• Anonym (Frida)

Pojkvän höll inte vad han lovade

Min pojkvän hade lovat att ställa upp för mig nästa vecka. Det är väldigt viktigt för mig. Skolrelaterat. Men, igår fick han ett samtal där hans chef ringde och frågade om han kan jobba samma dag som han hade lovat att ställa upp för mig. Han tackade ja, och sa det till mig sen.

Detta ställde till det ganska mycket för mig.

Samt att jag blev besviken på honom eftersom att han lovade mig. Ska man inte hålla det man lovat?

Har jag fel?

• Svar på tråden Pojkvän höll inte vad han lovade
  • Anonym (-)
    ungbrunett skrev 2017-01-19 17:41:50 följande:

Jag och de allra flesta jag känner hade förstått när något ska prioriteras och när något kan vänta. Det fanns en tråd här en gång om en som var ledsen över att hen inte fick fortsätta sitt nya arbete då hen sjukskrivit sig och stannat hemma från jobbet av diverse olika anledningar. Folk har olika prioriteringar, det har du rätt i. Somliga förstår värdet av arbete, andra prioriterar.. skevt.

Nja, så är det ju inte.

Ett löfte är ett löfte och det är inte alltid man kan skjuta upp saker och ting.

Somliga förstår hur elakt det är att bryta ett löfte man kan hålla.. andra är helt enkelt lite kocko.
  • Katten Lilla
    ungbrunett skrev 2017-01-19 17:41:50 följande:

Jag och de allra flesta jag känner hade förstått när något ska prioriteras och när något kan vänta. Det fanns en tråd här en gång om en som var ledsen över att hen inte fick fortsätta sitt nya arbete då hen sjukskrivit sig och stannat hemma från jobbet av diverse olika anledningar. Folk har olika prioriteringar, det har du rätt i. Somliga förstår värdet av arbete, andra prioriterar.. skevt.

Du prioriterar jobb och bryr dig ej om du bryter ett löfte om jobb kommer emellan och Anonyn (-) prioriterar mänskliga relationer och vill ej bryta ett löfte enbart pga jobb.

Inse att ni tycker olika, så varför fortsätter du tjata och gnata som att du måste ha rätt?!
  • Anonym (X)

Din pojkvän kan ju knappast vara frn rnde som kan hjälpa dig med studier?

Hör med en kursare eller en lärare.

• Anonym (Zzz)

Det låter lite som att de flesta här som klagar på ts inte har gått någon universitetsutbildning själv (åtminstone inte av det mer krävande slaget)?! Läxa? Har man väl inte på universitetet?? Jag kan föreställa mig en hel del situationer där hjälpen är viktig. Tex om hon läser något som har med matematik eller juridik att göra, och pojkvännen kan just det ämnet. Hon kanske verkligen behöver en massiv genomgång som tar en hel kväll för att förstå hur hon ska räkna etc. Annars kuggar hon på tentan för den kursen. Som ett exempel bara. Har man då lovat att hjälpa henne så vet man hur viktigt det är för henne och då är det taskigt att strunta i det. Som timvikarie måste man inte alltid ställa upp. Som tillsvidareanställd skulle man vid kris kunna bli beordrad att komma in och jobba. I så fall är det inte pojkvännens fel, men det framgick i vart fall inte att det skulle vara på det sättet.

• Kjell2

Den här typen av löften, "Jag hjälper dig på lördag", "Kommer över med datorn nästa vecka", "Bio klockan fem" har jag alltid givit och tagit emot med outtalade förbehåll . Om inte - 
    - min morfar bli dödssjuk
    - jag får magsjuka
    - det blir vattenläcka i mitt kök
    - kris på jobbet
    - osv

Jag ser det inte som löftesbrott även om jag har full förståelse för besvikelse. Sen kan man i varje enskilt fall självklart diskutera om det är rätt prioritering, t ex kris på jobb vs. hjälpa med studier. 

• matben

Jag har ett jobb där någon alltid måste vara på plats och riskerar därmed att då och då bli inringd, och jag förväntas naturligtvis ställa upp i möjligaste mån. Arbetet sker dygnet runt. Med folks resonemang i denna tråden borde jag ju då aldrig någonsin kunna "lova" att ställa upp på något eller skapa planer, utan bara sitta hemma dygnet runt? För Gud förbjude att jag någon gång skulle behöva lämna återbud.

• ungbrunett
    Kjell2 skrev 2017-01-19 20:27:31 följande:

Den här typen av löften, "Jag hjälper dig på lördag", "Kommer över med datorn nästa vecka", "Bio klockan fem" har jag alltid givit och tagit emot med outtalade förbehåll . Om inte - 

- min morfar bli dödssjuk

- jag får magsjuka

- det blir vattenläcka i mitt kök

- kris på jobbet

- osv

Jag ser det inte som löftesbrott även om jag har full förståelse för besvikelse. Sen kan man i varje enskilt fall självklart diskutera om det är rätt prioritering, t ex kris på jobb vs. hjälpa med studier. 

• ungbrunett
    Anonym (Zzz) skrev 2017-01-19 20:06:09 följande:

Det låter lite som att de flesta här som klagar på ts inte har gått någon universitetsutbildning själv (åtminstone inte av det mer krävande slaget)?! Läxa? Har man väl inte på universitetet?? Jag kan föreställa mig en hel del situationer där hjälpen är viktig. Tex om hon läser något som har med matematik eller juridik att göra, och pojkvännen kan just det ämnet. Hon kanske verkligen behöver en massiv genomgång som tar en hel kväll för att förstå hur hon ska räkna etc. Annars kuggar hon på tentan för den kursen. Som ett exempel bara. Har man då lovat att hjälpa henne så vet man hur viktigt det är för henne och då är det taskigt att strunta i det. Som timvikarie måste man inte alltid ställa upp. Som tillsvidareanställd skulle man vid kris kunna bli beordrad att komma in och jobba. I så fall är det inte pojkvännens fel, men det framgick i vart fall inte att det skulle vara på det sättet.

Personligen sa jag läxa för jag då inte förstod att hon plugga på universitet.

Dock anser jag att man bör fixa sin utbildning själv och inte ta hjälp av utomstående.

Som timanställd är det ju ännu viktigare att ta de jobben man får. Risken är ju man inte blir erbjuden fler tillfällen annars. Som tillsvidareanställd har du en tryggare anställning och kanske större möjligheter till flex, känner chefen bättre osv. Mycket mer tillåtande klimat för tillsvidareanställda än extrajobbare, tänker jag
  • Anonym (S)
    ungbrunett skrev 2017-01-19 17:08:47 följande:
    Men i vilken värld håller alla alltid allt de lovat?

Ts kan väl sköta sitt själv. Går man på universitetet är man någorlunda vuxen och kan gott reda sig själv. Ber man någon om hjälp så anpassar man till när denne kan. Dyker det upp något viktigt, typ jobb, så får det där hjälpandet ske någon annan gång när det passar hjälparen.
    Kan lova att alla i den här tråden har brutit ett löfte eller två. Om man ska tro vissa här så ska man alltid hålla ett löfte oavsett vad. Hade det varit en kvinna som skulle in och arbeta och pojkvännen hade behövt hjälp då... då hade det sett annorlunda ut i tråden.  Men alla löften kan inte hållas. "Jag har lovat mitt barn att gå på bio i dag men det krisar på jobbet." hur skulle folk då resonera? Han behövdes på jobbet och det står ju självklart inte i kalendern då de behövde honom just då. Livet är fullt av överraskningar och folk kan bli besvikna men så är livet.
    TS har säkert vänner som går på samma universitet eller andra vänner och släktingar som kan hjälpa.

Gör man slut för en sån liten sak... ja då undrar jag hur man behåller en partner i längden.
  • Anonym (Zzz)

Att fixa sin utbildning själv är ju inte samma sak som att inte få hjälp med att gå igenom och lära sig vissa procedurer. Det är ju det man har lärare och handledare till annars. För att man får någon som tränar med en så att man lär sig så betyder det ju inte att den personen tex är involverad i att skriva ens inlämningsuppgifter etc. Det är inte alltid det räcker med att läsa i böcker. Ibland behövs någon att diskutera med också. Det är inte säkert att man har kurskamrater som har tid och lust. Det kan ju f ö vara en omtenta.

ungbrunett skrev 2017-01-19 22:19:03 följande:

Personligen sa jag läxa för jag då inte förstod att hon plugga på universitet.

Dock anser jag att man bör fixa sin utbildning själv och inte ta hjälp av utomstående.

Som timanställd är det ju ännu viktigare att ta de jobben man får. Risken är ju man inte blir erbjuden fler tillfällen annars. Som tillsvidareanställd har du en tryggare anställning och kanske större möjligheter till flex, känner chefen bättre osv. Mycket mer tillåtande klimat för tillsvidareanställda än extrajobbare, tänker jag

Svar på tråden Pojkvän höll inte vad han lovade