• Anonym (elin)

Tandläkaren förstörde alla mina tänder

Hej

Vet inte vara jag ska börja. 

När jag var barn gick jag som alla andra till årsundersökningar hos folktandvården. Varje gång jag var där så "hittade" de flera hål som skulle "lagas". Naiv som jag var så litade jag på de och gjorde det de erbjöd; borra och fylla!

När jag ser röntgenbilden nu så har jag i princip lagningar i alla mina tänder förutom 2st. 26 tänder är alltså "lagade" i åldern 12-19.

Det mest frustrerande är att alla dessa tänder har sekundär karies(karies under själva fyllningen). I de två tänder som inte är lagade är det ingen karies alls. 

Mest troliga är att dessa nyexaminerade tandläkare som jag hade nä rjag var barn hittade små initiala karies och de valde att "laga" för att träna upp sig.

Jag har haft problem med flera saker under dessa år bla fysisk och psykisk hälsa och nu vet jag att det berodde på den kraftiga inflammationen som jag hade som berodde på de dåliga fyllningar. Vet också nu att mina hormonella obalans berott på all BPA som finns i dessa kompositfyllningar.

Mår så dåligt. Nu är mina tänder förstörda. Hur ska jag tänka positivt?

• Svar på tråden Tandläkaren förstörde alla mina tänder
  • Ess
    kaffe skrev 2017-02-02 16:27:03 följande:
    Det är klart att om tandläkaren är elak så blir barnet rädd och det är såklart inte ok.

Men tycker du helt ärligt att om man som förälder låter en 6-åring gå in ensam till tandläkaren om ens för en undersökning agerar på ett korrekt sätt?
    Det fanns en tid när de opererade spädbarn utan bedövning för att de inte trodde att de kände något..............
    Lyckligtvis förändras synen på olika saker och forskningen går framåt, även patientbemötandet går framåt. Numera så ska både förälder och barn va insatt i vad de ska göra och va med på noterna. Jag har aldrig varit med om att de använt den typen av tvång gällande mina egna barn.
  • kaffe
    Ess skrev 2017-02-02 17:45:34 följande:
    Det fanns en tid när de opererade spädbarn utan bedövning för att de inte trodde att de kände något..............
    Lyckligtvis förändras synen på olika saker och forskningen går framåt, även patientbemötandet går framåt. Numera så ska både förälder och barn va insatt i vad de ska göra och va med på noterna. Jag har aldrig varit med om att de använt den typen av tvång gällande mina egna barn.
    Tror du det var därför din pappa lät dej gå in själv? Nu var ju du iofs inget spädbarn när " övergreppet på dej skedde". Men tror du inte upplevelsen blivit mindre traumatisk för dej om din pappa varit med dej inne? Det hade kanske inte ens behövt ske om han följt med dej. Det jag menar är att tandläkaren är såklart ansvarig för bemötandet mot dej, men din pappa är ansvarig för att han lät det ske.
  • Ess
    kaffe skrev 2017-02-03 14:01:52 följande:
    Tror du det var därför din pappa lät dej gå in själv? Nu var ju du iofs inget spädbarn när " övergreppet på dej skedde". Men tror du inte upplevelsen blivit mindre traumatisk för dej om din pappa varit med dej inne? Det hade kanske inte ens behövt ske om han följt med dej. Det jag menar är att tandläkaren är såklart ansvarig för bemötandet mot dej, men din pappa är ansvarig för att han lät det ske.
    Han hade aldrig hunnit, för hon sa bara "håll henne". Alltihop gick jäkligt snabbt och riktigt var pappa var vet jag inte, men han avbröt det i alla fall. De fick aldrig genomfört behandlingen, innan han fick dem att släppa mig.
  • Ess

Mindre traumatiskt hade det blivit om de gett fan i att hålla fast mig.

• kaffe
    Ess skrev 2017-02-03 14:23:36 följande:
    Mindre traumatiskt hade det blivit om de gett fan i att hålla fast mig.

Det jag menade var att det aldrig ens behövt hända om din pappa var med dej från första början. När han dök upp var ju skadan redan skedd.
  • kaffe
    Ess skrev 2017-02-02 17:35:29 följande:
    Se om det ens fanns hål att laga, kräva att de pekade ut på röntgenbilden vart hålet var. För praxis var ju att borra upp tänderna i förebyggande syfte och lägga en lagning för att de skulle bli släta i ytan.
    Numera så lägger de plast nere i barnens tänder för att förebygga karies eftersom tänderna är ojämna av naturen.
    Själv hade jag ifrågasatt när det gäller mina barn, de hade fått visa på deras röntgenbilder och om jag inte sett, så hade de fått visa en frisk bild i jämförelse.

Jag tror att en sexåring ansågs klara betydligt mer på den tiden än nu. Min mamma lämnades ensam hemma från tre års ålder.

Jag tror inte att det kom upp som en fråga, utan bara information att klassen skulle till tandläkaren den och den dagen. Mina föräldrar fick då kontakta läraren och säga att jag inte skulle delta i undersökningen. Så jag satt bara i väntrummet när alla de andra blev undersökta.
    Hade dina föräldrar kunskapen att tyda röntgenbilder och avgöra om en tand skulle lagas eller inte? 

Det var ganska länga sedan man plastade barns tänder i förebyggande syfte. Det görs inte längre på såna indikationer.

Om man som förälder inte aktivt bytt tandläkare så fick väl barnen då som nu tid till den klinik dom tillhörde.
  • Ess
    kaffe skrev 2017-02-03 15:32:30 följande:
    Hade dina föräldrar kunskapen att tyda röntgenbilder och avgöra om en tand skulle lagas eller inte? 

Det var ganska länga sedan man plastade barns tänder i förebyggande syfte. Det görs inte längre på såna indikationer.

Om man som förälder inte aktivt bytt tandläkare så fick väl barnen då som nu tid till den klinik dom tillhörde.
    Spelar ingen roll om de kunde tyda dem eller ej, det är deras skyldighet att kunna visa och berätta för att man ska kunna ta ett beslut byggt på fakta. Hur kan man stillatigande låta sitt barn få sina 4 nya kindtänder uppborrade och förstörda..........
    Även om detta hände senare, så lyssnade man fortfarande inte på barnen

2015 el 16 plastade de i mina barns tänder just i förebyggande syfte. 
  • Ess
    kaffe skrev 2017-02-03 15:05:00 följande:

Det jag menade var att det aldrig ens behövt hända om din pappa var med dej från första början. När han dök upp var ju skadan redan skedd.
    Man utsätter inte barn för den typen av övergrepp oavsett föräldern är med eller ej.
  • kaffe
    Ess skrev 2017-02-03 16:30:22 följande:
    Spelar ingen roll om de kunde tyda dem eller ej, det är deras skyldighet att kunna visa och berätta för att man ska kunna ta ett beslut byggt på fakta. Hur kan man stillatigande låta sitt barn få sina 4 nya kindtänder uppborrade och förstörda..........
    Även om detta hände senare, så lyssnade man fortfarande inte på barnen

2015 el 16 plastade de i mina barns tänder just i förebyggande syfte. 
    Förutsättningen för att man ska kunna ta ett beslut är att man kan tyda den fakta som presenteras för en. Om tandläkaren visar en röntgenbild och säger att här är karies, så ger det ingenting om du inte själv kan bedöma att det är det och om kariesangreppet är tillräckligt stort för att laga eller lämna kvar. Hur tänker du att föräldern ska kunna ta ett aktivit beslut om man ska behandla eller inte om man inte ens förstår vad det är man ser?

Sannolikt bedömde de att dina barn hade en ökad risk för karies eftersom dom valde att plasta dina barns tänder. Det görs vanligen inte per rutin längre i dag.

• kaffe
    Ess skrev 2017-02-03 16:34:27 följande:
    Man utsätter inte barn för den typen av övergrepp oavsett föräldern är med eller ej.
    Håller med dej i det, men det fråntar fortfarande inte dina föräldrars ansvar att vara med dej.
Svar på tråden Tandläkaren förstörde alla mina tänder