• Anonym (Jennifer)

Sluta med Tramadol: tips

Hej!

Jag har tagit Tradolan (tramadol) i drygt ett år. I början för en skada, men sen fortsatte jag pga de positiva mentala effekter de ger mig. Har blivit beroende och har fått öka dosen då och då för att få samma effekt. Jag tar nu 3-400 mg/dag.

På tisdag börjar jag trappa ner. Ska bli av med detta beroende. Tänker mig en ganska snabb nedtrappning om möjligt. Har inte möjlighet att sluta direkt eftersom jag har ansvar för barn och måste må hyfsat för att kunna ta hand om dem.

Det jag i denna tråd vill be om är tips. Vad kan minska abstinensen och göra det lite lättare för mig?

Och: Jag tänker inte be om att inte få en del oförskämda kommentarer och pekpinnar. För jag vet att de kommer ändå: det har jag sett i andra trådar här på FL när vissa stackars TS blivit helt påhoppade. Men bring it on.

Till alla ni som är trevliga: ni anar inte vad jag uppskattar hjälp! Om det är någon som har frågor eller själva vill göra samma sak och få pepp så ställer jag gärna upp.

• Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips
  • Anonym (ev. stöd)

Det var visst lite värre då vi p.g.a. känsligt ämne har gått in som anonyma.
    Du kan komma med förslag, jag kommer inte på något, när du känner för att skriva. Skulle du börja på måndag?

• klyban
    Anonym (ev. stöd) skrev 2017-01-14 20:44:22 följande:

Du kan komma med förslag, jag kommer inte på något, när du känner för att skriva. Skulle du börja på måndag?

Tisdag var det, då hon var på resande fot.
    Med nedtrappning så kommer väl det ett litet tag innan det blir påtagligt med AT.

• klyban
    Anonym (ev. stöd) skrev 2017-01-14 20:44:22 följande:

Glömde säga jag också är gärna till hands och stöttar.

Det kan vara rätt skrämmande första gången att få bort det beroende man får av dessa mediciner.

• i-o

Bästa tipset jag kan ge för att minska AT är något som lindrar symptomen och dessutom lagras i fettvävnaden istället. När nedtrappning är klar så kommer symptomlindrande substansen inte ge en AT i sig utan bara vara att sluta med. På sin höjd lite orolig sömn eller lättretlighet i ett par dagar.

• Anonym (ev. stöd)
    i-o skrev 2017-01-14 22:57:47 följande:

Bästa tipset jag kan ge för att minska AT är något som lindrar symptomen och dessutom lagras i fettvävnaden istället. När nedtrappning är klar så kommer symptomlindrande substansen inte ge en AT i sig utan bara vara att sluta med. På sin höjd lite orolig sömn eller lättretlighet i ett par dagar.

Vad är det för något, skulle vara intressant att få veta.
  • Anonym (Jennifer)

Tack alla!

Ja, vi kanske får höras här då- vill inte gärna ge upp min anonymitet just i detta ämne. Egentligen märkligt att det ska vara så skämmigt.

I-o: Har du något namn på medicin? Vet inte om jag lyckas förklara det där om lagras i fettvävnaden på spanska (man tror att de kan prata engelska på apotek, hos läkare etc men så är det ofta inte).

Min idé är att under nedtrappningen ligga på en sådan 'nivå' att jag orkar med barnen - och att det faktum att jag måste ta hand om dem, göra saker etc snarare blir en distraktion från abstinensen än en plåga. Men det kanske är naivt, det kanske kräver en nedtrappning så långsam att det kommer ta ett halvår stt bli fri- och det vill jag inte. Tror jag får se första veckan som en test-vecka helt enkelt. Nu åker snart ryggsäcken på och mitt och barnens resande tillbaka mot Spanien fortsätter i 1,5 dygn till. Kommer troligen inte kunna läsa eventuella svar under den tiden. Men är tacksam för alla tips jag kan få!!! Pepp till er därute som också kämpar och tack för toppentips hittills ????????????.

• Anonym (Jennifer)

...och så kom frågetecknen igen...

• Anonym (ev. stöd)

Till i-o: Funderade lite på det du skrev. Benso är ju fettlösligt och det ligger ju redan i fettvävnaden, och i princip överallt. Så där hänger jag inte riktigt med.

• Anonym (ev. stöd)

Nu tänkte jag visst på benso. Men opiater ligger ju också i fettvävnader, min läkare på Beroende-enheten berättade för mig hur det fungerar. Så det är väl egentligen samma sak där?

• Anonym (ev. stöd)

Till Jennifer: Då du har en familj att ta hand om så är det nog en mycket långsam nedtrappning som gäller. Om du klipper 10% per vecka så blir det drägligt.
    Men eländet kommer ju efter att man "nollat", och det enda att göra är att förvarna sin omgivning, vara förberedd och "härda ut". Den enda hjälp som finns är Loperamid för den stackars magen. Det finns ju Theralen och Lergigan men de flesta tycker att det är bara "skit".
    Om man ska försöka räkna ut hur lång tid abstinensen tar efter nollningen så är det c:a 1 vecka för varje månad och 1 månad för varje år + ev. postakut abstinens. Och detta brukar stämma bra.
    Som jag skrev så är förberedelser ett måste, det k a n bli som så att man blir liggande i soffan i flera veckor. Jag har läst så många berättelser om detta så jag vill inte på något sätt överdriva. Räkna med att du efter nollningen blir utslagen i 3-4 veckor då din sambo/make får sköta i princip allt. Det är inte roligt...

Men som allt annat är det förstås individuellt, du kanske klarar det hela jättebra, utan det här är tumregler som gäller majoriteten. Om du förbereder hemmet för 3-4 veckor framåt när du har nollat så har du inte gjort det i onödan, det är ju ändå sådant som måste göras. Detta är absolut inte någon skrämselpropaganda, det är det sista jag vill utsätta dig för. Men många blir "chockade" av att de blir så pass däckade,det är svårt att sätta sig in i det hela. Men då du tidigare har satt ut Oxy-Contin så vet du på ett ungefär vad man går igenom, och hur din kropp fungerar.

Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips