• Anonym (elin)

Tandläkaren förstörde alla mina tänder

Hej

Vet inte vara jag ska börja. 

När jag var barn gick jag som alla andra till årsundersökningar hos folktandvården. Varje gång jag var där så "hittade" de flera hål som skulle "lagas". Naiv som jag var så litade jag på de och gjorde det de erbjöd; borra och fylla!

När jag ser röntgenbilden nu så har jag i princip lagningar i alla mina tänder förutom 2st. 26 tänder är alltså "lagade" i åldern 12-19.

Det mest frustrerande är att alla dessa tänder har sekundär karies(karies under själva fyllningen). I de två tänder som inte är lagade är det ingen karies alls. 

Mest troliga är att dessa nyexaminerade tandläkare som jag hade nä rjag var barn hittade små initiala karies och de valde att "laga" för att träna upp sig.

Jag har haft problem med flera saker under dessa år bla fysisk och psykisk hälsa och nu vet jag att det berodde på den kraftiga inflammationen som jag hade som berodde på de dåliga fyllningar. Vet också nu att mina hormonella obalans berott på all BPA som finns i dessa kompositfyllningar.

Mår så dåligt. Nu är mina tänder förstörda. Hur ska jag tänka positivt?

• Svar på tråden Tandläkaren förstörde alla mina tänder
  • kaffe
    Ess skrev 2017-02-04 16:07:01 följande:
    Ja jag är 100% säker, jag är ju inte den enda som fått alla sina tänder förstörda av klantarna. Varför skulle vi i den generationen ha så många fler hål än vad barnen har idag?
    Vi skötte tänderna lika noga, och hur stora hål skulle det hunnit bli i tänder som precis kommit fram.

Men jag ska ta upp det med journalerna nästa gång jag ska dit. Jag leker lite med tanken om att driva frågan om felbehandling.
    Det låter ju trovärdigt när det enda fakta du presenterar är att du vet att det är så. Jag säger inte att du har fel men du har ju ingenting på fötterna som stödjer dina påståenden. Med din teori skulle i princip alla i din generation ha varenda tand lagad men så är det långt i från. Och varför ser man en signifikant ökning av manifest karies ( skador så stora att dom behöver lagas) hos barn mellan 6-8 år i dag om nu alla sköter sej exemplariskt?
  • kaffe
    sextiotalist skrev 2017-02-04 16:45:57 följande:
    Det stämmer. Man lagade allt, även det som inte var hål. Dessutom så var det inte (om man gjorde det alls) så det var borra först fråga sedan.

Inte heller var mina föräldrar med när jag gick till tandläkaren. Vi bussades i väg till folktandvården hela klassen. Och om någon inte hade "hål" var mer undantag. Även de två vars föräldrar var tandläkare. Vi hade fluorsköljning regelbundet.
    Hur förklarar du då att det finns tämligen många i din generation som bara har ett fåtal lagningar i tänderna? Föräldrarna var inte förbjudna att vara med hos tandläkaren. Inte heller fanns det regler som sa att man inte fick boka om tiden om man ville gå en annan tid eller ringa tandvården för att informera sej om statuset på sina barns tänder. Jag vet inte varför den generationens föräldrar inte brydde sej mer, för det var ju få som inte upplevde tandläkarbesöket som obehagliga. Ändå skickade dom sina barn själva och lät dom genomgå behandlingar själva utan att bry sej det minsta om vad som gjordes.
  • sextiotalist
    kaffe skrev 2017-02-05 10:25:29 följande:

Hur förklarar du då att det finns tämligen många i din generation som bara har ett fåtal lagningar i tänderna? Föräldrarna var inte förbjudna att vara med hos tandläkaren. Inte heller fanns det regler som sa att man inte fick boka om tiden om man ville gå en annan tid eller ringa tandvården för att informera sej om statuset på sina barns tänder. Jag vet inte varför den generationens föräldrar inte brydde sej mer, för det var ju få som inte upplevde tandläkarbesöket som obehagliga. Ändå skickade dom sina barn själva och lät dom genomgå behandlingar själva utan att bry sej det minsta om vad som gjordes.

Jag gissar att det beror på vilken tandläkare man gick till. Personligen känner jag inte många som inte har någon lagning i min generation.

Frågade min svärmor, fd tandsköterska, och säger att man hade en annan inställning.

Det vi reflekterat hemma är att varken sambons äldre barn och vår gemensamma aldrig haft ett hål i sina tänder och vi skötte inte våra tänder sämre.
  • Anonym (Bea)

Du anklagar föräldrarna för att skicka barnen själva till tandläkaren och att de därigenom inte brydde sig det minsta om vad som gjordes. Är du medveten om att det var den tidens anda? Det fanns inte vård av barn. Föräldrar kunde inte ta ledigt för att följa sina barn till tandläkaren. Vård av barn infördes först år 1974.
  • kaffe
    Anonym (Bea) skrev 2017-02-05 11:30:47 följande:
    Du anklagar föräldrarna för att skicka barnen själva till tandläkaren och att de därigenom inte brydde sig det minsta om vad som gjordes. Är du medveten om att det var den tidens anda? Det fanns inte vård av barn. Föräldrar kunde inte ta ledigt för att följa sina barn till tandläkaren. Vård av barn infördes först år 1974.
    Visst kunde man ta ledigt även på den tiden. Det finns andra sätt än att vabba. Eller menar du att man inte kan ta ledigt ett par timmar om man inte får ersättning? Ja det var den tidens anda, men tror inte du att många barn upplevt ingreppen som mindre traumatiska om dom haft sina föräldrar med sej?
  • kaffe
    sextiotalist skrev 2017-02-05 10:37:48 följande:
    Jag gissar att det beror på vilken tandläkare man gick till. Personligen känner jag inte många som inte har någon lagning i min generation.

Frågade min svärmor, fd tandsköterska, och säger att man hade en annan inställning.

Det vi reflekterat hemma är att varken sambons äldre barn och vår gemensamma aldrig haft ett hål i sina tänder och vi skötte inte våra tänder sämre.
    Om man får hål eller inte handlar inte bara om tandborstningen. Kost och Fluor är två andra viktiga faktorer. Jag är tveksam på att du kan bedöma hur dina tänder sköttes som barn. Har du t ex koll på hur mycket F tandkrämen du använde innehöll eller hur många gånger per dag du stoppade något i munnen?. Det finns väldokumenterat underlag som visar att den generationen med amalgam hade mer manifest karies (kariesangrepp som är så stora att dom behöver lagas) så det är inget påhitt. Skillnaden mot i dag är att i dag vågar man lämna mer därför att det finns studier att luta sej mot som stödjer profylaxens betydelse. Det fanns det i inte på 70- talet. Dessutom har tyvärr karisen bland barn ökat igen, trots att varenda förälder borde besitta tillräckligt med kunskap för att förhindra att deras barn får hål. Det finns en ny gjord studie där man följt över 800 000 barn där resultatet visar en kraftigt ökning av karies hos barn i åldrarna 6-8 år. Enligt dina teorier borde inte det vara möjligt.
  • sextiotalist
    kaffe skrev 2017-02-05 11:44:54 följande:

Visst kunde man ta ledigt även på den tiden. Det finns andra sätt än att vabba. Eller menar du att man inte kan ta ledigt ett par timmar om man inte får ersättning? Ja det var den tidens anda, men tror inte du att många barn upplevt ingreppen som mindre traumatiska om dom haft sina föräldrar med sej?

Nej, det kunde man inte.
  • kaffe
    sextiotalist skrev 2017-02-05 12:03:30 följande:
    Nej, det kunde man inte.
    Jasså? Min mamma kunde i alla fall. Min pappa också. Märkligt om det nu inte gick.
  • sextiotalist
    kaffe skrev 2017-02-05 12:52:20 följande:

Jasså? Min mamma kunde i alla fall. Min pappa också. Märkligt om det nu inte gick.

Och det var under 60-talet?

Sedan kunde det skilja sig från arbetsgivare till arbetsgivare.
  • sextiotalist

uns

Sök på tandvård under 60-talet. Där de från karolinska institutet skriver att man lagade mycket i onödan.
Svar på tråden Tandläkaren förstörde alla mina tänder