• Anonym (elin)

Tandläkaren förstörde alla mina tänder

Hej

Vet inte vara jag ska börja. 

När jag var barn gick jag som alla andra till årsundersökningar hos folktandvården. Varje gång jag var där så "hittade" de flera hål som skulle "lagas". Naiv som jag var så litade jag på de och gjorde det de erbjöd; borra och fylla!

När jag ser röntgenbilden nu så har jag i princip lagningar i alla mina tänder förutom 2st. 26 tänder är alltså "lagade" i åldern 12-19.

Det mest frustrerande är att alla dessa tänder har sekundär karies(karies under själva fyllningen). I de två tänder som inte är lagade är det ingen karies alls. 

Mest troliga är att dessa nyexaminerade tandläkare som jag hade nä rjag var barn hittade små initiala karies och de valde att "laga" för att träna upp sig.

Jag har haft problem med flera saker under dessa år bla fysisk och psykisk hälsa och nu vet jag att det berodde på den kraftiga inflammationen som jag hade som berodde på de dåliga fyllningar. Vet också nu att mina hormonella obalans berott på all BPA som finns i dessa kompositfyllningar.

Mår så dåligt. Nu är mina tänder förstörda. Hur ska jag tänka positivt?

• Svar på tråden Tandläkaren förstörde alla mina tänder
  • Anonym (Terror)

Hur gammal är du ts och under vilket årtionde gjorde du fyllningarna?

• Anonym (tandlöz)

Jag är född på 50-talet och i min familj ingick inte tandvård som rutin så jag tillhörde den grupp ungar som hade 14 hål när det var dags för Folktandvården.
    Jag har haft problem med mina tänder hela livet och det har dragit ner mig psykiskt. Som vuxen har jag kostat på mina tänder sådana svindlande summor så jag orkar inte tänka på det. Med facit i hand så skulle jag satt in implantat redan på ruta ett istf att kosta på lagningar och rotfyllningar och bryggor som får bytas ut mot en större dito. Det som gör det klurigt....RIKTIGT klurigt...är ju att man som patient hos en tandläkare samtidigt är betalande kund. Rejält betalande kund medan man är mer utelämnad än när man lämnar in sin bil på verkstaden!? Varje undersökning kostar rätt mkt så man kutar inte runt för att få ngn second opinion(!) Tandläkaren vill tjäna pengar............................THATS IT. Även om tandläkaren ser att den tand som ska lagas inte kommer att hålla mer än max ett år så får patienten inte veta det utan det blir lagning, räkning på ett par tusen, och välkommen åter.

• ostpaj
    Ess skrev 2017-01-31 19:39:15 följande:
    Dessutom så hade de där sk tandläkarna platsat i vilket koncentrationsläger som helst. Jag protesterade en gång och ville inte, då kallade hon in 5 st som höll fast mig i stolen............

Nutid? I Sverige? Hos en riktig tandläkare?
  • ostpaj
    Anonym (tandlöz) skrev 2017-02-01 06:38:00 följande:
    Jag är född på 50-talet och i min familj ingick inte tandvård som rutin så jag tillhörde den grupp ungar som hade 14 hål när det var dags för Folktandvården. Jag har haft problem med mina tänder hela livet och det har dragit ner mig psykiskt. Som vuxen har jag kostat på mina tänder sådana svindlande summor så jag orkar inte tänka på det. Med facit i hand så skulle jag satt in implantat redan på ruta ett istf att kosta på lagningar och rotfyllningar och bryggor som får bytas ut mot en större dito. Det som gör det klurigt....RIKTIGT klurigt...är ju att man som patient hos en tandläkare samtidigt är betalande kund. Rejält betalande kund medan man är mer utelämnad än när man lämnar in sin bil på verkstaden!? Varje undersökning kostar rätt mkt så man kutar inte runt för att få ngn second opinion(!) Tandläkaren vill tjäna pengar............................THATS IT. Även om tandläkaren ser att den tand som ska lagas inte kommer att hålla mer än max ett år så får patienten inte veta det utan det blir lagning, räkning på ett par tusen, och välkommen åter.

Fast tandläkarnas lön är ju inte riktigt provisionsbaserad, så hur menar du att de tjänar pengar på att laga en tand för att göra om det igen om ett år? För det andra så är tråkiga, enkla lagningar nog inte det som det finns mest pengar i. Vad jag har förstått så försöker tandläkare (undantag finns alltid, självklart) bevara en tand så länge det går. En frisk tand är det bästa man kan ha! Går det inte så försöker man behålla den egna så länge det går.
  • ostpaj
    i-o skrev 2017-01-31 07:23:46 följande:
    Sedan kan man fråga sig varför man behöver borra för att laga, det är lite tvärtomtänk liksom.

"Borrar" gör man för att ta bort det som är skadat på tanden. Karies gör tanden mjuk. Det mjuka måste man ta bort. Det går ju inte att lägga komposit på en sjuk tand. Var det så du menade?
  • ostpaj
    Anonym (elin) skrev 2017-01-30 22:52:35 följande:
    Hej Vet inte vara jag ska börja.  När jag var barn gick jag som alla andra till årsundersökningar hos folktandvården. Varje gång jag var där så "hittade" de flera hål som skulle "lagas". Naiv som jag var så litade jag på de och gjorde det de erbjöd; borra och fylla! När jag ser röntgenbilden nu så har jag i princip lagningar i alla mina tänder förutom 2st. 26 tänder är alltså "lagade" i åldern 12-19. Det mest frustrerande är att alla dessa tänder har sekundär karies(karies under själva fyllningen). I de två tänder som inte är lagade är det ingen karies alls.  Mest troliga är att dessa nyexaminerade tandläkare som jag hade nä rjag var barn hittade små initiala karies och de valde att "laga" för att träna upp sig. Jag har haft problem med flera saker under dessa år bla fysisk och psykisk hälsa och nu vet jag att det berodde på den kraftiga inflammationen som jag hade som berodde på de dåliga fyllningar. Vet också nu att mina hormonella obalans berott på all BPA som finns i dessa kompositfyllningar. Mår så dåligt. Nu är mina tänder förstörda. Hur ska jag tänka positivt?

Fast att du har fått karies kan du inte skylla på tandläkaren. Hur vet du att dessa tandläkare var nyexaminerade? Frågade du? Stod det på deras namnbricka? Var det sånt du tänkte på när du var 12? Sekundärkaries kan undvikas långt, genom bra munhygienen. Självklart är det oftast bara en fråga om tid, då det kan vara svårt att göra rent under lagningar, glipor som kan uppstå osv. Men lagningar kan hålla länge om du följer de vanliga råden, låta tänderna vila, inte äta för sött och för ofta, dricka vatten om törstig osv. Hur du ska tänka positivt; du befinner ju dig redan där du är, såklart, så det är bara att göra det bästa av situationen! Sköt munnen ordentligt! Det är en del av dig och din kropp precis som en arm eller ett ben. Munnen tillhör dig och du ska ta hand om den. Noga!
  • ostpaj
    Deceree1 skrev 2017-01-31 09:54:46 följande:
    Man har ju inte en aning om vad dom gör i munnen när man sitter där.. I vår stad är det så långa köer så man kan få en akuttid och dom borrar upp. Men sen får man boka en tid på privatklinik som får fylla igen hålet. Ska det verkligen vara så?

Varit med om flera gånger att man öppnar upp en tand, pga bakomliggande orsaker (t.ex pulpit), sen får tanden blöda lite och lätta på trycket och efter det får man en provisorisk lagning och då får man tid senare för att göra en ordentlig. Vet folk som gått med provisorisa lagningar i år. Det är ju inte meningen, men ibland kan de hålla riktigt bra! :) Du har antagligen gått på ett akutbesök för smärta. Rätt? Och sen öppnar de (precis som jag skrev) och säger att du ska boka tid hos din vanliga tandläkare (du kanske går privat?) för att fylla igen. Rätta mig om jag har fel.
  • i-o
    Ess skrev 2017-01-31 19:39:15 följande:

kallade hon in 5 st som höll fast mig i stolen............

WTF?
  • Scoops

Käraste TS!

Jag känner så igen mig i din berättelse!
    Jag är född på 80-talet. Men har också bara 2 "olagade" tänder från mina år 9-14. Flera har fått göras om i vuxen ålder.

De var fullkomligt fruktansvärda med mig på folktandvården som barn! Till att börja med så fick mina föräldrar aldrig vara med i undersökningsrummet för att "-Du är så stor så du ska klara detta själv nu". Mina föräldrar försökte väl säga emot, men ja.. de kände väl att den professionella tandläkaren visste bäst?
    Sedan fick jag bara bedövning om jag satt snällt och stilla, annars ingen bedövning och tandsköterskan fick hålla fast mitt huvud istället. Ni hör ju hur bisarrt det låter! Vid flera tillfällen fick min mamma höra att jag hade 16 hål eller FLER! Jag gissar att det var inga alls...Min tandläkare var en hård och okänslig äldre kvinna (mellan 55-65 gissar jag).

När jag fyllde 16 började de prata om tandställning i "förebyggande" syfte och då TOTALVÄGRADE jag gå mer till tandläkaren. Jag gick till en psykolog när jag fyllt 25 och fick hjälp med min rädsla och nu vågar jag faktiskt gå till min (noga utvalda) tandläkare. Så det finns ljuspunkter och nu har jag lärt mig att:

1. Det ska aldrig någonsin göra ont hos tandläkaren. Inte ens när de pillar med den lilla "pinnen" i tandköttet. Gör det ont eller "spränger" när de ger bedövning så gör de det slarvigt.
    2. Vi betalar jävligt mycket för vår tandvård. Alltså ska tjänsten vara upp till standard. Alltså trevlig och inte "anklagande" (man ska inte känna sig skyldig och bli "skälld" på av tandläkaren, någonsin!")
    3. Är du inte nöjd med hur du blir bemött, eller känner att tandläkaren inte lyssnar på dig / tar det lungt - SÄG DET! Du betalar för tandläkarens tid och då får de fan ta sig tid till att du ska känna dig trygg i en såpass utsatt situation.

• Scoops
    Regndamen skrev 2017-01-31 20:36:47 följande:
    Ah, okej. Tur att de slutat med sånt på 80-talet då. Är jag tacksam för. Då var de helt fantastiska istället, duktiga på lagningar och frågade hur man ville ha det. Som barn då.
    Jag fick en gammal tandläkare och råkat ut för samma som TS - och jag är född 88! Hoppas den "gamla" sorten är long gone nu. Kräks
Svar på tråden Tandläkaren förstörde alla mina tänder