• Anonym (Chockad)

Äter svenskar inte detta?

Är medlem i två grupper på fb där det är väldigt blandat med etniciteter. Det jag märkt att varje gång någon lägger upp en bild på dessa saker så är det alltid någon svensk som undrar vad det är och ställer frågor var man kan köpa/hur man ska äta det. Så jag tänkte skapa en tråd och fråga istället.

Äter verkligen inte svenskar granatäpple, omogna plommon och äpple direkt från träd? Om de gör det, hur kommer det sig att många svenskar blir så chockade när man äter t.ex omogna plommon med salt? Eller äpplen från träd med salt?

Med svensk i denna tråd syftar jag på etnicitet, inte nationalitet.

• Svar på tråden Äter svenskar inte detta?
  • Anonym (Salt på äpplen?)
    Anonym (B) skrev 2016-11-24 21:44:08 följande:

Då är ju du den perfekta kandidaten att prova saltade gröna äpplen :)

Japp! Och jag tänker prova också. Ska ändå handla imorgon efter jobbet så det blir några äpplen också. Jag kanske t o m gillar det och då får jag lättare att ära salt för ett problem för mig är att jag inte gillar salt mat men måste ändå äta det några gånger i veckan.
  • Anonym (Svensk)
    Anonym (Minnen) skrev 2016-11-24 22:48:46 följande:

Åh minnen från barndomen, jag är svensk men min bästa vän när jag var liten var från Syrien.

Vi åt omogna plommon och såna små äpplen med salt på. I början tyckte jag mest det var surt och konstigt men jag "lärde mig" äta det tillslut och då var det riktigt gott!

Granatäpple åt vi också ofta när jag var hemma hos dom.

Välbeställd familj måste de ha varit om de hade råd att låta er mumsa ofta på det. Tur för din vän.
  • Anonym (B)
    Anonym (Svensk) skrev 2016-11-24 23:08:43 följande:

Välbeställd familj måste de ha varit om de hade råd att låta er mumsa ofta på det. Tur för din vän.

Vad menar du med "tur för din vän"..? Säger du så om alla barn som växt upp under normala förhållanden?
  • Anonym (B)

Och nej, de behöver inte alls ha varit välbeställda för att de har ätit det. Så himla märkligt skrivet.
  • Anonym (Minnen)

Eh va?
  • Bibbidi

Har nog bara ätit granatäppelkärnor (alltså bara kärnorna som någon har strött över tex en efterrätt) 1-2 gånger i hela mitt liv tror jag. Eller vet inte riktigt, men inte så mycket mer än så i alla fall.

Äpple med salt har jag aldrig hört talas om innan. 
    Äpplen från träd ...läst i tråden men förstår ändå inte vilken sort du menar? Äpplen har väl de flesta ätit och alla som har äppelträd har väl ryckt loss ett äpple någon gång och smakat på dem?

Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Anonym (Svensk)
    Monchichier skrev 2016-11-24 17:29:13 följande:

Granatäpple ja.

Omogna saker med salt på, nej!

Men jag kan äta pannkaka/gröt med smör, kaviar på ostskiva, marmelad och ostmacka, fiskbullar med spagetti och lite annat sådana konstiga matkombinationer. Men omogna grejer, nej aldrig. Förutom möjligen kiwis och bananer, men det är för att det kliar så mycket i munnen när jag äter dem när de mognat.

Fiskbullar med spaghetti var enda "konstiga" saken du äter. Nog har väl alla smör till pannkaka eller kombinerar ost och kaviar på smörgåsen?
  • Anonym (radhusångest)
    Anonym (Chockad) skrev 2016-11-24 22:11:50 följande:
    Alla som äter granatäpplen, omogna äpplen och plommon saltar inte. Det jag funderade över var just dessa frukter och om svenskar åt det, inte specifikt om man saltar eller inte.

Nej, för att det inte ser gott ut.
    Och äpple eller plommon med salt låter inte alls gott för mig. Så där har du svaret.
  • Anonym (radhusångest)
    Anonym (Svensk) skrev 2016-11-24 23:28:00 följande:
    Fiskbullar med spaghetti var enda "konstiga" saken du äter. Nog har väl alla smör till pannkaka eller kombinerar ost och kaviar på smörgåsen?
    Jag har aldrig ätit eller fått serverat en pannkaka med smör i hela mitt liv, var i landet äter man det????

Vi äter pannkakor med bacon och lingonsylt, eller som dessert med sylt och grädde/glass.

Kaviar är en styggelse om den inte är riktig, alltså rom. Köps inte i vår familj.
  • Anonym (Chockad)
    Anonym (radhusångest) skrev 2016-11-24 23:35:18 följande:
    Och äpple eller plommon med salt låter inte alls gott för mig. Så där har du svaret.
    Ja självklart, men finns en viss skillnad mellan att inte gilla något och att inte veta om något. Det var det själva ts syftade på.
Svar på tråden Äter svenskar inte detta?