• Anonym (Vad gör du?)

    Down syndrom, abort eller behålla, vad gör du?

    Den här frågan verkar ju vara lite kontroversiell, ser den jämt o ständigt dyka upp i andra trådar, så här får den en egen plats. Kanske att den har haft det förut, men jag orkar inte leta efter en sådan, har haft problem med sökfunktionen på familjeliv länge.

    Jag hade gjort abort om jag fick veta att fostret hade DS, vad hade du gjort? Män kan också svara, välj bara vad du helst skulle göra utan att tänka på partner här.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Down syndrom, abort eller behålla, vad gör du?
  • Anonym (Anti)

    Behåller naturligtvis. Men jag skulle ju aldrig kolla upp det ens så jag skulle inte veta förrän barnet var fött. Det finns ingenting som skulle få mig att ta död på mitt eget barn!!

  • Anonym (Vad gör du?)

    Den tanken förstår jag inte alls, men fair enough, det var ju tanken med tråden, att höra olika åsikter, tankar och känslor.

    Fler som vill dela sin åsikt?

  • Carambolan

    När vi väntade första barnet kändes det självklart för oss att inte göra kub utan att vi skulle älska barnet lika mycket oavsett. Med andra och tredje barnet kändes det viktigare att inte utsätta vårt första barn för flera år av oro och sjukhusvistelser i onödan så då hade vi gjort abort om kub eller ul visat på kraftiga avvikelser (inte nödvändigtvis downs).

  • Anonym (S)
    Anonym (Vad gör du?) skrev 2016-12-26 22:00:57 följande:

    Den tanken förstår jag inte alls, men fair enough, det var ju tanken med tråden, att höra olika åsikter, tankar och känslor.

    Fler som vill dela sin åsikt?


    Vilken tanke är det du inte förstår alls? Att man inte vill ta död på sitt barn? Är väl inte så svårt att förstå..

    Själv har jag ingen aning vad jag hade gjort då jag inte varit i situationen. Vid senaste graviditeten gjorde vi kub. Jag vet inte hur jag skulle gjort om det visat sig att barnet haft trisomi 21. Mannen ville dock säkert behålla.
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (Anti) skrev 2016-12-26 21:26:07 följande:

    Behåller naturligtvis. Men jag skulle ju aldrig kolla upp det ens så jag skulle inte veta förrän barnet var fött. Det finns ingenting som skulle få mig att ta död på mitt eget barn!!


  • Anonym (Vad gör du?)
    Anonym (S) skrev 2016-12-26 22:17:43 följande:
    Vilken tanke är det du inte förstår alls? Att man inte vill ta död på sitt barn? Är väl inte så svårt att förstå..
    För mig är det självklart att inte tvinga liv på något som jag inte tycker kan ha ett värdigt liv, DS kanske går bra, men det finns ju t.ex. ett barn som föddes utan hjärna, eller del av hjärnan, kommer inte ihåg nu, för alltid på en nivå som inte ens matchar en nyfödd. Om det hade gällt ett djur hade det nog setts som djurplågeri.

    fast visst, jag har nog vissa själviska orsaker till att jag inte skulle vilja ha ett barn med garanterat utvecklingshandikapp.
  • Anonym (S)
    Anonym (Vad gör du?) skrev 2016-12-26 22:30:44 följande:

    För mig är det självklart att inte tvinga liv på något som jag inte tycker kan ha ett värdigt liv, DS kanske går bra, men det finns ju t.ex. ett barn som föddes utan hjärna, eller del av hjärnan, kommer inte ihåg nu, för alltid på en nivå som inte ens matchar en nyfödd. Om det hade gällt ett djur hade det nog setts som djurplågeri.

    fast visst, jag har nog vissa själviska orsaker till att jag inte skulle vilja ha ett barn med garanterat utvecklingshandikapp.


    Nej det håller jag helt och hållet med om.
  • Anonym (Syskon)

    Jag hade gjort abort. Jag är uppvuxen med ett syskon som har en hjärnskada. Jag vill leva i en vanlig ordinär familj.

  • modsey

    Vi valde fostervattensprov av fler skäl. Att ha ett handikappat barn är ingen dans på rosor eller barndomsromantik som min kloka läkare sa.
    Vi hade gjort abort dels för vår egen skull, men även för att det finns tre äldre syskon som skulle fått en tung börda eller i alla fall en situation som påverkat dem inte bara glatt. Mina barn har haft sin beskärda del av sorgligheter i livet. Allt kan man inte välja eller gardera sig för, men en del går att välja.

Svar på tråden Down syndrom, abort eller behålla, vad gör du?