• Anonym (Värd)

Irritation över köttfri middagsbjudning

Jag ska ha en liten middagsbjudning. Sex vänner inbjudna, samt mig och mitt barn. Två av gästerna är vegetarianer, och därför bestämde jag mig för att jag kommer att bjuda på en vegetarisk rätt. Jag nämnde detta till en av vännerna som kommer att komma, och då tyckte han att det var helt fel gjort av mig att planera på det viset. "De är bara två stycken, varför ska resten behöva förhålla sig till deras preferenser?" Kommentarer i den stilen. Jag berättade att jag tyckte att det var onödigt att behöva laga två sorters rätter, det är ju inte så att jag kommer att bjuda på något trist på grund av att det blir vegetariskt och så vidare. Han verkade inte alls förstå mitt resonemang, på honom lät det som att jag skulle låta de andra gästerna "lida" eller något i den stilen. Ungefär som att jag planerat att bjuda på korv med bröd eller något. Jag kommer inte att ändra mitt beslut, men är nyfiken på era tankar.

• Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-01-24 09:16:36 följande:
    Vad bjöds det på då? Jag vill gärna ha någon bra vegetarisk rätt att äta till vardgs men maken hävdar att man inte blir mätt på vegetarisk mat.
    Håller med din make och jag vet inte om jag någonsin ätit något vegetariskt som är godare (eller iaf lika gott) som en god köttbit.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-01-24 09:21:11 följande:
    Håller med din make och jag vet inte om jag någonsin ätit något vegetariskt som är godare (eller iaf lika gott) som en god köttbit.
    Inte jag heller... till fest alltså. Det finns en hel del vegetariska rätter som funkar till vardags, som vegetarisk ärtsoppa och vegetariska köttbullar. Kanske TS svamp- och nötstek är festlig. Den verkar väldigt festlig, men som sagt då kolar nötallergikern och svampallergikern får ont i magen så jag kan inte testa.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hepp) skrev 2017-01-24 09:18:26 följande:
    Attans! Hade inte funkat för oss. Vi har en nötallergiker och en svampallergiker i sällskapet. Verkar gott annars.
    Vill du veta en hemlis. 

Nötstek innehåller inga nötter. Flört
    Nötstek talar om att köttet kommer från nötkreatur.
    Du vet typ det djuret som springer runt och säger "mu" och det är honorna som man pressar på deras juver så det kommer något vitt och flytande ur och som många människor sedan dricker ett glas till maten, andra har det i kaffet och det är en ganska så vanlig ingripandens i matlagning med..

Så du kan bjuda en nötallergiker på nötstek utan att denna får en allergichock. Glad

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Påven Johanna II
    EnAnonumius skrev 2017-01-24 09:27:30 följande:
    Vill du veta en hemlis. 

Nötstek innehåller inga nötter. Flört
    Nötstek talar om att köttet kommer från nötkreatur.
    Du vet typ det djuret som springer runt och säger "mu" och det är honorna som man pressar på deras juver så det kommer något vitt och flytande ur och som många människor sedan dricker ett glas till maten, andra har det i kaffet och det är en ganska så vanlig ingripandens i matlagning med..

Så du kan bjuda en nötallergiker på nötstek utan att denna får en allergichock. Glad
    Men det gäller väl knappast i ts fall, tråden handlar ju om att hon ska bjuda på vegetariskt.

Bra "hemlis" dock. Det där är det nog inte många som känner till.
  • EnAnonumius
    Påven Johanna II skrev 2017-01-24 09:29:29 följande:
    Men det gäller väl knappast i ts fall, tråden handlar ju om att hon ska bjuda på vegetariskt.

Bra "hemlis" dock. Det där är det nog inte många som känner till.
    Varför tror du att jag Citerade "Anonym (Hepp)"? Flört
    Jo för att besvara hennes kommentar i tråden då hon kom med en felaktighet, och just av den anledningen så svarade jag, då det kan komma fler som läser denna tråden så de inte också tror att nötallergiker aldrig kan äta nötkött...
    Eller som du så elegant uttryckte det "Det är nog inte så många som känner till det".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • LFF
    Anonym (Hepp) skrev 2017-01-24 09:18:26 följande:
    Attans! Hade inte funkat för oss. Vi har en nötallergiker och en svampallergiker i sällskapet. Verkar gott annars.
    Eh, va? Vet du inte vad som menas med nötkött???? *svimmar lite*
  • Anonym (Ammi)
    LFF skrev 2017-01-24 09:50:37 följande:
    Eh, va? Vet du inte vad som menas med nötkött???? *svimmar lite*
    Det handlade inte om nötkött utan om nötter. Svamp- och nötstek, veggokrubb vettu.
  • Påven Johanna II
    EnAnonumius skrev 2017-01-24 09:43:04 följande:
    Varför tror du att jag Citerade "Anonym (Hepp)"? Flört
    Jo för att besvara hennes kommentar i tråden då hon kom med en felaktighet, och just av den anledningen så svarade jag, då det kan komma fler som läser denna tråden så de inte också tror att nötallergiker aldrig kan äta nötkött...
    Eller som du så elegant uttryckte det "Det är nog inte så många som känner till det".
    Den som inte vet en sådan självklarhet är knappast kapabel att leta sig fram till en tråd på ett forum på internet heller.

Anonym (Hepp) kom inte med någon felaktighet, i sammanhanget kunde det inte missförstås att det var nötter och inte kreatur som avsågs.
  • LFF
    Anonym (Ammi) skrev 2017-01-24 10:07:46 följande:
    Det handlade inte om nötkött utan om nötter. Svamp- och nötstek, veggokrubb vettu.
    Och en nötstek är gjord av nötkött "vettu". Men visst, det är ju svårt idag att veta varifrån råvaran kommer... Eller inte... Men visst, nötfärs kanske också är av nötter? Oj, då blev jag vegetarian helt plötsligt!
  • KarlssonsKalle

Jag antar att det här är en "mottråd" mot tråden där en snorunge blev upprörd över att det inte fanns vegetariskt när dom kom på spontanbesök....

Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning