• Anonym (elin)

Tandläkaren förstörde alla mina tänder

Hej

Vet inte vara jag ska börja. 

När jag var barn gick jag som alla andra till årsundersökningar hos folktandvården. Varje gång jag var där så "hittade" de flera hål som skulle "lagas". Naiv som jag var så litade jag på de och gjorde det de erbjöd; borra och fylla!

När jag ser röntgenbilden nu så har jag i princip lagningar i alla mina tänder förutom 2st. 26 tänder är alltså "lagade" i åldern 12-19.

Det mest frustrerande är att alla dessa tänder har sekundär karies(karies under själva fyllningen). I de två tänder som inte är lagade är det ingen karies alls. 

Mest troliga är att dessa nyexaminerade tandläkare som jag hade nä rjag var barn hittade små initiala karies och de valde att "laga" för att träna upp sig.

Jag har haft problem med flera saker under dessa år bla fysisk och psykisk hälsa och nu vet jag att det berodde på den kraftiga inflammationen som jag hade som berodde på de dåliga fyllningar. Vet också nu att mina hormonella obalans berott på all BPA som finns i dessa kompositfyllningar.

Mår så dåligt. Nu är mina tänder förstörda. Hur ska jag tänka positivt?

• Svar på tråden Tandläkaren förstörde alla mina tänder
  • i-o

Förstörda är de inte om de funkar. Hur är det med helhetsintrycket?

• Långbenopluto

Inte borrar dom och lagar om det inte är hål.

Du har helt enkelt haft väldigt dålig munhygien med så många hål. Du kan inte klandra tandläkarna för det.

• i-o
    Tofflans skrev 2017-01-31 07:21:27 följande:

Sedan kan man fråga sig varför man behöver borra för att laga, det är lite tvärtomtänk liksom.
  • Deceree1

Jag var hos tandläkare med ett hål en gång. De sa att de bara fanns två alternativ. Rotfylla eller dra ut. Jag satt och velade fram och tillbaka. Dra ut skulle inte kosta så mycke men rotfyllning däremot. Jag har ju hört att rotfyllning gör väldigt ont men jag ville ju inte dra ut heller.

Jag sa - kan ni inte börja borra bara och se hur det ser ut?

Mycket riktigt! Det behövdes ingen rotfyllning, det gick bra ändå. Tänk om jag valt att dra ut!

Näe, jag litar inte på tandläkare.

• Nyfikna72

Hormonell obalans för bpa i fyllningarna? Näää skulle inte tro det. Det skulle nog krävas att du åt upp busslaster av fyllningen för att ens komma upp i gällande gränsvärden där dom ens börjar fundera på att det kanske är farligt och du menar att dina besvär orsakas av några gram fyllning?

• Anonym (instämmer)
    Deceree1 skrev 2017-01-31 07:30:39 följande:

Näe, jag litar inte på tandläkare.

Förrförra gången var jag 10 min sen, då debiterade de mig extra och bokade om tiden istället. Nästföljande gång såg jag att tandläkarens klocka var framskruvad 30 minuter.

Det är fullt rimligt att inte sätta så mycket tillit till tandläkare. Jag är glad att jag har frikort.
  • sextiotalist
    Tofflans skrev 2017-01-31 07:21:27 följande:

Du har helt enkelt haft väldigt dålig munhygien med så många hål. Du kan inte klandra tandläkarna för det.

Förut så borrade de mer än gärna och vi som är tillhör amalgangenerationen, vi är  många som har lagat onödiga hål. Så det behöver inte bero på dålig munhygien.
    För övrigt så är det inte heller alltid med själva munhygien, utan det kan även bero på saliven och balansen i munnen.
  • Anonym (X)
    sextiotalist skrev 2017-01-31 07:54:55 följande:

Förut så borrade de mer än gärna och vi som är tillhör amalgangenerationen, vi är  många som har lagat onödiga hål. Så det behöver inte bero på dålig munhygien.

För övrigt så är det inte heller alltid med själva munhygien, utan det kan även bero på saliven och balansen i munnen.

Men då har det ju fortfarande varit hål?
  • sextiotalist
    Anonym (X) skrev 2017-01-31 08:46:02 följande:
    Men då har det ju fortfarande varit hål?
    Mer kariesangrepp som troligen hade kunnat hanteras på annat sätt. Idag så har jag förstått, så borrar man inte upp alla hål för att lägga i en fyllning.
    Många kariesangrepp läker ut av sig själv
  • Deceree1

Man har ju inte en aning om vad dom gör i munnen när man sitter där..

I vår stad är det så långa köer så man kan få en akuttid och dom borrar upp. Men sen får man boka en tid på privatklinik som får fylla igen hålet. Ska det verkligen vara så?

Svar på tråden Tandläkaren förstörde alla mina tänder