• Anonym (Bonusmamma)

Vad anser ni om detta?

Det är såhär.. Jag är gift med en man som jag har levt tillsammans med i 9år.

Han har en son som är 14år, och vi har en jättefin relation.

Nu är det såhär att min mans son har träffat en tjej, denna tjejen är mitt kusinbarn.

Det är alltså ingift släkt.

Jag vet att han kommer att ha 100 flickvänner till innan han bestämmer sig för en. Men jag kan INTE släppa detta, jag har sagt till både honom och min man, men de tar de inte på allvar..

Vad tycker ni? Är detta inte helt fel?

Tillägger att pojken bor hos oss på heltid, och har en otroligt spänd och konstig relation med sin riktiga mamma och de träffas Max 3ggr på ett år. Det känns ju som han är en av min ungar..

• Svar på tråden Vad anser ni om detta?
  • Anonym (Anna)

Hade det varit din biologiska son hade jag inte tyckt det var ok, nej. Men nu är han ju faktiskt inte det. Sedan kan ni (du och sonen) har en jättefin och nära relation, det spelar ingen roll. Han och hans flickvän är inte släkt.

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Kille) skrev 2017-01-13 00:30:40 följande:

Hade det varit din son hade jag inte tyckt det skulle kännas helt ok. För då finns det en genetisk koppling mellan han och hans tjej, och en teoretisk risk för inavel om det skulle bli så. Gemensamma släktingar i rakt uppåtgående led känns inte ok.

Ok, du är bara rädd för inavel då så att säga?

Och att jag ser han som min egen son, har ingen betydelse? Jag skulle aldrig låta mina egna barn dejta mina kusiners barn....

Jag är uppvuxen väldigt nära mina kusiner.
  • Anonym (Äh)

Fast om hon nu inte vet att du och hennes pappa är kusiner spelar det väl ingen roll om hon vet att han bor med dig? Har du och hennes pappa en nära relation?

• Anonym (Anna)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-01-13 00:32:23 följande:

Nej inget genetiskt, och det är inte inavelsrisken jag är orolig för heller :)

Du är lite inne och snuddar på konstigheter om de skulle gå isär tex, det är väl dels de.

Sen handlar det mkt om respekt tycker jag, tjejen vet inte ens om att jag och hennes pappa är kusiner, hon har ingen koll på att pojken bor med mig, då de är nya i klassen.

Jag tycker nog bara att släkten, håller man sig undan. Det känns för mig lite som uppfostran.

Nej det är inte ok med kusiner eller kusinbarn..

Hur kan hon inte veta om att hennes far och du är kusiner? Träffas ni aldrig?
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-13 00:34:02 följande:

Hade det varit din biologiska son hade jag inte tyckt det var ok, nej. Men nu är han ju faktiskt inte det. Sedan kan ni (du och sonen) har en jättefin och nära relation, det spelar ingen roll. Han och hans flickvän är inte släkt.

Jättemärkligt resonemang.

Du hade alltså inte tyckt att det var ok att dina barn dejtade dina kusiners barn. Check.

Men om din kusin hade, säg en fru med barn från ett tidigare förhållande..så hade det varit fritt fram för dina barn att dejta dessa, eftersom att de inte är "riktiga" kusinbarn ?
  • Anonym (Äh)

Enda vettiga anledningen till att stoppa en relation mellan "släktingar" handlar om inavel. Resten är bara moral-panik i ditt fall. Hade det varit annorlunda om flickan var barn till en nära vän i stället?

• Anonym (Anna)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-01-13 00:37:12 följande:

Jättemärkligt resonemang.

Du hade alltså inte tyckt att det var ok att dina barn dejtade dina kusiners barn. Check.

Men om din kusin hade, säg en fru med barn från ett tidigare förhållande..så hade det varit fritt fram för dina barn att dejta dessa, eftersom att de inte är "riktiga" kusinbarn ?

Just precis.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Äh) skrev 2017-01-13 00:35:55 följande:

Fast om hon nu inte vet att du och hennes pappa är kusiner spelar det väl ingen roll om hon vet att han bor med dig? Har du och hennes pappa en nära relation?

Du missförstod, hennes mamma och jag träffades på föräldrarmöterna på skolan. hennes mamma är alltså gift med min kusin.

Det var inte direkt så att vi pratade vidare om vad skulle hända om "våra" barn blir kära och om detta hade känts ok..

Pojken vet om att de är ingift släktingar, flickan vet inte.

Jag växte upp med min kusin, känner flickans mamma, träffas ganska ofta ute på sommaren!
  • Anonym (Anna)

Vad tycker din man om det hela då? Han tycker som jag eller?

• glutten
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-01-13 00:34:19 följande:
    Ok, du är bara rädd för inavel då så att säga?

Och att jag ser han som min egen son, har ingen betydelse? Jag skulle aldrig låta mina egna barn dejta mina kusiners barn....

Jag är uppvuxen väldigt nära mina kusiner.
    Du är uppvuxen nära dina kusiner, men tjejen vet inte ens om att du är kusin med hennes pappa/hennes pojkväns bonusmamma? Då kan ni ju inte umgås särskilt nära idag.

Jag kan TYP förstå att det känns LITE konstigt för dig, och det är mycket fint att du och pojken har en så bra tematik. Men du måste släppa detta. De gör inga som helst fel genom att vara ihop. Deras relation har inte heller med dig att göra. Vilken rätt har du att bestämma vem han får vara ihop med (så länge han inte far illa)?
Svar på tråden Vad anser ni om detta?