• Anonym (Irriterad)

Rökare, varför slänger ni eran cigg på marken?

Ärligt talat, varför gör ni det? Det är helt otroligt äckligt och respektlöst.

• Svar på tråden Rökare, varför slänger ni eran cigg på marken?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (varför) skrev 2017-08-26 17:49:10 följande:

Nej jag slänger inte mitt avfall på marken. Jag anser inte att det ska vara lättare för mig än för någon annan.

Ingen idé o ljuga, någon gång har du säkert kastat något på marken, skitit i att sopsortera eller vilket vardagligt misstag som helst! För trots att jag inte bryr mig om vart mina fimp hamnar så är jag väldigt noga med allt annat
  • Munskölj
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-26 17:48:48 följande:

Duvet att hade det varit ett så stort problem som du påstår att det är med fimpar så hade det vart olagligt att kasta fimpar på marken. Men eftersom dom vet att ingen rökare skulle bry sig så gör dom inte det alltså är hela denna tråden faktiskt ganska onödig för ingen rökare kommer bry sig och ta del av er åsikt därför har även du ett problem att du inte inser hur lite jag bryr mig om din åsikt om mina handlingar.

Jo. Så är det ju. Egoistiskt handlande är främst ett problem för omgivningen. Men det skiter ju egoisten i, av naturliga skäl. Det var ett så bra program på SVT för ett tag sedan om hur våra hjärnor är olika funtade redan från början. Ditt förutbestämda liv, tror jag det hette. Det handlade bland annat om just empati och om våra olika förutsättningar att känna empati. Våra hjärnor är helt enkelt olika och det är kanske därför det är så svårt för oss att förstå varandra i den här frågan, tror jag. För mig är det så självklart att inte skräpa ner - det blir ju otrevligt för andra. För dig är det självklart att andras upplevelser är irrelevanta för dig.

Jag tror att världen på sätt och vis behöver båda människotyperna (så länge det inte går till överdrift och blir psykopati eller känslomässiga vrak), men just vad gäller renhållning vill jag nog hävda att det empatiska förhållningssättet också är det samhällsnyttigaste och ur samhällsekonomisk synpunkt mest lönsamma.
  • Anonym (Anonym)
    Munskölj skrev 2017-08-26 18:04:42 följande:
    Jo. Så är det ju. Egoistiskt handlande är främst ett problem för omgivningen. Men det skiter ju egoisten i, av naturliga skäl. Det var ett så bra program på SVT för ett tag sedan om hur våra hjärnor är olika funtade redan från början. Ditt förutbestämda liv, tror jag det hette. Det handlade bland annat om just empati och om våra olika förutsättningar att känna empati. Våra hjärnor är helt enkelt olika och det är kanske därför det är så svårt för oss att förstå varandra i den här frågan, tror jag. För mig är det så självklart att inte skräpa ner - det blir ju otrevligt för andra. För dig är det självklart att andras upplevelser är irrelevanta för dig.

Jag tror att världen på sätt och vis behöver båda människotyperna (så länge det inte går till överdrift och blir psykopati eller känslomässiga vrak), men just vad gäller renhållning vill jag nog hävda att det empatiska förhållningssättet också är det samhällsnyttigaste och ur samhällsekonomisk synpunkt mest lönsamma.
    Nu känner jag att det ända du pratar om på ditt "svar" eller argument eller vad du nu vill kalla det är SVT programmet som jag inte bryr mig det minsta om :) dessutom så har det blivit en vana för mig att kasta mina fimpar på marken så domdär askarna (om det ens var du som skrev om dom kommer inte ihåg) skulle jag totalt glömma bort att jag hade i fickan och så skulle jag fimpa på marken ändå eller glömma fimparna som finns i asken i min jackficka eller vilken ficka som helst o så skulle dom stanna kvar dör tills jag kommer på att jag faktiskt har en ask som jag aldrig ens skulle använda o det vet jag bara
  • Anonym (Lise)

Verkar finnas en pryl som heter cigbuster, som är en tändare och fimpask i ett. Man stoppar bara ned fimparna i den och när locket är stängt är det luktfritt, står det. Verkar rätt smart.

• Anonym (G)
    Anonym (Lise) skrev 2017-08-26 18:35:18 följande:
    Verkar finnas en pryl som heter cigbuster, som är en tändare och fimpask i ett. Man stoppar bara ned fimparna i den och när locket är stängt är det luktfritt, står det. Verkar rätt smart.
    Vilken bra pryl
  • Anonym (Anonym)

Där kommer vi till felet på folk idag. Du tror väll inte att den är helt luktfri va?
  • Anonym (Rökare 2)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-26 16:57:07 följande:

Det finns ickerökare som gör samma misstag fast med tex godispåsar? Kastar det på marken när man är klar oså kommer det någon annan o plockar upp efter dig. Vad du nu än gör eller hur mycket du uttrycker din åsikt så kommer det alltid att finnas rökare som kastar fimpen direkt på marken OCH människor som kastar godispåsar på marken och med det så vill jag säga att hur mycket ni nu än pratar så kommer jag aldrig sluta kasta fimpar på marken eftersom att som ni inte orkar med jag vet inte ens varför ni är så emot grejen att Kasta fimpar på marken så orkar inte vi rökare hålla på med varje cigg o inte bära på en fimp heller

Inte "vi rökare", dra inte in mig i detta. Jag rullar ut glöden och den lilla tobak som är kvar och släcker det ordentligt och sen slänger jag den antingen i närmsta soptunna som oftast inte är långt bort, eller så lägger jag den i cigarettpaketet och slänger sen dem när jag kommer hem. Det luktar inte särskilt mycket om dem, fingrarna luktar värre. Det handlar om att visa respekt vare sig man är rökare eller ej, jag gör min del men blir dömd pga de som skiter i vilket.
  • Anonym (Rökare 2)

• Anonym (Rökare 2)

Tanken är att jag ska sluta röka vilket inte är det lättaste, kommer köpa en sån här ifall jag fortsätter. Tack för tipset.
  • Anonym (Rökare 2)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-26 17:15:06 följande:

Jag tänker helt enkelt inte på dom som får plocka upp efter mig :) du har nog kastat nån godispåse på marken Vrf anser du att det ska vara lättare för dig än dom som ska plocka upp efter dig? Dessutom är det nog inga människor som går runt och plockar på fimpar det är väll någon traktor eller nått vettefan

Jo Du, det finns visst människor som får plocka dina sunkiga fimpar tillsammans med annat skräp som slängs. Du tror inte på riktigt att man kör runt en traktor som samlar fimpar inne i stan? Känns mer som ett rättfärdigande från din sida, för det var så dumt.
Svar på tråden Rökare, varför slänger ni eran cigg på marken?