• Anonym (Jennifer)

Sluta med Tramadol: tips

Hej!

Jag har tagit Tradolan (tramadol) i drygt ett år. I början för en skada, men sen fortsatte jag pga de positiva mentala effekter de ger mig. Har blivit beroende och har fått öka dosen då och då för att få samma effekt. Jag tar nu 3-400 mg/dag.

På tisdag börjar jag trappa ner. Ska bli av med detta beroende. Tänker mig en ganska snabb nedtrappning om möjligt. Har inte möjlighet att sluta direkt eftersom jag har ansvar för barn och måste må hyfsat för att kunna ta hand om dem.

Det jag i denna tråd vill be om är tips. Vad kan minska abstinensen och göra det lite lättare för mig?

Och: Jag tänker inte be om att inte få en del oförskämda kommentarer och pekpinnar. För jag vet att de kommer ändå: det har jag sett i andra trådar här på FL när vissa stackars TS blivit helt påhoppade. Men bring it on.

Till alla ni som är trevliga: ni anar inte vad jag uppskattar hjälp! Om det är någon som har frågor eller själva vill göra samma sak och få pepp så ställer jag gärna upp.

• Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips
  • Anonym (Jennifer)

...utropstecken blir frågetecken...

• klyban
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-14 17:15:56 följande:
    Tack klyban!
    Bra tips- ska följa dem. Då kör jag bara morgon och kväll alltså. Bra att veta att man kan ta ut pulvret, det är ju en stor hjälp!

Jag vet att jag har mycket tabletter kvar- det är dock allt för jag har rivit mitt magiska recept (som det gick att ra ut på hur många gånger som helst) i bitar ????????. Bra början.
    Jag kommer också växla upp träningen ännu mer, framöver lär det bli mycket löpning.... Har hört att det är en bra hjälp.
    Tack alla som tipsar, det är både jätteanvändbart och känns lite som pepp också! Skönt även att inte behöva skämmas.

Du får se hur du reagerar och vart du ska trappa ned för må bäst.
    Men rådet att du ska spara att ta bort kvällsdosen innan läggdax som sist, är svårt och tumma på.
    För om man får AT på natten, så kommer man bara ändå sparka sig trött men inte till sömns, och sova är viktigt.

Och ställ in dig på att det kommer vara jobbigt, för det kommer det, dock inte så jobbigt som på cold turkey.
    Sysselsätta sig kommer hjälpa, men det kan bli jobbigt med att sköta vissa saker stundtals.

• Anonym (ev. stöd)

Jag har själv satt ut Tramadol fler gånger, och har hjälpt vänner igenom alltihopa.
    Det är förstås individuellt, men var beredd på att du kommer att må ganska dåligt.
    Det blir som influensa med dålig mage, och ev. småryckningar i kroppen.
    Det bästa är om du ställer in din familj på att de får ta över en hel del av hushållsarbetet, för det är inte säkert att du kommer att orka.
    Jag brukade förbereda mig genom att röja upp hemma, ha tvätten klar o.s.v. för det är risk att allt bara blir liggande.
    Om du vill ha kontakt så finns jag här. Du kan skriva så mycket du vill, klaga, vad du vill. Jag har ju gått igenom samma sak så jag sätta mig in i hur du har det.
    Här i Sverige, på Beroendeenheten, brukar man sätta ner 10% per vecka.

• Anonym (Jennifer)

Tack 'stöd'!

Tänkte inte på det: bra tips att förbereda så mycket som möjligt. Städa, tvätta, löffa fram barnens kläder för flera dagar. Och kanske laga mat för hela veckan och typ frysa in.

Jag kommer nog att ta dig på orden, när jag väl sätter igång på tisdag (är på resande fot nu, det är därför jag väntar tills dess). Tror pepp då, från någon som förstår, kommer vara guld värt!

Är du fri nu?

• Michakaj1991

Hej. Är själv opiatberoende av buprenorfin.

Det bästa du kan göra är att trappa ner det . du kan redan nu köra halvdos i morgon och äta det i några dar för sen trappa ner igen.

Du kommer må dåligt oavsätt under tiden när abstinensen kommer. Och alla dina faktorer kommer försöka få dig att ta en tab igen. Men det gäller å stå i mot och ha 110 vilja. Det gäller att du har starkt psyke så du inte trillar tillbaka efter ett tag eller börjar ersätta detta beroende med något annat.

Du kommer få jävliga dagar och jävliga nätter med bla depprition ångest illamående kräknigar diarré skakningar frysnigar svettningar feber ledvärk, i värsta fall eplepsianfall och andra kramper.

Du borde gå till apoteket innan och köpa medicin mot värk och led verk paracetamol . för det kommer du behöva och kanske något för sömn.

Lycka till MVH

• Anonym (ev. stöd)
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-14 19:17:50 följande:

Tack 'stöd'!

Tänkte inte på det: bra tips att förbereda så mycket som möjligt. Städa, tvätta, löffa fram barnens kläder för flera dagar. Och kanske laga mat för hela veckan och typ frysa in.

Jag kommer nog att ta dig på orden, när jag väl sätter igång på tisdag (är på resande fot nu, det är därför jag väntar tills dess). Tror pepp då, från någon som förstår, kommer vara guld värt!

Är du fri nu?

Jag håller på att trappa ner OxyContin, som är ett snäpp högre än Tramadol, och det är inget vidare!  Sitter fortfarande kvar i abstinens av sömntabletter, det har nu gått 1 år, och jag är fortfararande inte bra.
  • Anonym (Jennifer)

Tack Michakaj! Jag är på resande fot med mina barn (små) så vågar inte ändra min dos förrns vi är hemma igen- därav start på tisdag.

Är lite inne på att be min man ha tabletterna och dosera åt mig när han är hemma. Så att risken att jag mår för dåligt och tar fler än tänkt försvinner.

'Stöd': Men då kan jag peppa dig med! Jag önskar dig verkligen lycka till. Oxycontin har jag tagit efter en stor operation jag genomgick, tog nog i en vecka. Kändes starka. Fast jag blev inte 'uppåt' av dem som jag blir med Tradolan. Hur långt har du kommit i nedtrappningen?

• klyban
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-14 19:49:25 följande:
    Tack Michakaj! Jag är på resande fot med mina barn (små) så vågar inte ändra min dos förrns vi är hemma igen- därav start på tisdag.
    Är lite inne på att be min man ha tabletterna och dosera åt mig när han är hemma. Så att risken att jag mår för dåligt och tar fler än tänkt försvinner.

'Stöd': Men då kan jag peppa dig med! Jag önskar dig verkligen lycka till. Oxycontin har jag tagit efter en stor operation jag genomgick, tog nog i en vecka. Kändes starka. Fast jag blev inte 'uppåt' av dem som jag blir med Tradolan. Hur långt har du kommit i nedtrappningen?

Det är klokt.

Om man blir väldigt lös i magen, så kan man köra loperamid några dagar.
    Min erfarenhet är 2½år med tramadol när ryggen var kass, sen har jag skov med smärta all ifrån nån timme till 3 månader.
    Märkt att vid ca 6-8 veckor med dessa mediciner, så börjar ett fysiskt beroende manifestera sig.

Så för de som har ont, så kan det vara smart och göra ett upphålle på typ en vecka var 6:e vecka, så hamnar man inte i så djupa beroenden.

• klyban
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-14 19:49:25 följande:

Det är säkert för tramadolens ssri-liknande effekt.
    Märkt att man oftare ger oxy nu i vården.

Vet inte om det är så himla bright faktiskt, då det är just denna medicin i USA som skapar MASSOR av heroinister.
    Så många att man kalla det en epidemi, som tydligen drabbar alla samhällsklasser lika hårt.
    Och de får tunga missbrukare av en sort man inte sett innan.

• Anonym (ev. stöd)

Jag har bara sänkt 10 mg från hög dos, så det är långt kvar. Kul om vi kan hålla kontakt, jag skriver till dig.

Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips