• Anonym (elin)

Tandläkaren förstörde alla mina tänder

Hej

Vet inte vara jag ska börja. 

När jag var barn gick jag som alla andra till årsundersökningar hos folktandvården. Varje gång jag var där så "hittade" de flera hål som skulle "lagas". Naiv som jag var så litade jag på de och gjorde det de erbjöd; borra och fylla!

När jag ser röntgenbilden nu så har jag i princip lagningar i alla mina tänder förutom 2st. 26 tänder är alltså "lagade" i åldern 12-19.

Det mest frustrerande är att alla dessa tänder har sekundär karies(karies under själva fyllningen). I de två tänder som inte är lagade är det ingen karies alls. 

Mest troliga är att dessa nyexaminerade tandläkare som jag hade nä rjag var barn hittade små initiala karies och de valde att "laga" för att träna upp sig.

Jag har haft problem med flera saker under dessa år bla fysisk och psykisk hälsa och nu vet jag att det berodde på den kraftiga inflammationen som jag hade som berodde på de dåliga fyllningar. Vet också nu att mina hormonella obalans berott på all BPA som finns i dessa kompositfyllningar.

Mår så dåligt. Nu är mina tänder förstörda. Hur ska jag tänka positivt?

• Svar på tråden Tandläkaren förstörde alla mina tänder
  • Havstroll
    Havstroll skrev 2017-02-01 21:01:35 följande:
    Hände mig med 1984, 5 personer som höll mig fast o tandläkarjäveln kötta in med sprutor på 8 olika ställen. Jag skulle opereras. Tog 20 år att lita på en tandläkare igen, med hjälp av KBT så blev jag av med sorutfobin. Tandläkaren har flyttat, jag har flyttat men åker gärna över 40 mil till han. Det är han värd.
    Asså, tandläkaren jag hittade till slut och som jag litar på har flyttat. Lite oklart där
  • Anonym (tandlöz)
    Anonym (EN) skrev 2017-02-01 19:33:47 följande:
    Fast det är faktiskt inte så att tandläkare tjänar pengar på att laga, man undviker att borra så länge det går.
    Vad tjänar tandläkarna sina pengar på då? Till VEM är det man betalar? Hur har privattandläkare råd med sina fantastiskt tjusiga mottagningar med all tänkbar modern utrustning? Är det staten som betalar?
  • ostpaj
    Anonym (tandlöz) skrev 2017-02-02 05:26:32 följande:
    Vad tjänar tandläkarna sina pengar på då? Till VEM är det man betalar? Hur har privattandläkare råd med sina fantastiskt tjusiga mottagningar med all tänkbar modern utrustning? Är det staten som betalar?

Lån? Hört talas om? Visste du att en tandläkarstol (kallas unit) kan kosta uppemot en halv miljon? Tänk röntgenapparater. Det är inte dina 800 kronor för en lagning som betalar det. Minsta lilla tänkbara instrument, t.ex den där lilla spegeln kostar runt 500-700. Lätt! Skulle inte förvåna mig det minsta! Sen ska det finnas i femton, tjugo, lagningsbrickor så att det finns hela tiden. Reserv i lådorna så inte alla ligger i disken samtidigt osv. Om du visste vilka sjuka priser det är inom tandvården skulle du förstå varför minsta lilla lagning också kostar skjortan.
  • Anonym (tandlöz)
    ostpaj skrev 2017-02-02 07:01:09 följande:

Lån? Hört talas om? Visste du att en tandläkarstol (kallas unit) kan kosta uppemot en halv miljon? Tänk röntgenapparater. Det är inte dina 800 kronor för en lagning som betalar det. Minsta lilla tänkbara instrument, t.ex den där lilla spegeln kostar runt 500-700. Lätt! Skulle inte förvåna mig det minsta! Sen ska det finnas i femton, tjugo, lagningsbrickor så att det finns hela tiden. Reserv i lådorna så inte alla ligger i disken samtidigt osv. Om du visste vilka sjuka priser det är inom tandvården skulle du förstå varför minsta lilla lagning också kostar skjortan.
    Men buhu buhu. Nu får jag dåligt samvete. Ska TACKA nästa gång jag går till tandläkaren för att hen kostar på lilla mig på det gentila viset.
  • Anonym (.)
    ostpaj skrev 2017-02-02 07:01:09 följande:

Privata tandläkarmottagningar är inte välgörenhetsinrättningar. Naturligtvis tar tandläkaren ut en vinst på de behandlingar hen gör. Och ju fler behandlingar hen utför desto större blir vinsten. Det är så företagande fungerar.
  • Ess
    Anonym (EN) skrev 2017-02-01 19:41:25 följande:
    Troligtvis var det behandling som var akut att utföra om det är sant. Nu gör tiden sederas barn som behöver göra jobbiga behandlingar för att de inte skall ha sådana upplevelser.
    Det var inget akut, det var en vanlig undersökning när de ansåg att en av mina mjölktänder skulle dras ut. 
  • Ess
    Havstroll skrev 2017-02-01 21:01:35 följande:
    Hände mig med 1984, 5 personer som höll mig fast o tandläkarjäveln kötta in med sprutor på 8 olika ställen. Jag skulle opereras. Tog 20 år att lita på en tandläkare igen, med hjälp av KBT så blev jag av med sorutfobin. Tandläkaren har flyttat, jag har flyttat men åker gärna över 40 mil till han. Det är han värd.
    Det sätter verkligen spår när de bär sig åt så.
  • i-o

Och ändå är det så lätt att underhålla och förebygga dålig tandhälsa genom att hålla koll på pH-värdet i munnen samt att borsta, med eller utan (rimligtvis utan och tugga tuggummi för andedräkt) tandkräm och tandtråd och anpassa dieten på ett sätt som kompletterar.

Givetvis har alla lite olika förutsättningar, men alla kan få bra förutsättningar och långvarig tandhälsa med sådant i åtanke, är det då värt att bibehålla laster som har dåliga konsekvenser på ens liv?

Det är iofs en mer universell frågeställning som är applicerbar på mycket. Fast hur lätt är det när omgivningen på många nivåer själv är lika påverkad.
    De enda trender som egentligen borde göras reklam för är de som främjar hälsa och resterande andra borde framställas ur konsekvenssynpunkt, typ drick coca cola så kommer du höja dina tandvårdsavgifter och din bukfettma med så här mycket.

• Ess
    i-o skrev 2017-02-02 11:28:35 följande:

Och ändå är det så lätt att underhålla och förebygga dålig tandhälsa genom att hålla koll på pH-värdet i munnen samt att borsta, med eller utan (rimligtvis utan och tugga tuggummi för andedräkt) tandkräm och tandtråd och anpassa dieten på ett sätt som kompletterar.

Givetvis har alla lite olika förutsättningar, men alla kan få bra förutsättningar och långvarig tandhälsa med sådant i åtanke, är det då värt att bibehålla laster som har dåliga konsekvenser på ens liv?

Det är iofs en mer universell frågeställning som är applicerbar på mycket. Fast hur lätt är det när omgivningen på många nivåer själv är lika påverkad.
    De enda trender som egentligen borde göras reklam för är de som främjar hälsa och resterande andra borde framställas ur konsekvenssynpunkt, typ drick coca cola så kommer du höja dina tandvårdsavgifter och din bukfettma med så här mycket.

Det är väl egentligen inte dålig tandhälsa som är på tapeten, utan snarare att vi som fick våra tänder uppborrade per rutin när vi var små, och aldrig haft ett enda hål sen dess är jävligt förbannade över behandlingen vi fick. Även över det faktum att de gamla lagningarna strular nu och kostar en hel del att rätta till.

Dessutom undrar jag varför mina föräldrar aldrig ifrågasatte att de skulle borra upp alla mina fyra helt nyutväxta kindtänder. 
  • kaffe
    Ess skrev 2017-02-01 13:54:26 följande:
    Min pappa kom också in och såg övergreppet och sa åt dem att släppa mig.
    Det är beklagligt att du som barn råkade ut för en sadistiskt tandläkare.

Men kanske ska du lägga skulden på din tandvårdsrädsla mer på dina föräldrar. Du skrev att du var på en vanlig rutinundersökning när man upptäckte att en tand behövde dras ut. Då som nu finns regler som säger att man måste ha vårdnadshavarens godkännande för att utföra behandlingar på barn. Du kan räkna med att någon av tandvårdspersonalen informerade din pappa  och att han godkände att behandlingen skulle utföras.

Varför satt din pappa kvar i väntrummet och lät dej som 6-åring gå in själv? Varenda en som gick till tandläkaren på den tiden var väl medvetna om att tandläkarbesök inte var en av dom trevligare upplevelser man kan ha ändå valde din pappa att sitta kvar där under hela din behandling. Hade han varit med dej som stöd hade han kunnat avbryta behandlingen innan allt gick överstyr och besparat dej många års av tandvårdsrädsla, men det struntade han i. Han som förälder var ansvarig för dej ändå lät han dej vara själv under ett traumatiskt ingrepp. Att säga att han inte förstod hur det skulle bli är ingen ursäkt. Varenda ansvarsfull förälder ser till att vara med sina små barn inne hos tandläkaren, men din pappa gjorde inte det. Kanske du ska fråga honom varför?
Svar på tråden Tandläkaren förstörde alla mina tänder