• Anonym (Bonusmamma)

Vad anser ni om detta?

Det är såhär.. Jag är gift med en man som jag har levt tillsammans med i 9år.

Han har en son som är 14år, och vi har en jättefin relation.

Nu är det såhär att min mans son har träffat en tjej, denna tjejen är mitt kusinbarn.

Det är alltså ingift släkt.

Jag vet att han kommer att ha 100 flickvänner till innan han bestämmer sig för en. Men jag kan INTE släppa detta, jag har sagt till både honom och min man, men de tar de inte på allvar..

Vad tycker ni? Är detta inte helt fel?

Tillägger att pojken bor hos oss på heltid, och har en otroligt spänd och konstig relation med sin riktiga mamma och de träffas Max 3ggr på ett år. Det känns ju som han är en av min ungar..

• Svar på tråden Vad anser ni om detta?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-01-13 01:04:02 följande:

Jag kan utläsa följande :

1. Att Ni alla är överens om att allt är en fråga om genetik.

2. MEN Att ni inte hade velat att era barn dejtade era kusiners barn.

3. Att ni tycker att det är helt ok för två kusiner att gifta sig, eftersom att lagen säger så.

...

Min fråga är då, hade det varit ok om det hade varit pojkens riktiga mammas kusinbarn?

Ja förmodligen hade ni tyckt det också då, eftersom att ni bara utgår från era egna barn och att ni inte hade velat att era barn satte på kusinernas barn... ursäkta svenskan..

1) äntligen är vi överens!

2) inte moraliskt ok om de är genetiskt släkt med varandra. Ok om det är ej genetiskt "släkt" med varandra.

3) nej nej nej, om de är genetiskt släkt med varandra.

Om det hade varit pojkens riktiga mammas kusinbarn, så hade jag opponerat mig en relation mellan de två. Muntligt sagt ofrån. Men vad kan man som förälder göra inom lagens ramar? Dra in lördagsgodis för pojken typ...

Ser du den röda tråden? Genetisk släkt = rött ljus. Ej genetiskt släkt = grönt ljus.
  • Fiona M
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-01-13 01:18:44 följande:

jag är släkt med henne

Jag har vuxit upp med hennes pappa

Du är släkt med henne men sonen är det inte...

Och så nära är ni ju inte nu om du inte ens träffat barnet på 9 år.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (C) skrev 2017-01-13 01:17:57 följande:

För mig handlar det faktiskt väldigt lite om genetik utan mer om ifall man har vuxit upp tillsammans eller ej. Jag förstår att TS känner att kusinbarnet är en mycket nära släkting till henne eftersom hon och kusinen var nära under uppväxten, men för barnen är det ju inte så. De var två tonåriga främlingar som träffades och blev kära.

Ja visst är det så, det är helt riktigt!

Ska jag dra det steget längre?

När vi växte upp, hade flickans pappa och hans bröder jättemkt problem med alkohol och droger. Detta är idag ett avslutat kapitel. Men det sitter fortfarande kvar i mig, och visst alla förtjänar flera chanser. Och det har han fått av mig och alla andra kusinerna!

MEN, här är ytterligare en sak, utan att prata om släktskap en sak som stör mig. Ja det stör bara mig och ingen annan jag vet detta också.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Bindni skrev 2017-01-13 01:18:47 följande:

Jag hade tyckt det var jättekonstigt om min kusins styvson dejtade min dotter. Är väldigt nära mina kusiner, de är nästan som syskon för mig.

Om något går fel, vems parti ska du då ta liksom?

Tack snälla för din kommentar, det finns hopp för mänskligheten ?
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Kille) skrev 2017-01-13 01:19:57 följande:

2) inte moraliskt ok om de är genetiskt släkt med varandra. Ok om det är ej genetiskt "släkt" med varandra.

Om det hade varit pojkens riktiga mammas kusinbarn, så hade jag opponerat mig en relation mellan de två. Muntligt sagt ofrån. Men vad kan man som förälder göra inom lagens ramar? Dra in lördagsgodis för pojken typ...

Ser du den röda tråden? Genetisk släkt = rött ljus. Ej genetiskt släkt = grönt ljus.

Men jag som bonusmamma som inte tänker på DNA utan , en pojk = min pojk. Min riktiga pojk = min pojk.

Hur jag än vrider och vänder på detta så är som du skriver de.. inte moraliskt korrekt!
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Kille) skrev 2017-01-13 01:19:57 följande:

Att göra skillnad på barn och barn, är för mig helt fel. Han är min familj också!

Det är precis lika fel om det är min mans barn som sätter på kusinens barn eller om det är mitt eget !
  • Anonym (Bonusmamma)
    Fiona M skrev 2017-01-13 01:21:11 följande:

Du är släkt med henne men sonen är det inte...

Och så nära är ni ju inte nu om du inte ens träffat barnet på 9 år.

Nej precis, korrekt. Men jag ser ingen skillnad på mannens barn eller våra gemensamma.

Samma regler, samma rutiner, samma allt..

Barnens kusiner - alla barnens kusiner.

Får man välja vilka kusiner man har menar du?

Nej i vårat hushåll utgör vi alla en familj. Våra gemensamma barns kusiner, är också min mans son kusiner, enkelt.

Jag säger inte att vi är "så nära" , jag säger att vi är uppvuxna tillsammans. Jag säger även stt vi träffas en hel del på sommaren, på olika aktiviteter!
  • Anonym (Bonusmamma)
    Queennr1 skrev 2017-01-13 01:35:26 följande:

Förstår inte problemet helt ärligt..

Det är inget problem, det är bara jag som tycker att det inte är rätt!! Man dejtar inte släktingar

( DNA eller inte man gör inte det, en släkting är en släkting! )
  • Anonym (C)

TS, jag tycker det verkar som att du överför din och din kusins relation på era barn. Om du och din kusin hade blivit ett par så hade det varit knepigt. Men detta är två unga människor som har haft så lite med varandra att göra under uppväxten att en av dem inte ens är medveten om släktskapet. Hur kan det vara omoraliskt att de fattar tycke för varandra och tillåter sig att leva ut sina känslor?

Svar på tråden Vad anser ni om detta?