• tackforkaffet

Psykiatri

Hej! jag läser psykiatri 2 och har helt kört fast på en uppgift, jag tänkte att det kanske finns någon här som har några idéer? 
    Fallbeskrivning:

1.Linus inkommer idag till psykiatriska akutmottagningen i sällskap med sina föräldrar. Föräldrarna är oroliga då Linus under en period har ett förändrat beteende som senaste dagarna eskalerat.

Han det senaste halvåret mer och mer isolerat sig på sitt rum. Han går sista året på gymnasiet, en naturvetenskaplig linje med fotbollsinriktning. Han har den sista tiden ofta vägrat att gå i skolan då hon säger att de pratar illa om honom och sprider elaka rykten bakom hans rygg. Han har även slutat gå till sina fotbollsträningar och har misskött sin kosthållning, sitt yttre och sin personliga hygien.

Föräldrarna berättar att han har hängt tidningspapper för alla fönster därhemma. Linus påstår att det finns en gas i atmosfären som man endast kan skydda sig mot med tidningspapper. Det framkommer att han också har lindat papper runt sin kropp för att skydda sig. Linus är tyst under samtalet och mumlar något obegripligt för sig själv.

Anledningen till att föräldrarna idag söker vård är att Linus har haft ångest hela natten och varit livrädd för den katastrof som han tror snart skall inträffa. Han har rakat av sig allt hår. Föräldrarna är rädda och oroliga. De förstår inte vad som händer deras son. Linus går med på att frivilligt läggas in på avdelningen.

Vad tror du att Linus kan har drabbats av? 

• Svar på tråden Psykiatri
  • i-o
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 19:43:58 följande:
    Vad får du ut av att komma med angrepp och vara elak? Jag tycker synd om dig som har så pass dåligt självförtroende.
    Ursäkta. Det är bara egots programmering i mig. Självförtroendet är det inget fel på direkt.
  • i-o
    Anonym (fia) skrev 2017-02-04 19:38:58 följande:
    Det är bara att du kommer in på te x viska.se så får du prata med säkert ett hundratal som har schizofreni. Hallucinationer kan ligga och störa utan att personen tror på dem eller är märkbart påverkad av dem. Hallucinationer behöver inte uppträda tillsammans med samtida vanföreställningar, utan kan förekomma ensamma.
    Jo, för att vara schizofreni krävs det att ett antal kriterier också är uppfyllda enl. DSM.

Tror inte jag orkar skriva in mig på fler fora för massa nonsenssnack faktiskt. Det är på upprinningen med FL p.g.a. moderationen. Därefter följer förmodligen internet.
  • mammatilltretrollsnart

Låter som en förvridning av verkligheten, det kan bero på olika orsaker.
    Att direkt kalla det för psykisk sjukdom som många gör, är förödande. Detta kan vara tillfälligt och behöver inte hända igen med rätt behandling/ bemötande nu.
    Kram

• Anonym (fia)
    i-o skrev 2017-02-04 22:04:11 följande:

Jo, för att vara schizofreni krävs det att ett antal kriterier också är uppfyllda enl. DSM.

Tror inte jag orkar skriva in mig på fler fora för massa nonsenssnack faktiskt. Det är på upprinningen med FL p.g.a. moderationen. Därefter följer förmodligen internet.

Klart att kriterier måste vara uppfyllda. . . men vanföreställningar måste inte vara med. Du har blivit överbevisad av flera, det måste du ju se.
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-04 16:50:18 följande:

Nej, jag blandar inte ihop med bipolär, även om "bipolär med psykotiska symtom" också är tänkbart.

Om du läser TS igen ser du att det inte heller finns några hallucinationer i beskrivningen, utan en stark oro för att vara utsatt (kompisarna, sedan något i rummet).

Han tror att det finns giftig gas som han måste skydda sig mot genom tidningspapper som han täcker fönster och kropp med. Han mumlar för sig själv. Han rakar av sig håret och tror att en framtida katastrof ska hända.. osv..

Visst kunde de förstnämnda symtomen vara borderline, men de som jag nämnt ovanför tyder ju snarare på vaneföreställningar. Jag vet inte om du mött personer med borderline som har sådana vanföreställning, men jag har det inte och har inte läst om någon borderliner som har det. Den paranoian som personer med borderline kan ha bottnar oftast i dem själva och att de ser sig själva på ett annat sätt än andra ser dem. De är oroliga att bli lämnade, att folk tycker illa om dem, har intensiva känslor som kan pendla från lycka till sorg väldigt snabbt, vågar inte lita på sina känslor då de har en stor sårbarhet och tolkar saker annorlunda än "vanliga" personer. Alla symtom går i relation med andra människor och inte objekt såsom dödlig gas eller domedagen.
  • Anonym (..)
    mammatilltretrollsnart skrev 2017-02-04 22:08:53 följande:

Låter som en förvridning av verkligheten, det kan bero på olika orsaker.

Att direkt kalla det för psykisk sjukdom som många gör, är förödande. Detta kan vara tillfälligt och behöver inte hända igen med rätt behandling/ bemötande nu.

Kram

Psykisk sjukdom/störning är inte så hemskt som det låter. Vi har alla mer eller mindre av det. Eftersom det är iaf en kognitiv störning som pågått i 1/2 år så känns det inte särskilt konstigt att placera det i psykisk störning facket.

Dessutom gick de till en psykiatrisk mottagning där det beslutades att han skulle läggas in. Hade de inte ansett att det rörde sig om något "psykiskt" hade de aldrig lagt in honom. Det är ofta hårt tryck på psykiatriska avdelningar med lång väntetid, så jag tror verkligen inte att de hade lagt in honom annars. Man lägger inte in folk utan orsak.
  • Glinda från Oz
    Anonym (..) skrev 2017-02-04 20:48:35 följande:

Fast nu gjorde du samma sak och använde dig av personligt angrepp :/

Det du gör nu är en del av en härskarteknik, du försöker flytta fokus och byta ämne. Snyggt försök men det fungerar inte på mig. Du uttryckte dig väldigt illa, sluta med det!
  • Anonym (..)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 23:53:10 följande:

Det du gör nu är en del av en härskarteknik, du försöker flytta fokus och byta ämne. Snyggt försök men det fungerar inte på mig. Du uttryckte dig väldigt illa, sluta med det!

Okej, jag påtalade bara att om du nu tyckte IO utryckte sig illa så borde du väl inte göra samma sak. Bete dig mot andra såsom du vill att de ska bete sig mot dig.

På vilket sett är det härskarteknik? Och vad menar du med att flytta fokus och byta ämnen? På vilket sätt blir det ett ämnesbytande? Och på vilket sätt är det illa att uttrycka sig att du gör det samma som den du ger dig på?

Du har verkligen gjort en pankaka av en lite mening, och fattar verkligen inte hur du kan läsa in så mycket i mitt inlägg?

Men men, berätta vilken härskarmetod jag använde mig utav och på vilket sätt jag uttryckte mig så väldans illa att jag borde sluta skriva så?
  • Anonym (..)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 23:53:10 följande:

Och allvarligt talat var jag inte ute efter att flytta fokus (mot vad ens) och byta ämne. Jag tyckte att du uttryckte dig dubbelmoraliskt. Jag tycker att du uttryckte dig väldigt illa med inlägg att han måste ha dåligt självförtroende, osv. Så jag fattar inte varför du måste hoppa på mig?
  • i-o
    Anonym (fia) skrev 2017-02-04 22:23:23 följande:
    Klart att kriterier måste vara uppfyllda. . . men vanföreställningar måste inte vara med. Du har blivit överbevisad av flera, det måste du ju se.
    Hur menar du måste inte vara med? Har du vanföreställningar nu när du tror att jag är överbevisad?
Svar på tråden Psykiatri