• tackforkaffet

Psykiatri

Hej! jag läser psykiatri 2 och har helt kört fast på en uppgift, jag tänkte att det kanske finns någon här som har några idéer? 
    Fallbeskrivning:

1.Linus inkommer idag till psykiatriska akutmottagningen i sällskap med sina föräldrar. Föräldrarna är oroliga då Linus under en period har ett förändrat beteende som senaste dagarna eskalerat.

Han det senaste halvåret mer och mer isolerat sig på sitt rum. Han går sista året på gymnasiet, en naturvetenskaplig linje med fotbollsinriktning. Han har den sista tiden ofta vägrat att gå i skolan då hon säger att de pratar illa om honom och sprider elaka rykten bakom hans rygg. Han har även slutat gå till sina fotbollsträningar och har misskött sin kosthållning, sitt yttre och sin personliga hygien.

Föräldrarna berättar att han har hängt tidningspapper för alla fönster därhemma. Linus påstår att det finns en gas i atmosfären som man endast kan skydda sig mot med tidningspapper. Det framkommer att han också har lindat papper runt sin kropp för att skydda sig. Linus är tyst under samtalet och mumlar något obegripligt för sig själv.

Anledningen till att föräldrarna idag söker vård är att Linus har haft ångest hela natten och varit livrädd för den katastrof som han tror snart skall inträffa. Han har rakat av sig allt hår. Föräldrarna är rädda och oroliga. De förstår inte vad som händer deras son. Linus går med på att frivilligt läggas in på avdelningen.

Vad tror du att Linus kan har drabbats av? 

• Svar på tråden Psykiatri
  • i-o
    Anonym (..) skrev 2017-02-04 12:28:35 följande:
    Jag menade det inte som kritik, utan undrade bara om jag förstått dig rätt. Det du beskriver kallas ju patalogiska vaneföreställningar så det är ju ett fenomen som inte går att bestrida. Alltså när man inte kan övertyga "personen" att deras vaneföreställningar inte är på riktigt trots rationellt förklarande.
    Svårt att bestrida för den sjuke, men långt ifrån omöjligt. Därav nämnde jag brist på sjukdomsinsikt.

Det är hypotetiskt som att ha två i en relation med en omedveten personlighetsstörning i en relation som triggar varandra och skapar en resonans eller dissonans också, vari den kan vara lättare att upptäcka.
  • i-o
    Litet My skrev 2017-02-04 15:40:19 följande:
    Tror snarare det handlar om personer i det akuta skedet, inte i återhämtningsfasen eller kroniska psykoser.
    Kan vara. Den processen kan absolut vara skrämmande. Perceptionsstörningar kan absolut vara skrämmande att gå igenom om man inte förstår varför dessa inträffar.

Där tror jag att droger kan vara ett verktyg för att bota, men också ett vapen för att orsaka. Beror på omgivning och intentioner.
    Vikten av set and setting.
  • Glinda från Oz
    Anonym (..) skrev 2017-02-04 14:56:53 följande:

Ja, det har jag. När de hittat en fungerande medicin brukar de slippa psykoserna. Men när de varit i en psykos har det varit omöjligt att övertyga dem att det de upplever inte är verkligt. Nu ska det tilläggas att deras psykoser hör till det ovanliga, och att de oftast inte har problem med detta genom behandling och medicinering. Psykoser är luriga, och jag tror att det i vissa fall krävs att man själv upplevt en psykos för att förstå hur svårt det är att skilja på verklighet och fantasi.

Min mamma har paranoid schizofreni så jag har inga problem att sätta mig in i hur det är. Medicin tar bort hela psykosen hos vissa, men inte alla. En del kan bli av med vanföreställningarna men har fortfarande hallucinationer eller så har de vissa former av vanföreställningar. Även psykoser kan vara olika allvarliga också,

Min poäng är att man kan ha hallucinationer och veta att det inte är påriktigt samtidigt som man har en psykos sjukdom.
  • Anonym (fia)
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 22:53:11 följande:
    Jag har gått ubildning om just "borderline" i mer än ett år samt även privat läst på om störningen i snart 10 år m.m. så därför jag menar att jag är rejält påläst inom just denna diagnos.

Du kan nog läsa på vilken som helst objektiv sida att störningen inte är psykotisk, men om du vill kan jag länka lite till dig. Det jag tänker lite är om du kanske blandat ihop borderline med bipolär?

Hursomhelst om vi ska ta lite konkret fakta så kan personer med borderline få psykoser, men detta beror uteslutande på andra diagnoser, exempelvis PTSD. Borderline kan få några sympton som påminner om en psykos, med betoning på några. Det kan röra sig om paranoia och förföljelse tankar men inga hallucinationer eller sådant

.. . .
    Nej, jag blandar inte ihop med bipolär, även om "bipolär med psykotiska symtom" också är tänkbart.

Om du läser TS igen ser du att det inte heller finns några hallucinationer i beskrivningen, utan en stark oro för att vara utsatt (kompisarna, sedan något i rummet).
  • i-o
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 16:43:23 följande:
    Min poäng är att man kan ha hallucinationer och veta att det inte är påriktigt samtidigt som man har en psykos sjukdom.
    Tveksamt rörande insikten.
  • Glinda från Oz
    i-o skrev 2017-02-04 17:08:47 följande:

Tveksamt rörande insikten.

Det är inte en åsikt utan fakta. Det finns en tjej som har en Youtube kanal, Rachel Star heter hon, hon har scizofreni och berättar om hur det är för henne. Jag rekommenderar dig att se någon av hennes videos.

Länk: m.youtube.com/channel/UCqRf_JmX8QgDM6w7MyX0vxQ
  • i-o
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 18:48:43 följande:
    Det är inte en åsikt utan fakta. Det finns en tjej som har en Youtube kanal, Rachel Star heter hon, hon har scizofreni och berättar om hur det är för henne. Jag rekommenderar dig att se någon av hennes videos.

Länk: m.youtube.com/channel/UCqRf_JmX8QgDM6w7MyX0vxQ
    Tror inte du förstår vad du pratar om riktigt.

Har inget uttalat behov av att se något sådant. Tack ändå.

Din "fakta" kissar jag på för den luktar illa.
  • Anonym (fia)
    i-o skrev 2017-02-04 19:07:33 följande:

Det är bara att du kommer in på te x viska.se så får du prata med säkert ett hundratal som har schizofreni. Hallucinationer kan ligga och störa utan att personen tror på dem eller är märkbart påverkad av dem. Hallucinationer behöver inte uppträda tillsammans med samtida vanföreställningar, utan kan förekomma ensamma.
  • Glinda från Oz
    i-o skrev 2017-02-04 19:07:33 följande:

Vad får du ut av att komma med angrepp och vara elak? Jag tycker synd om dig som har så pass dåligt självförtroende.
  • Anonym (..)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-04 19:43:58 följande:

Vad får du ut av att komma med angrepp och vara elak? Jag tycker synd om dig som har så pass dåligt självförtroende.

Fast nu gjorde du samma sak och använde dig av personligt angrepp :/
Svar på tråden Psykiatri