• Anonym (Jennifer)

Sluta med Tramadol: tips

Hej!

Jag har tagit Tradolan (tramadol) i drygt ett år. I början för en skada, men sen fortsatte jag pga de positiva mentala effekter de ger mig. Har blivit beroende och har fått öka dosen då och då för att få samma effekt. Jag tar nu 3-400 mg/dag.

På tisdag börjar jag trappa ner. Ska bli av med detta beroende. Tänker mig en ganska snabb nedtrappning om möjligt. Har inte möjlighet att sluta direkt eftersom jag har ansvar för barn och måste må hyfsat för att kunna ta hand om dem.

Det jag i denna tråd vill be om är tips. Vad kan minska abstinensen och göra det lite lättare för mig?

Och: Jag tänker inte be om att inte få en del oförskämda kommentarer och pekpinnar. För jag vet att de kommer ändå: det har jag sett i andra trådar här på FL när vissa stackars TS blivit helt påhoppade. Men bring it on.

Till alla ni som är trevliga: ni anar inte vad jag uppskattar hjälp! Om det är någon som har frågor eller själva vill göra samma sak och få pepp så ställer jag gärna upp.

• Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips
  • klyban
    HippHipp skrev 2017-02-10 09:43:39 följande:
    Jag vet. Hemskt hattande fram och tillbaka. Tyckte det var hemskt svårt att kombinera ett schema med familjeliv så jag körde lite 'på känn'. Och det gick tackochlov bra för mig-men inget man ska rekommendera för andra.
    Jag känner inte av AT alls längre, fysiskt. Däremot känner jag mig lite oengagerad- med Tradolan i kroppen var det ju T o m roligt att städa... Nu känns allt lite trist liksom. Min hjärna försöker övertala mig att tex börja ta Tradolan igen men bara på helger- men innerst inne vet jag att det är en dum idé för jag har nog en beroendepersonlighet. Och eftersom jag inte har ont av min hjärntumör just nu så behöver jag ju inte smärtstillande egentligen. Jag längtar tills min hjärna läkt så att mina endorfinnivåer (fast det är nog fel ord?) blivit balanserade och normala igen. Nu tar jag ett träningspass (spinning funkar bäst, är mest intensivt) när jag vill få lite lyckokänslor. Hjälper.

Men löste sig ändå.

Sen går det väl nöjjes ta tramadol någon enstaka gång, men det bör du nog vänta med ett tag och tills du fått ur suget i kroppen och hjärnan.

• Tipsss

Tramadol gör dig avdomnad, du njuter av stunden. Detta är ett gemensamt drag hos olika typer av opiater. Det absolut värsta man kan göra när man går av opiater är att sluta "cold turkey" (direkt). Att avvänja sig från opiater kan vara riktigt tungt men det bästa är långsamt sänka dosen. Du kommer antagligen börja svettas mer och märka av "brainfog", brainfog är när du har svårt att koncentrera dig och glömmer saker. Efter du varit av i 2 veckor är  det ganska lungt i och med att du ej varit på så extremt länge. 

Såg att någon skrev att du ska berätta sånt för en läkare men det är en extremt naiv och dum sak att göra. Om du skulle berätta detta för en läkare hamnar det i journalen. Andra läkare du går till kommer se sånt, försäkringsbolag kan be om såna uppgifter. Vissa jobb kan också kräva att dom får ett utdrag och då står det att du missbrukar opiater i resten av ditt liv, lagom kul.

Du har kontroll över situationen och kommer hit och ber om hjälp, finns ingen anledning att blanda in en läkare som kommer ge samma svar som du kan hitta på internet och förstöra ditt liv i processen. 

Lycka till :)

• Anonym (Nyfiken)
    Tipsss skrev 2017-02-10 19:04:28 följande:

Tramadol gör dig avdomnad, du njuter av stunden. Detta är ett gemensamt drag hos olika typer av opiater. 

Citodon är värre? starkare och, eller svårare att sluta med? bättre som mildare? eller är det typ samma sak? alltså det där gemensamma draget?
  • Anonym (Jennifer)

Tramadol gör dig avdomnad, du njuter av stunden. Detta är ett gemensamt drag hos olika typer av opiater. Det absolut värsta man kan göra när man går av opiater är att sluta "cold turkey" (direkt). Att avvänja sig från opiater kan vara riktigt tungt men det bästa är långsamt sänka dosen. Du kommer antagligen börja svettas mer och märka av "brainfog", brainfog är när du har svårt att koncentrera dig och glömmer saker. Efter du varit av i 2 veckor är  det ganska lungt i och med att du ej varit på så extremt länge. 

Såg att någon skrev att du ska berätta sånt för en läkare men det är en extremt naiv och dum sak att göra. Om du skulle berätta detta för en läkare hamnar det i journalen. Andra läkare du går till kommer se sånt, försäkringsbolag kan be om såna uppgifter. Vissa jobb kan också kräva att dom får ett utdrag och då står det att du missbrukar opiater i resten av ditt liv, lagom kul.

Du har kontroll över situationen och kommer hit och ber om hjälp, finns ingen anledning att blanda in en läkare som kommer ge samma svar som du kan hitta på internet och förstöra ditt liv i processen. 

Jag har klarat det nu- tog 5 dagar. Glad och tacksam. Har fått tabletterna av läkare (smärta pga hjärntumör) och tar man dem länge måste man trappa ner vare sig man vill eller ej. Det borde inte vara negativt i en läkarjournal- då är det ju den utskrivande läkaren som ät skyldig och inte jag kan jag tycka. Men jag förstår att det kanske inte ser ur så i en journal.

Men jag klarade mig utan läkarhjälp hursomhelst.
  • Anonym (tips)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-02-10 20:11:41 följande:
    Citodon är värre? starkare och, eller svårare att sluta med? bättre som mildare? eller är det typ samma sak? alltså det där gemensamma draget?

Både jag och nej, Citadon eller Kodein som det även heter är en "riktig" opiat dvs att framställs direkt från Opiumvallmon, medans tramadol är kemiskt framställd. 
    Ruset på Opiater har många gemensama drag och du blir oftast lugn och känner eufori. Pupillerna blir små. 
    Citadon är starkare per mg och ger ett starkare rus. Du kan aldrig se på någon att dom tar tramadol, pupilerna är mindre än vanligt men inget en vanlig människa reagerar på. 

Citadon däremot kan påverka pupiller mer märkbart och ruset är mer kroppsligt. 
    Bästa sättet att beskriva det är att du känner dig extremt bekväm i ditt eget skinn. 

Anonym (Jennifer) skrev 2017-02-10 20:34:47 följande:
    Jag har klarat det nu- tog 5 dagar. Glad och tacksam. Har fått tabletterna av läkare (smärta pga hjärntumör) och tar man dem länge måste man trappa ner vare sig man vill eller ej. Det borde inte vara negativt i en läkarjournal- då är det ju den utskrivande läkaren som ät skyldig och inte jag kan jag tycka. Men jag förstår att det kanske inte ser ur så i en journal.

Men jag klarade mig utan läkarhjälp hursomhelst.

Kul att höra att det går bra och att du slapp läkare :) 
    Tyvärr är det inget läkaren tar på sig, han skriver bara i journalen att du tog för ofta vilket ledde till missbruk. Läkare vill alltid ha sina händer rena och så länge han har rekommenderat en dos som är inom de bestämmelser som finns så anser dom att det ligger på dig.

• klyban

Problemet med tramadol är att det har en SSRI-liknande effekt utöver den att den är en opioid.

Hon bor i Spanien som jag förstår det, och där verkar man inte sätta missbrukarstämpel i pannan det första taget.
  • Anonym (Jennifer)
    Anonym (tips) skrev 2017-02-10 21:24:50 följande:

Både jag och nej, Citadon eller Kodein som det även heter är en "riktig" opiat dvs att framställs direkt från Opiumvallmon, medans tramadol är kemiskt framställd. 

Ruset på Opiater har många gemensama drag och du blir oftast lugn och känner eufori. Pupillerna blir små. 

Citadon är starkare per mg och ger ett starkare rus. Du kan aldrig se på någon att dom tar tramadol, pupilerna är mindre än vanligt men inget en vanlig människa reagerar på. 

Citadon däremot kan påverka pupiller mer märkbart och ruset är mer kroppsligt. 

Bästa sättet att beskriva det är att du känner dig extremt bekväm i ditt eget skinn. 

Kul att höra att det går bra och att du slapp läkare :) 

Tyvärr är det inget läkaren tar på sig, han skriver bara i journalen att du tog för ofta vilket ledde till missbruk. Läkare vill alltid ha sina händer rena och så länge han har rekommenderat en dos som är inom de bestämmelser som finns så anser dom att det ligger på dig.

Jag tog inte mer än den rekommenderade dosen och inte oftare heller. Man blir beroende ändå om man tar morfinpreparat under en lång tid. Mrn håller med, det kommer inte se bra ut i journalerna- men jag tycker verkligen att det är fel.
  • Anonym (Jennifer)
    klyban skrev 2017-02-11 09:34:00 följande:

Problemet med tramadol är att det har en SSRI-liknande effekt utöver den att den är en opioid.

Hon bor i Spanien som jag förstår det, och där verkar man inte sätta missbrukarstämpel i pannan det första taget.

Det stämmer, jag bor i Spanien- men bara i några år pga min mans jobb. Läkaren som behandlar (och opererar) min hjärntumör finns i Sverige.

Men det stämmer verkligen ang synen på tramadol här- inte någon kontroll alls. detta kan men köpa utan recept: Citodon, tramadol och hostmedicinen cocillana. Jag tycker detta är fel. Det gör det så mycket enklare att återfalla.

Och läser man på paketen står det att recept behövs men det har jag aldrig blivit frågad om. Det verkar räcka med att se 'välvårdad' ut.
  • Anonym (Citodon)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-02-10 20:11:41 följande:

Det är mycket lättare att sluta med citodon än tramadol, utsättningssymtomen är mycket värre.

Konstigt nog verkar läkare inte hunnit fatta det än.

Jag äter citodon på grund av kronisk värk efter en skada.

Direkt efter skadan fick jag tramadol, jag tyckte inte de hjälpte utan fick citodon i stället.

Det kanske inte är en semester att sluta med citodon, men mycket, mycket värre abstinens från tramadol.

Så ts det är tufft av dig att kunnat sluta med dem
  • klyban
    Anonym (Citodon) skrev 2017-02-11 12:15:03 följande:
    Det är mycket lättare att sluta med citodon än tramadol, utsättningssymtomen är mycket värre.
    Konstigt nog verkar läkare inte hunnit fatta det än.

Jag äter citodon på grund av kronisk värk efter en skada.
    Direkt efter skadan fick jag tramadol, jag tyckte inte de hjälpte utan fick citodon i stället.

Det kanske inte är en semester att sluta med citodon, men mycket, mycket värre abstinens från tramadol.

Så ts det är tufft av dig att kunnat sluta med dem smile1.gif

kodein har jag märkt och när jag diskuterat detta en del.
    Det är att det är allt ifrån ingen AT alls till mega AT.
    Varför det är så, det tror jag har med vilken ras som man har.(ursprung och blandningar "rasmässigt" rent historiskt).
    Själv när jag hade en extrem migränperiod i yngre ålder, så blev det en jävla massa under ett år.
    Och den var rätt enkelt att sluta med, man blev mest trött och seg och inga myrkrypningar och andra jävliga saker.

Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips