självklart för dig. Du och din familj är inte per definition normal. Det finns väldigt många "normal".

Svar på tråden Äter svenskar inte detta?