• Anonym (Jennifer)

Sluta med Tramadol: tips

Hej!

Jag har tagit Tradolan (tramadol) i drygt ett år. I början för en skada, men sen fortsatte jag pga de positiva mentala effekter de ger mig. Har blivit beroende och har fått öka dosen då och då för att få samma effekt. Jag tar nu 3-400 mg/dag.

På tisdag börjar jag trappa ner. Ska bli av med detta beroende. Tänker mig en ganska snabb nedtrappning om möjligt. Har inte möjlighet att sluta direkt eftersom jag har ansvar för barn och måste må hyfsat för att kunna ta hand om dem.

Det jag i denna tråd vill be om är tips. Vad kan minska abstinensen och göra det lite lättare för mig?

Och: Jag tänker inte be om att inte få en del oförskämda kommentarer och pekpinnar. För jag vet att de kommer ändå: det har jag sett i andra trådar här på FL när vissa stackars TS blivit helt påhoppade. Men bring it on.

Till alla ni som är trevliga: ni anar inte vad jag uppskattar hjälp! Om det är någon som har frågor eller själva vill göra samma sak och få pepp så ställer jag gärna upp.

• Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips
  • Anonym (Jennifer)

..och ursäkta felstavningar och att FL byter blinkande gubbar till frågetecken... Ligger i en liten hög av barn och försöker skriva med tummen haha..

• Anonym (ev. stöd)

För min del så får du skriva 100 gånger om dagen, och vilken vokabulär som helst - jag vet precis, precis hur du har det. Jag kommer aldrig att glömma vad jag har fått gå igenom och det minsta jag nu kan göra är att ställa upp som stöd och svara på hur många frågor som helst.....

• Anonym (Nyfiken)

Jag har ett par irrelevanta frågor. men ändå inom ämnet smärtlindrande mediciner och beroende.

Om man faktiskt har jätteont så finns det en minimal risk för beroende? (om man tar en/två tab högst, en gång. beroende på mg såklart.)

Men risken ökar för beroende om man tar utan att ha ont?

Alltså kort sagt, om en person tar 1 tablet exempelvis 500 mg skulle det ligga en risk för beroende av detta?

Undrar lite för att min lärare hade varit i en olycka och ambulansen gav morfin och läraren erkände att enda sedan den dagen har det funnits en liten längtan tillbaka till det molnet. så om tillgången skulle finnas skulle nog missbruket vara igång där. och det är väl även så att ambulansen har starkare grejer.

• i-o
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-01-26 01:51:59 följande:

Jag har ett par irrelevanta frågor. men ändå inom ämnet smärtlindrande mediciner och beroende.

Om man faktiskt har jätteont så finns det en minimal risk för beroende? (om man tar en/två tab högst, en gång. beroende på mg såklart.)

Men risken ökar för beroende om man tar utan att ha ont?

Alltså kort sagt, om en person tar 1 tablet exempelvis 500 mg skulle det ligga en risk för beroende av detta?

Undrar lite för att min lärare hade varit i en olycka och ambulansen gav morfin och läraren erkände att enda sedan den dagen har det funnits en liten längtan tillbaka till det molnet. så om tillgången skulle finnas skulle nog missbruket vara igång där. och det är väl även så att ambulansen har starkare grejer.

Sträva alltid efter minsta effektiva dos med alla preparat där det kan föreligga beroende.
    Du ska aldrig ta starka smärtstillande utan att behöva dessa. Det är som supa på en vardag, ett riskbeteende.

Beträffande smärta relaterad till intag så är det bättre att döva delar av smärtan än att gå runt i en smärtfri dimma, för då har man problem och om smärtan är av kronisk natur är det ett helvete att trappa ner ens till den nivån p.g.a. samtidigt abstinens.
  • HippHipp

Hej!

Det är jag som är TS- nu med min riktiga signatur (fast min anonyma är mer rättvisande eftersom det ju faktiskt är mitt namn ;)).

Hittade inte denna tråd så startade en ny. Heter Tramadol dag 3 eller nåt sånt.

Jaja, det går bra tycker jag. Har idag tagit 25+25+25. Känner mig lite rastlös och magen är uppochner (fast jag behövde ändå en detox...:) men annars känns det bra. Kör på denna dos till på söbdag- då blir det bara 2 doser.

Funderar på om jag kommer tjäna något på att i slutet ta några dagar på 1/4delstabletter... Vill liksom göra allt jag kan för att mildra den sista jobbiga biten- när allt är borta.

Ska ut och resa på egen hand om ett par veckor och då tänkte jag bryta helt. Har hyrt ett hotellrum med bastu. Gör verkligen allt jag kan komma på för att sopa banan framför mig!

• Anonym (Undran)

Hej!

Tyvärr har jag inga direkta tips på hur du ska sluta. Men jag har en fråga om Tradolan/Tramadol, har en vän som äter dessa varje dag, utan att ha värk, hur blir man av dessa tabletter? Mentalt/fysiskt? Uppskattar verkligen svar :)

• HippHipp
    Anonym (Undran) skrev 2017-02-09 20:20:19 följande:

Hej!

Tyvärr har jag inga direkta tips på hur du ska sluta. Men jag har en fråga om Tradolan/Tramadol, har en vän som äter dessa varje dag, utan att ha värk, hur blir man av dessa tabletter? Mentalt/fysiskt? Uppskattar verkligen svar :)

Jag har precis slutat, man måste trappa ner först- i de flesta fall långsamt. Och sen räkna med att det blir några tuffa dagar när man slutar helt. Kan hen gå till läkare så kan läkaren göra ett nedtrappningsschema? 10% i veckan är det många som säger.

Jag är TS- detta är min riktiga signatur. Jag har också en tråd som heter Trafolan nu nollat jag. Där finns en hel del tips.
  • klyban
    HippHipp skrev 2017-02-10 07:08:55 följande:
    Jag har precis slutat, man måste trappa ner först- i de flesta fall långsamt. Och sen räkna med att det blir några tuffa dagar när man slutar helt. Kan hen gå till läkare så kan läkaren göra ett nedtrappningsschema? 10% i veckan är det många som säger.

Jag är TS- detta är min riktiga signatur. Jag har också en tråd som heter Trafolan nu nollat jag. Där finns en hel del tips.

Enda som kanske skulle varit bättre, och det är planen i nedtrappningen.
    Där svävade du runt en del och satt fundera på om det skulle ställa till det för dig.

Men du är bara lite seg nu, och de akuta AT är borta?

• HippHipp
    klyban skrev 2017-02-10 08:35:45 följande:

Enda som kanske skulle varit bättre, och det är planen i nedtrappningen.

Där svävade du runt en del och satt fundera på om det skulle ställa till det för dig.

Men du är bara lite seg nu, och de akuta AT är borta?

Jag vet. Hemskt hattande fram och tillbaka. Tyckte det var hemskt svårt att kombinera ett schema med familjeliv så jag körde lite 'på känn'. Och det gick tackochlov bra för mig-men inget man ska rekommendera för andra.

Jag känner inte av AT alls längre, fysiskt. Däremot känner jag mig lite oengagerad- med Tradolan i kroppen var det ju T o m roligt att städa... Nu känns allt lite trist liksom. Min hjärna försöker övertala mig att tex börja ta Tradolan igen men bara på helger- men innerst inne vet jag att det är en dum idé för jag har nog en beroendepersonlighet. Och eftersom jag inte har ont av min hjärntumör just nu så behöver jag ju inte smärtstillande egentligen. Jag längtar tills min hjärna läkt så att mina endorfinnivåer (fast det är nog fel ord?) blivit balanserade och normala igen. Nu tar jag ett träningspass (spinning funkar bäst, är mest intensivt) när jag vill få lite lyckokänslor. Hjälper.
Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips