• Anonym (Värd)

Irritation över köttfri middagsbjudning

Jag ska ha en liten middagsbjudning. Sex vänner inbjudna, samt mig och mitt barn. Två av gästerna är vegetarianer, och därför bestämde jag mig för att jag kommer att bjuda på en vegetarisk rätt. Jag nämnde detta till en av vännerna som kommer att komma, och då tyckte han att det var helt fel gjort av mig att planera på det viset. "De är bara två stycken, varför ska resten behöva förhålla sig till deras preferenser?" Kommentarer i den stilen. Jag berättade att jag tyckte att det var onödigt att behöva laga två sorters rätter, det är ju inte så att jag kommer att bjuda på något trist på grund av att det blir vegetariskt och så vidare. Han verkade inte alls förstå mitt resonemang, på honom lät det som att jag skulle låta de andra gästerna "lida" eller något i den stilen. Ungefär som att jag planerat att bjuda på korv med bröd eller något. Jag kommer inte att ändra mitt beslut, men är nyfiken på era tankar.

• Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2017-01-24 01:12:41 följande:
    Så du menar att det finns folk som enbart har kött på tallriken, inge grönsaker eller ingen potatis eller sås till köttet?

Utan bara köttet i sig? Det är så det menas när man skriver "enbart kött". Att man lägger en köttskiva på tallriken och så äter man BARA köttet och inget annat "tillbehör till köttet".

Människan kan inte överleva på enbart att vara carnivorer (köttätare) och enbart äta kött, det kommer på sikt att ge svåra bristsjukdomar.. Så nej det går inte att välja livsstil att vara bara carnivorer (köttätare). Kött är inget fel att äta om man komplettera köttet med vegetabilier som man skall göra.

Och de som enbart äter ost, herregud det säger ju sig självt att det är ju knappast vettigt för hälsan på sikt.  Så om det finns så¨pantade idioter där ute som äter det så får det stå för dem, men knappast vettigt att använda för att exemplifiera för något inte ens som typ "val" av livsstil varken enbart äta ost" eller att "enbart kött" egentligen.

Skall man göra bra jämförelser med poänger, så kan man gott tänka till lite, än att komma med direkt kassa exempel exemplifiera med livsstilar som på sikt kan ge svåra bristsjukdomar.
    Shhhh. hemlis. Jag kan absolut äta en köttbit, eller en bit ost, rätt upp och ned utan tillbehör.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 44. Bara 56 kvar.
  • nevermind
    Anonym (S) skrev 2017-01-23 22:54:22 följande:
    Vem har sagt att en köttätare vill äta vegetariskt? En köttätare kanske inte alls kan äta vegetariskt?
    Tihi skrev 2017-01-23 22:25:10 följande:Vad är det där för trams? Jag dricker enbart cola om jag ska dricka läsk som jag har skaffat själv. Skulle aldrig köpa Fanta. Men om jag är på en bjudning och bara Fanta serveras så dricker jag det naturligtvis. Jag har ju inte tagit avstånd från att dricka Fanta bara för att jag själv enbart köper cola. Lika lite har 99,9% av köttätarna tagit aktivt avstånd från att äta vegetarisk mat.
    Varför ska valet av att äta enbart kött vara mindre acceptabelt än valet av att äta vegetarisk kost? Du kan inte tvinga en vegeterian att äta kött lika lite som du kan tvinga en köttätare på vegetarisk kost.Låter riktigt lyxigt. Fast du kan väl bjuda de som vill äta vegetariskt på vegetarisk lasagne? Så får de som vill äta kött äta kött. Det är inte så komplicerat. Förutom ostbiten.

Du äter alltså enbart kött? Inga grönsaker, ingen pasta etc?
  • Anonym (Äh)

Äg skit i honom. Mer vegetariskt åt folket. Jag hade tyckt det var väldigt spännande att få någon god vegetarisk maträtt. Åt vegetarisk lasagne för inte alls länge sen men keso och bladspenat och annat gott och den var suuuuper god.

• Aiyana

Som gäst är man inbjuden och har ingen som helst rätt att klaga på eller kommentera maten man blir bjuden på till den som bjuder på middagen. Det är en annan sak om man är på restaurang och själv betalar. Självklart har en värd/värdinna rätt att välja att bjuda på en vegetarisk rätt, oavsett anledning. 

• Duckan

Man får äta det som bjuds när man är bortbjuden. Så är det bara.
    Dock uppskattar inte jag heller vegetarisk mat.
    Vi får det uteslutande hos en släkting och oftast är det massa grejer jag inte gillar så jag sitter och äter mini-pizzor och i bästa fall av barnens varmkorv för att bli mätt.
    Det är helt enkelt ganska tråkig vardagsmat för mig och inget jag vill ha en fredag.

• Anonym (molly)

Som köttätare hade jag uppskattat att bli bjuden på vegetarisk mat för att variera och prova på något annat än det vanliga.

Är det du som bjuder är det också din sak att bestämma vad du bjuder på och jag finner det oartigt att som gäst kommentera ditt val av mat negativt.

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Värd) skrev 2017-01-23 17:21:47 följande:

Jag ska ha en liten middagsbjudning. Sex vänner inbjudna, samt mig och mitt barn. Två av gästerna är vegetarianer, och därför bestämde jag mig för att jag kommer att bjuda på en vegetarisk rätt. Jag nämnde detta till en av vännerna som kommer att komma, och då tyckte han att det var helt fel gjort av mig att planera på det viset. "De är bara två stycken, varför ska resten behöva förhålla sig till deras preferenser?" Kommentarer i den stilen. Jag berättade att jag tyckte att det var onödigt att behöva laga två sorters rätter, det är ju inte så att jag kommer att bjuda på något trist på grund av att det blir vegetariskt och så vidare. Han verkade inte alls förstå mitt resonemang, på honom lät det som att jag skulle låta de andra gästerna "lida" eller något i den stilen. Ungefär som att jag planerat att bjuda på korv med bröd eller något. Jag kommer inte att ändra mitt beslut, men är nyfiken på era tankar.

I och för sig. Person A vill inte äta kött. Person B vill inte äta vegetariskt. Så länge det inte har något med sjukdom eller allergi att göra har båda lia stor eller liten rätt att få den maten de vill ha.

Jag har ingenting emot att äta vegetariskt ibland, men jag tycker att det är godare med kött helt klart.
  • Anonym (Hepp)
    Guapa skrev 2017-01-23 22:22:32 följande:
    Vi blev bjudna på middag i helgen och då bjöds det på vegetariskt. Det var ljuvligt gott och mättande. Ingen i sällskapet var f.ö. vegetarian.

Jag förstår inte hur det kan vara ett problem att bjuda på god mat som alla kan äta? 
    Vad bjöds det på då? Jag vill gärna ha någon bra vegetarisk rätt att äta till vardgs men maken hävdar att man inte blir mätt på vegetarisk mat.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Värd) skrev 2017-01-23 22:33:44 följande:
    Svamp-och nötstek med rödvinssås. Potatiskaka med spenat till.
    Attans! Hade inte funkat för oss. Vi har en nötallergiker och en svampallergiker i sällskapet. Verkar gott annars.
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2017-01-24 02:43:20 följande:
    Shhhh. hemlis. Jag kan absolut äta en köttbit, eller en bit ost, rätt upp och ned utan tillbehör.
    Psst, det är väl ändå skillnad att käka en köttbit ostbit rätt upp och ned då och då, och att leva på enbart kött eller ost det på enbart dag ut och dag in?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning