• Anonym (Chockad)

Äter svenskar inte detta?

Är medlem i två grupper på fb där det är väldigt blandat med etniciteter. Det jag märkt att varje gång någon lägger upp en bild på dessa saker så är det alltid någon svensk som undrar vad det är och ställer frågor var man kan köpa/hur man ska äta det. Så jag tänkte skapa en tråd och fråga istället.

Äter verkligen inte svenskar granatäpple, omogna plommon och äpple direkt från träd? Om de gör det, hur kommer det sig att många svenskar blir så chockade när man äter t.ex omogna plommon med salt? Eller äpplen från träd med salt?

Med svensk i denna tråd syftar jag på etnicitet, inte nationalitet.

• Svar på tråden Äter svenskar inte detta?
  • Anonym (Lisa)

Hehe det krullar sig i munnen bara av tanken på omogna plommon. MEN det där med salt på äpplen är med i en scen i filmen Zozo. Den handlar ju om en libanesisk pojke som flyr kriget och kommer till Sverige och äter just äpplen med salt med sin släkting (morfar?) och berättar det i skolan och alla (svenska) barn tycker det är jättekonstigt. Jag har själv aldrig ätit det (etnisk svensk), blir sugen på att prova!

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-11-24 17:47:21 följande:

Hehe det krullar sig i munnen bara av tanken på omogna plommon. MEN det där med salt på äpplen är med i en scen i filmen Zozo. Den handlar ju om en libanesisk pojke som flyr kriget och kommer till Sverige och äter just äpplen med salt med sin släkting (morfar?) och berättar det i skolan och alla (svenska) barn tycker det är jättekonstigt. Jag har själv aldrig ätit det (etnisk svensk), blir sugen på att prova!

Såg nu att det kanske ser ut som att filmen handlar om att de äter äpplen med salt, det var inte det jag menade Tungan ute
  • Anonym (Jepp)

Äter granatäpple, fast nästan enbar i sallad.

Omogna plommon. Har aldrig sett att det finns att köpa och i trädgården brukar de få hänga kvar tills de mognat.

Vet inte riktigt var äpplen skulle komma ifrån annars och jag behåller inte trädet på när jag äter dem. Men självklart äter jag äpplen.

Varken plommon eller äpplen med salt på dock. Är det gott?

• Anonym (Nää)

Nää. Äter dock omogna gröna bananer med ketchup och majonnäs på...

• Anonym (Salt?)
    Anonym (Nää) skrev 2016-11-24 17:54:29 följande:

Nää. Äter dock omogna gröna bananer med ketchup och majonnäs på...

Haha...blä!
  • Anonym (B)

Ibland känns det som att vissa äter märkliga smakkombinationer bara för att vara annorlunda :p minns när jag gick i femman och på rasten satt vi några och pratade om mat och alla försökte liksom bräcka varandra i hur konstig matkombos man gillade. Tänker inte på trådstarten nu, det är ju kulturellt :)

Men liksom, gröna bananer med majonnäs och ketchup på,..? Okej... har en kompis som alltid envisas på mc Donalds att få glass på hamburgaren, det smälter så att det blir en sås typ :s

• Anonym (Hej)

Jag kommer från MÖ och har aldrig hört talas om att äta äpple med salt. Tycker inte att du ska bli chockad över att många svenskar inte har ätit sånt. Världen är visserligen liten men det finns väldigt stora skillnader mellan olika matkulturer ändå.

• Anonym (Chockad)
    Anonym (Jepp) skrev 2016-11-24 17:53:39 följande:

Äter granatäpple, fast nästan enbar i sallad.

Omogna plommon. Har aldrig sett att det finns att köpa och i trädgården brukar de få hänga kvar tills de mognat.

Vet inte riktigt var äpplen skulle komma ifrån annars och jag behåller inte trädet på när jag äter dem. Men självklart äter jag äpplen.

Varken plommon eller äpplen med salt på dock. Är det gott?

Omogna plommon brukar säljas i utländska butiker, fast det kommer under en viss årstid och inte alltid. Jättegott med salt!

Äpplen från träd, sådana små, gröna och sura med salt är också jättegott. Däremot vanliga äpplen från affären med salt.. nej, kan dock funka på gröna äpplen.

Men granatäpplekärnorna i en skål med lite salt över, ät med sked och det är rena himmelriket. Fast det beror på granatäpplet, ju mörkare (alltså kärnorna) desto godare. Rosa är inte alls gott, mörkrött jättegott.
  • Rovaniemis skogar

Vad menar ni med "äpplen från träd"? Alla äpplen växer ju på träd. Är det någon särskild sort ni menar?

• Anonym (Helgonet)

De menar nog att plocka äpplena direkt från träden eftersom det är omogna äpplen som avses.

Jag äter gärna granatäpple, jag älskar det. Men det är så jäkla drygt att hålla på att pilla/gräva/slå ur de där fröna så jag orkar inte göra det så ofta.
    Omogna plommon eller äpplen avstår jag, jag gillar hellre mogen frukt.

Svar på tråden Äter svenskar inte detta?