• tackforkaffet

Psykiatri

Hej! jag läser psykiatri 2 och har helt kört fast på en uppgift, jag tänkte att det kanske finns någon här som har några idéer? 
    Fallbeskrivning:

1.Linus inkommer idag till psykiatriska akutmottagningen i sällskap med sina föräldrar. Föräldrarna är oroliga då Linus under en period har ett förändrat beteende som senaste dagarna eskalerat.

Han det senaste halvåret mer och mer isolerat sig på sitt rum. Han går sista året på gymnasiet, en naturvetenskaplig linje med fotbollsinriktning. Han har den sista tiden ofta vägrat att gå i skolan då hon säger att de pratar illa om honom och sprider elaka rykten bakom hans rygg. Han har även slutat gå till sina fotbollsträningar och har misskött sin kosthållning, sitt yttre och sin personliga hygien.

Föräldrarna berättar att han har hängt tidningspapper för alla fönster därhemma. Linus påstår att det finns en gas i atmosfären som man endast kan skydda sig mot med tidningspapper. Det framkommer att han också har lindat papper runt sin kropp för att skydda sig. Linus är tyst under samtalet och mumlar något obegripligt för sig själv.

Anledningen till att föräldrarna idag söker vård är att Linus har haft ångest hela natten och varit livrädd för den katastrof som han tror snart skall inträffa. Han har rakat av sig allt hår. Föräldrarna är rädda och oroliga. De förstår inte vad som händer deras son. Linus går med på att frivilligt läggas in på avdelningen.

Vad tror du att Linus kan har drabbats av? 

• Svar på tråden Psykiatri
  • Litet My
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 18:08:29 följande:
    Okej, så vanligt folk är inkapabla att avgör skillnad mellan vaneföreställningar och schizofreni. Är det så konstigt egentligen? Vaneföreställningar är ett av huvudtecknerna för schizofreni, så därmed är det rätt logiskt att folk gör den kopplingen. Schizofreni är även samlingsnamnet för en mängd olika psykiska sjukdomar/störningar där just vaneföreställningar är vad de har gemensamt.

Så jag följer din tes om att det inte är schizofreni Linus drabbats av, vad har han då drabbats av?
    Ja det är ganska konstigt faktiskt. Ungefär som mitt exempel mellan förkylning och lunginflammation. I övrigt finns det hur mycket som helst som personen i TS skulle kunnat drabbats av. Men nu är det ju TS skoluppgift, inte min.
  • Glinda från Oz

Jag har bara läst psykiatri 1 men har en del psykisk sjuka i min närhet och läst på för att jag är intresserad. (Jag tänkte att det kan vara bra att veta så du vet hur seriöst du ska ta mitt svar.) Jag antar att man ska resonera kring vad det kan vara.

Jag skullle ha svarat att det kan vara någon form av psykossjukdom, t.ex schizofreni, drogutlöst psykos, kort reaktiv psykos, vanföreställningssyndrom eller schizoaffektivitet. Det som tyder på en psykos är att han har vanföreställningar, som att det finns en giftig gas som tidningspapper stoppar. Han har också ångest och isolerar sig. Att han tror att folk snackar skit om honom skulle kunna vara ett tecken på paranoia, men det är svårt att veta utan mer information. Det finns ju faktiskt mobbing också.

Det skulle också kunna vara depression med stark ångest i samband med en NPF diagnos. Asperger/autism och andra NPF diagnoser misstas ibland för andra sjukdomar. I gymnasiet börjar det ställas andra krav, mycket händer rent fysiskt i kroppen, många byter umgänge och det ställs högre krav. Blir han dessutom mobbad (han upplever att många snackar skit om honom) kan det leda till ett sammanbrott. När jag säger det här utgår jag från att han blir mobbad påriktigt eller upplever att han inte passar in, vilket är vanligt vid en NPF diagnos. Att man tror att världen ska gå under eller att det känns som att den ska det kan man uppleva vid depression och har man en ATS diagnos tenderar man att tolka saker bokstavligt, dvs han kan ha fastnat i något sektliknande eller läst undergångsprofetior på nätet.

• Anonym (fia)
    Okej, så vanligt folk är inkapabla att avgör skillnad mellan vaneföreställningar och schizofreni. Är det så konstigt egentligen? Vaneföreställningar är ett av huvudtecknerna för schizofreni, så därmed är det rätt logiskt att folk gör den kopplingen. Schizofreni är även samlingsnamnet för en mängd olika psykiska sjukdomar/störningar där just vaneföreställningar är vad de har gemensamt.

Så jag följer din tes om att det inte är schizofreni Linus drabbats av, vad har han då drabbats av?
    Nej, vanföreställningar är inte "vad de har gemensamt".

Vad det kan vara mer?

Schizofreni, vanföreställningssyndrom, schizoaffektiv, psykos (reaktiv, drogutlöst etc), Borderline (tidigare även kallad "gränspsykotiskt"), hjärntumör (brukar ge visuella hallucinationer, men det kan inte uteslutas), läkemedelspåverkan, förgiftning. . . 

Och det ärvad jag kom på på rak arm. . .
  • i-o

Rätt svar är ingenting eftersom det bara är en uppgift. :p

Dessutom utelämnas information. Det går inte att ställa någon diagnos utifrån ett par listade kriterier. Det måste ställas motfrågor. Hur ser livet ut i övrigt, vad tillbringar han tiden med? Vad finns det för faktorer som påverkat dennes föreställningar, är substansanvändande inblandat o.s.v.

• i-o
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 16:17:41 följande:
    Så med andra ord anser du att ingen borde försökt hjälpa TS med sin skoluppgift?
    Helt riktigt. Är det mer eller mindre sannolikt att eleven lär sig något då?
  • Anonym (fia)
    i-o skrev 2017-02-03 19:42:59 följande:

Rätt svar är ingenting eftersom det bara är en uppgift. :p

Dessutom utelämnas information. Det går inte att ställa någon diagnos utifrån ett par listade kriterier. Det måste ställas motfrågor. Hur ser livet ut i övrigt, vad tillbringar han tiden med? Vad finns det för faktorer som påverkat dennes föreställningar, är substansanvändande inblandat o.s.v.

Precis! Dessutom är jag ärligt talat lite bekymrad över själva uppgiften. Att ungdomar på gymnasiet ska fokusera på att "hitta felet!!". Kan man inte lugna sig med det, eller lämna det till läkarna om det nu måste göras? Att ta hand om, bemöta och lugna är väl det viktigaste. Kanske stör det bara behandlingen att alla direkt tänker på "vad det är" och inte på hur personen mår?
  • i-o

Alla har vanföreställningar till någon grad vid något tillfälle i livet.

T.ex. har man sämre självförtroende är man mer mottaglig för vad andra tycker om en och har därmed lättare att kanske få för sig att andra okända snackar skit, men mindre sannolikt att nära vänner snackar skit. Förstår du hur jag menar?

Det finns jättemycket variabler och ibland kan ensamhet ibland kan vara en viktig komponent i tillvaron. Men då ska man inte heller hänga på internet t.ex. för internet är i allra högsta grad ett propagandaverktyg.
  • Anonym (..)
    Litet My skrev 2017-02-03 18:27:16 följande:

Ja det är ganska konstigt faktiskt. Ungefär som mitt exempel mellan förkylning och lunginflammation. I övrigt finns det hur mycket som helst som personen i TS skulle kunnat drabbats av. Men nu är det ju TS skoluppgift, inte min.

Jag tycker inte att liknelsen med förkylning och lunginflammation är tillämpbar i sammanhanget då båda två är sjukdomar. Vaneförställningar är ett "symptom" medans schizofreni är en sjukdom. Kanske hade en liknelse med exempelvis halsont och förkylning passat bättre?

Okej, så med andra ord skriver du i tråden för att kritisera andra och inte för att ge TS någon konkret hjälp med sin hemuppgift? Då kan vi dra ett streck här i vår diskussion då jag nu förstått vad du vill ha sagt.
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 19:36:06 följande:

Nej, vanföreställningar är inte "vad de har gemensamt".

Vad det kan vara mer?

Schizofreni, vanföreställningssyndrom, schizoaffektiv, psykos (reaktiv, drogutlöst etc), Borderline (tidigare även kallad "gränspsykotiskt"), hjärntumör (brukar ge visuella hallucinationer, men det kan inte uteslutas), läkemedelspåverkan, förgiftning. . . 

Och det ärvad jag kom på på rak arm. . .

Taget från 1177:

Schizofreni är en beteckning på ett psykostillstånd som varar i mer än ett halvt år, och som kan vara i resten av livet. En psykos innebär att man har störd verklighetsuppfattning, att man har svårt att skilja mellan verkliga händelser och fantiserade.

Jag borde skrivit in "ofta" har gemensamt då du har rätt i att det inte alltid är så. Men dock är vaneföreställningar det vanligaste symtomet.

Vad menar du med att det kan vara borderline?
  • i-o
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 19:46:10 följande:
    Precis! Dessutom är jag ärligt talat lite bekymrad över själva uppgiften. Att ungdomar på gymnasiet ska fokusera på att "hitta felet!!". Kan man inte lugna sig med det, eller lämna det till läkarna om det nu måste göras? Att ta hand om, bemöta och lugna är väl det viktigaste. Kanske stör det bara behandlingen att alla direkt tänker på "vad det är" och inte på hur personen mår?
    Man ska också ha i åtanke att mobbning behöver inte ha fysisk natur utan även psykologisk natur. På internet är detta en absolut mardröm då det är ett stort glapp i tekniskt kunnande och desinformation kan dyka upp på många sätt. Wikipedia t.ex. kan lätt redigeras, webbtrafik kan enkelt styras om till andra sidor med modifierad text och är datorn kapad kan rentav en overlay slängas in ovanpå texter så at ett ja blir nej, o.s.v. således ställs verkligen läsaren på prov och kan därmed aktivt påverkas.

Sedan ska man också ha i åtanke att funktionsnedsatta kan ha problem med theory of mind och intentionalitet vilket också är en problematik inom en mängd sjukdomstillstånd. Speciellt vid inblandning av narkotika då verklighetsprövningen är annorlunda, det blir en desentisivisering och destabilisering.

Sådant här är en av anledning att man starkt bör överväga att sätta restriktioner på användning av internet. Teknikens utveckling kan i mångt och mycket skapa perceptionsstörningar, speciellt om det också existerar en komorbiditet med andra störningar. En "frisk" men ej "normal" individ med malign och snedvriden syn på moral och med teknisk expertis kan mycket väl använda internet för att t.ex. influera en sårbar individ att tro att denne är utvald till något o.s.v. utan att individen nödvändigtvis är sjuk, men uppträder och kanske talar som att denne är det, eller som i det här fallet skapa eller "bekräfta" vanföreställningen kring tidningspapper.
    Rätta mig gärna om något verkar luddigt.
Svar på tråden Psykiatri