• Anonym (Jennifer)

Sluta med Tramadol: tips

Hej!

Jag har tagit Tradolan (tramadol) i drygt ett år. I början för en skada, men sen fortsatte jag pga de positiva mentala effekter de ger mig. Har blivit beroende och har fått öka dosen då och då för att få samma effekt. Jag tar nu 3-400 mg/dag.

På tisdag börjar jag trappa ner. Ska bli av med detta beroende. Tänker mig en ganska snabb nedtrappning om möjligt. Har inte möjlighet att sluta direkt eftersom jag har ansvar för barn och måste må hyfsat för att kunna ta hand om dem.

Det jag i denna tråd vill be om är tips. Vad kan minska abstinensen och göra det lite lättare för mig?

Och: Jag tänker inte be om att inte få en del oförskämda kommentarer och pekpinnar. För jag vet att de kommer ändå: det har jag sett i andra trådar här på FL när vissa stackars TS blivit helt påhoppade. Men bring it on.

Till alla ni som är trevliga: ni anar inte vad jag uppskattar hjälp! Om det är någon som har frågor eller själva vill göra samma sak och få pepp så ställer jag gärna upp.

• Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips
  • Anonym (ev. stöd)

Hej Jennifer! Kanske att du är på väg hem nu? Jag vill ogärna skriva här, det finns alldeles för många kritiska ögon och öron. Man kan ju använda ett påhittat användarnamn, och sedan skriva PM???

• Anonym (Jennifer)

Heeeej!

Kom hem sent igårkväll och har ägnat förmiddagen idag åt att försöka hitta min tråd.. Hur hittar man sina inlägg om de inte blivit kommenterade på ett tag?

Hursomhelst, jag har bett Familjeliv ändra mitt ID (just nu är det mitt riktiga namn) till något mindre igenkänligt. Då behöver jag inte göra anonyma inlägg och kan skicka PM. Är ny på familjeliv så hade lite dålig koll. Har inte fått svar från Familjeliv än.

Hursomhelst: Detta är den första dagen på resan mot ett pillerfritt liv! Att gå från 3-400 mg Tradolan (Tramadol)/dag (6-8 tabletter).

Idag började jag dagen med en, och tog en till kl 15. Har ännu inte känt av abstinens men som jag förstår dröjer den lite. Får se hur jag mår imorgon. Planen är att ta 2 vid sovdags. Och sannolikt en på natten, förväntar mig att nätterna blir jobbiga.

För övrigt skrev 'stöd' att oavsett nedtrappningen så kommer det jobbigaste när man nollat. Även om man är nere i 25 mg 1-2 ggr/dag blir det tufft. Har hört det från flera. Intressant att det är så, undra varför? Vissa säger att nedtrappning 400-300-200-100 kan gå relativt smärtfritt, men just den sista biten är tung. Om man går efter rådet 10% per vecka så kommer det alltså ta 10 veckor innan jag får uppleva nollningens härligheter... (jag hoppas dock på närmare 5 veckor, passar bättre för då har jag en ledig vecka inför nollningen).

Igårkväll gjorde jag en riktig klassiker. Som en bantare som på måndagen ska börja banta och på söndagskvällen äter 10 kanelbullar så blev min kvällsdos igår 5 tabletter... Mycket moget. Jaja. Igår var igår och idag är idag. Och nu har jag passerat starten i alla fall.

Heja heja till er som kämpar mot något beroende, vad det än är!!

• klyban
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-17 17:06:27 följande:
    Heeeej!
    Kom hem sent igårkväll och har ägnat förmiddagen idag åt att försöka hitta min tråd.. Hur hittar man sina inlägg om de inte blivit kommenterade på ett tag?

Hursomhelst, jag har bett Familjeliv ändra mitt ID (just nu är det mitt riktiga namn) till något mindre igenkänligt. Då behöver jag inte göra anonyma inlägg och kan skicka PM. Är ny på familjeliv så hade lite dålig koll. Har inte fått svar från Familjeliv än.

Hursomhelst: Detta är den första dagen på resan mot ett pillerfritt liv! Att gå från 3-400 mg Tradolan (Tramadol)/dag (6-8 tabletter).
    Idag började jag dagen med en, och tog en till kl 15. Har ännu inte känt av abstinens men som jag förstår dröjer den lite. Får se hur jag mår imorgon. Planen är att ta 2 vid sovdags. Och sannolikt en på natten, förväntar mig att nätterna blir jobbiga.

För övrigt skrev 'stöd' att oavsett nedtrappningen så kommer det jobbigaste när man nollat. Även om man är nere i 25 mg 1-2 ggr/dag blir det tufft. Har hört det från flera. Intressant att det är så, undra varför? Vissa säger att nedtrappning 400-300-200-100 kan gå relativt smärtfritt, men just den sista biten är tung. Om man går efter rådet 10% per vecka så kommer det alltså ta 10 veckor innan jag får uppleva nollningens härligheter... (jag hoppas dock på närmare 5 veckor, passar bättre för då har jag en ledig vecka inför nollningen).

Igårkväll gjorde jag en riktig klassiker. Som en bantare som på måndagen ska börja banta och på söndagskvällen äter 10 kanelbullar så blev min kvällsdos igår 5 tabletter... Mycket moget. Jaja. Igår var igår och idag är idag. Och nu har jag passerat starten i alla fall.

Heja heja till er som kämpar mot något beroende, vad det än är!!

Hehe, hitta din tråd kan väl inte varit svårt ;)
    FL har inga funktioner som gör man kan kolla gamla inlägg.
    Du kanske ska starta nytt konto och fortsätta med det kontot.
    Om nu inte detta är emot reglerna, så ta reda på det föst.
    Sen är ju det bara att du använder detta konto och kopplar ihop det med det nya, genom posta på bägge först.

Jag tror inte du ska behöva ta någon tab mitt på natten, inte om du tar de sista 2 innan läggdax.
    Låter inte nödvändigt i mina öron i alla fall, men och andra sidan så vet man inte med säkerhet.
    Mannen har du informerat om att du ska sluta?
    För du kan bli lite sur lättare nu, och rätt seg emellanåt.

Sen har inte detta sagts, men man ska inte se ned på beroende, många vill detta och man återser detta för ofta i dessa trådar.
    Det är nog därför en del vill inte posta och fråga, för rädslan att folk kommer i horder och minsann ska berätta hur dum du är.
    Sanningen är att man blir beroende på massor av mediciner, men bara för det inte går att ha kul med dessa(säger inte att du har detta nu, men då att det går) så är det ett beroende man inte hacka på.
    Och som jag sagt ett par ggr innan och det är att man den dos man sist tar bort är den inför kvällen.
    Och när du närmar dig att den ska bort, så kanske du ska göra detta så du kan ha någon hjälp i hemmet.

• Anonym (Jennifer)

Tack Klyban!

När jag försöker lägga upp en ny användare säger systemet 'mailadress tillhör annan användare'.... väntar på att Familjeliv hjälper mig.

Ja, make informerad. Och han är snäll och stöttande. MEN. Misstänker att ingen annan än vi som tidigare försökt (och vissa lyckats) förstår hur tufft detta är. Det går liksom inte att förstå. Jag har bestigit Aconcagua (Sydamerikas högsta berg), sprungit 7 marathon, fött barn utan bedövning (det första, med de två följande visste jag bättre hehe). Ingenting har jag upplevt så tufft som att försöka bli fri detta. Och då gav jag dessutom upp efter några få dagar förra gången....

• klyban
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-17 18:56:24 följande:
    Tack Klyban!
    När jag försöker lägga upp en ny användare säger systemet 'mailadress tillhör annan användare'.... väntar på att Familjeliv hjälper mig.

Ja, make informerad. Och han är snäll och stöttande. MEN. Misstänker att ingen annan än vi som tidigare försökt (och vissa lyckats) förstår hur tufft detta är. Det går liksom inte att förstå. Jag har bestigit Aconcagua (Sydamerikas högsta berg), sprungit 7 marathon, fött barn utan bedövning (det första, med de två följande visste jag bättre hehe). Ingenting har jag upplevt så tufft som att försöka bli fri detta. Och då gav jag dessutom upp efter några få dagar förra gången....

Kolla nu först reglerna att det är okey med två konton.
    Du kan inte använda samma mailadress, då det alltid kommer vara upptaget.

• klyban
    Anonym (Jennifer) skrev 2017-01-17 18:56:24 följande:
    Tack Klyban!

Ska tillägga att du kan skicka pm till mig om du vill, kommer inte avslöja nått om din identitet eller diskutera nått av detta offentligt.
    Det är då om du vill bolla nått eller få stöd i hur du ska tänka och hantera situationen.

• Anonym (ev. stöd)

Jag har samma elände med att hitta trådar där ingen svarat på ett tag. Ibland kommer det upp en lista, ibland inte....
    Helt rätt, det blir värre och värre desto mer man sänker. Många, t.o.m. sjukvården, tror att det är tvärtom. "Det blir bara bättre och bättre desto mer du sänker". Då vill man bara skrika "bullshit" !! Och den sista dosen ska visst vara bedrövlig. Så det är bra att du är så pass insatt, många blir helt "chockade" över kroppens reaktioner.
    Man kan tro att det är så bra med Beroendekliniker då man blir inlagd. De sänker alldeles för snabbt, och sedan blir man hemkörd när man nollat - och det är ju egentligen då som man behöver hjälp. Så därför ser jag det som ganska meningslöst att ligga inne.
    Detta med att sänka med 10%/vecka är ju de regler som sjukvården brukar hålla på för att det ska gå så smidigt som möjligt. Men om man känner av abstinens så tycker jag att det är bättre att klippa mera, annars så blir eländet bara förlängt.

Jag hoppas nu att det kommer att gå bra för dig, och att det kommer att fungera runtom kring dig. Jag håller tummarna för dig!  

• Anonym (Jennifer)

Tack!

Klyban, då hör jag nog av mig. Lär inte bli idag dock av nedanstående skäl...

Klaffade mig på två igår kväll och mår bra nu på morgonen- funderar på att vänta några timmar med att ta dagens första, känns ju inte att den behövs än. Dessutom: Inatt blev 2 barn av 3 dunderförkylda med hög feber, så jag lär väl ändå inte hinna känna av abstinens idag....

Jag kommer nog inte rapportera varje dag här, blir ju lite tradigt att hela om mina dagar och antal tabletter varje dag.

Men när det väl är dags för den tuffaste biten (stöd) då får ni kanske blocka mig för att ni blir överösta av inlägg...????.

Ha en fin dag! Här är det sommarvärme, hörde någonstans att AT känns bättre i värme. Hoppas hoppas.

Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips