• Anonym (Frida)

Pojkvän höll inte vad han lovade

Min pojkvän hade lovat att ställa upp för mig nästa vecka. Det är väldigt viktigt för mig. Skolrelaterat. Men, igår fick han ett samtal där hans chef ringde och frågade om han kan jobba samma dag som han hade lovat att ställa upp för mig. Han tackade ja, och sa det till mig sen.

Detta ställde till det ganska mycket för mig.

Samt att jag blev besviken på honom eftersom att han lovade mig. Ska man inte hålla det man lovat?

Har jag fel?

• Svar på tråden Pojkvän höll inte vad han lovade
  • Anonym (-)

Han gjorde givetvis fel. Han bör definitivt hålla det han lovat.

En smart person går inte runt och lovar att ställa upp för andra när man har ett jobb som kan ringa och fråga en om man kan jobba. Det bör man alltid ha i åtanke. Han borde alltså ha haft det i åtanke, inte du.

• Anonym (T)
    ungbrunett skrev 2017-01-19 16:24:46 följande:

Misstänker detta ännu mer eftersom du är här inne.

Är du inte intresserad över vad han lovat henne?

Du är inte den enda...
  • Anonym (Nja)
    Kuddebarn skrev 2017-01-19 16:30:13 följande:

Jag tycker faktiskt att man ska hålla det man lovat. Även om det innebär att tacka nej till jobb. Han har lovat dig och han visste att detta kunde ske.

Man ska hålla det man har lovat, absolut. Men när det gäller jobb så skulle jag säga att det beror på, på vad det gäller, vad man har lovat att hjälpa till med.

I andra tråden, den med datorn, så brydde du dig inte alls om att hon hade lovat att lämna tillbaka datorn i morgon. Vilken anledning hon än hade att inte göra det var okej. Men här är inte jobb en giltig anledning att bryta sitt löfte?
  • Kuddebarn
    Anonym (Nja) skrev 2017-01-19 16:45:39 följande:

Man ska hålla det man har lovat, absolut. Men när det gäller jobb så skulle jag säga att det beror på, på vad det gäller, vad man har lovat att hjälpa till med.

I andra tråden, den med datorn, så brydde du dig inte alls om att hon hade lovat att lämna tillbaka datorn i morgon. Vilken anledning hon än hade att inte göra det var okej. Men här är inte jobb en giltig anledning att bryta sitt löfte?

Ja, och pojkvännen borde ha haft i åtanke att inte gå runt och hålla saker han inte kan hålla.

Nej, det gjorde jag inte. Hon sa att det fanns en anledning till det så jag utgick ifrån att hon inte kunde ta sig (vilket hon också skrev), så det var en helt annan sak.
  • Anonym (-)
    smulpaj01 skrev 2017-01-19 16:51:49 följande:

Självklart går jobb före någon annans studier!

Bara att acceptera!!

Nej. Han lovade sin flickvän en sak.

Han bör veta att han har ett jobb som kan ringa och fråga honom om det passar att jobba, så han skulle ha tänkt på att inte gå runt och lova saker och göra andra besvikna. Man håller det man lovat.
  • Katten Lilla
    smulpaj01 skrev 2017-01-19 16:51:49 följande:

Självklart går jobb före någon annans studier!

Bara att acceptera!!

Fast det handlar ju om ett löfte han bröt?

Uppenbarligen var det jätteviktigt!

Visst, jobb är viktigt, men har han angett ett löfte så ska han tamejfan hålla det också!

Han visste att detta kunde ske. Finns inga bortförklaringar.
  • ungbrunett
    Katten Lilla skrev 2017-01-19 16:55:38 följande:

Fast det handlar ju om ett löfte han bröt?

Uppenbarligen var det jätteviktigt!

Visst, jobb är viktigt, men har han angett ett löfte så ska han tamejfan hålla det också!

Han visste att detta kunde ske. Finns inga bortförklaringar.

Men hur viktigt kan det vara. Kan ts inte göra sina egna läxor? Sjävklart tackar man ja till jobb om någon ringer. Arbetsmoral gott folk.
  • Anonym (Nja)
    Kuddebarn skrev 2017-01-19 16:48:54 följande:

Ja, och pojkvännen borde ha haft i åtanke att inte gå runt och hålla saker han inte kan hålla.

Nej, det gjorde jag inte. Hon sa att det fanns en anledning till det så jag utgick ifrån att hon inte kunde ta sig (vilket hon också skrev), så det var en helt annan sak.

Hon skrev att det fanns en anledning till att hon inte kunde åka. Du brydde dig inte alls om vad anledningen var. Att hon hade en anledning var tillräckligt för att hon självklart kunde skita i sitt löfte och stanna hemma.

Men nu är det helt fruktansvärt att han valde jobb före skolarbete? Låter jätte konstigt.

Som sagt självklart ska man försöka hålla det man har lovat. Dock kan det komma saker i mellan. Jobb är enligt mig en okej anledning om det man har lovat inte är jätte viktigt. Men vi vet inte vad det var han lovade att hjälpa ts med.

Mitt jobb kan ringa med kort varsel och vi måste försöka ställa upp för varandra. Men om någon frågar mig om hjälp på tisdag så säger jag ja om jag är ledig. Sen vet alla som känner mig att jobbet kan ringa med kort varsel så det behövs inte sägas. Så om ts kille brukar bli inringd med kort varsel så borde hon väl veta det? Åh är det ovanligt så var det ju inget han misstänkte skulle hända heller åh troligen väldigt kris nu när det hände då.
  • Katten Lilla
    ungbrunett skrev 2017-01-19 16:59:04 följande:

Men hur viktigt kan det vara. Kan ts inte göra sina egna läxor? Sjävklart tackar man ja till jobb om någon ringer. Arbetsmoral gott folk.

Måste väl inte vara endast en läxa? Kan väl vara något större än så. Hon skrev ju trots allt att hon går på universitetet.

Min poäng är i alla fall att man håller det man lovat, det är liksom det som är själva grejen med ett löfte. Jag tror inte mina vänner skulle bli så glada om jag tackade ja till nånting enbart för att det var till min fördel när jag i själva verket hade lovat att hjälpa dem med nånting.

Det handlar om tillit.
Svar på tråden Pojkvän höll inte vad han lovade