• tackforkaffet

Psykiatri

Hej! jag läser psykiatri 2 och har helt kört fast på en uppgift, jag tänkte att det kanske finns någon här som har några idéer? 
    Fallbeskrivning:

1.Linus inkommer idag till psykiatriska akutmottagningen i sällskap med sina föräldrar. Föräldrarna är oroliga då Linus under en period har ett förändrat beteende som senaste dagarna eskalerat.

Han det senaste halvåret mer och mer isolerat sig på sitt rum. Han går sista året på gymnasiet, en naturvetenskaplig linje med fotbollsinriktning. Han har den sista tiden ofta vägrat att gå i skolan då hon säger att de pratar illa om honom och sprider elaka rykten bakom hans rygg. Han har även slutat gå till sina fotbollsträningar och har misskött sin kosthållning, sitt yttre och sin personliga hygien.

Föräldrarna berättar att han har hängt tidningspapper för alla fönster därhemma. Linus påstår att det finns en gas i atmosfären som man endast kan skydda sig mot med tidningspapper. Det framkommer att han också har lindat papper runt sin kropp för att skydda sig. Linus är tyst under samtalet och mumlar något obegripligt för sig själv.

Anledningen till att föräldrarna idag söker vård är att Linus har haft ångest hela natten och varit livrädd för den katastrof som han tror snart skall inträffa. Han har rakat av sig allt hår. Föräldrarna är rädda och oroliga. De förstår inte vad som händer deras son. Linus går med på att frivilligt läggas in på avdelningen.

Vad tror du att Linus kan har drabbats av? 

• Svar på tråden Psykiatri
  • Anonym (fia)
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 21:19:40 följande:
    Borderline kallades just borderline eftersom man tidigare indelade psykiska sjukdomar i antigen neuros eller psykos, och eftersom borderline inte passade in i någon av dessa valde man att kategorisera det som ett mellanting (alltså inte det ena, eller det andra). Eftersom namnet är alldeles för brett och otydligt kallas det numera för emotionell instabil personlighetsstörning. En person med denna diagnos har ökad känslighet och har mer kraftfulla känslor än "vanliga". Så det har inget att göra med psykoser, och sjukdomen framkallar inte psykoser heller. Jag kan gå in djupare på vad diagnosen innebär då jag är väldigt påläst på denna om du vill?

Hursomhelst var det därför jag reagerade när du skrev borderline eftersom jag inte förstod hur du kopplade det.
    Självklart är psykosliknande symtom inte ovanliga vid Borderline, även om det är sant att de sällan övergår i traditionella aktiva skov. Det skulle vara intressant att veta var du läst att det inte har en psykotiska symtom att göra, då det enligt min erfarenhet inte alls är ovanligt.
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 19:36:06 följande:

Nej, vanföreställningar är inte "vad de har gemensamt".

Vad det kan vara mer?

Schizofreni, vanföreställningssyndrom, schizoaffektiv, psykos (reaktiv, drogutlöst etc), Borderline (tidigare även kallad "gränspsykotiskt"), hjärntumör (brukar ge visuella hallucinationer, men det kan inte uteslutas), läkemedelspåverkan, förgiftning. . . 

Och det ärvad jag kom på på rak arm. . .

Jag måste bara säga (med glimten i ögat) att det låter oerhört tungt att vara förgiftad i ett halvår ;)
  • Litet My
    i-o skrev 2017-02-03 21:14:22 följande:
    Man kan ju också använda ett psykiatriskt "axiom"; I alla fall av psykossjukdomar saknas sjukdomsinsikt hos patient.
    Fast njae, det stämmer inte. Det finns många som förstår att det de upplever inte är "på riktigt". Jag har jobbat med flera, däremot är det ju inte så i den akuta fasen men när man jobbar med återhämtningen.
  • Anonym (fia)
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 21:54:10 följande:
    Jag måste bara säga (med glimten i ögat) att det låter oerhört tungt att vara förgiftad i ett halvår ;)
    Jo, kan man inte spontant komma på något annat än "schizofreni" som enda ord måste man väl ge sig på andra bästa man kan. . .

Förstår!
  • Glinda från Oz
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 19:46:10 följande:

Precis! Dessutom är jag ärligt talat lite bekymrad över själva uppgiften. Att ungdomar på gymnasiet ska fokusera på att "hitta felet!!". Kan man inte lugna sig med det, eller lämna det till läkarna om det nu måste göras? Att ta hand om, bemöta och lugna är väl det viktigaste. Kanske stör det bara behandlingen att alla direkt tänker på "vad det är" och inte på hur personen mår?

Det här är ju en uppgift av flera, vi vet inte hur de andra uppgifterna ser ut. Jag tycker det är en bra uppgift, det är ingen som har en färdig utbildning efter att ha läst psykiatri 2, vissa som läser kursen kanske blir psykiatriker senare i livet? Då jag läste psykiatri 1 fick vi lära oss om de olika "skolorna" och lite om olika psykiska sjukdomarna, jag tyckte det var bra oavsett vad man läser sedan. Nu ver man ju var olika sjukdomar är och folk som har fördomar får veta att de har fel.
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 21:53:22 följande:

Självklart är psykosliknande symtom inte ovanliga vid Borderline, även om det är sant att de sällan övergår i traditionella aktiva skov. Det skulle vara intressant att veta var du läst att det inte har en psykotiska symtom att göra, då det enligt min erfarenhet inte alls är ovanligt.

Jag har gått ubildning om just "borderline" i mer än ett år samt även privat läst på om störningen i snart 10 år m.m. så därför jag menar att jag är rejält påläst inom just denna diagnos.

Du kan nog läsa på vilken som helst objektiv sida att störningen inte är psykotisk, men om du vill kan jag länka lite till dig. Det jag tänker lite är om du kanske blandat ihop borderline med bipolär?

Hursomhelst om vi ska ta lite konkret fakta så kan personer med borderline få psykoser, men detta beror uteslutande på andra diagnoser, exempelvis PTSD. Borderline kan få några sympton som påminner om en psykos, med betoning på några. Det kan röra sig om paranoia och förföljelse tankar men inga hallucinationer eller sådant. För att en sjukdom ska klassificeras som psykotisk måste det uppfylla vissa krav, och borderline uppfyllar bara ett par få, ergo inte psykotiskt. Dock eftersom de kan uppfylla vissa kriterier kan man säga att vissa personer får psykosliknande beteenden, med betoning på liknande. Detta beror på att människor med denna personlighetsstörning är "överkänsliga" och kan därmed ibland tolka andras beteende som "onskefullt" (i brist på bättre ord) och tro att de vill dem illa. Just den delen gör att flera personer med borderline utvecklas social fobi då de har svårt att tolka och lita på sina känslor. Eftersom borderliners inte har vaneföreställningar eller hallucinationer (såsom ingår i psykoser) uppfylls inte kraven för psykotisksjukdom utan har bara några få psykosliknande symtom. Det finns många klassificationer inom borderline där vissa är inverta medans andra är utåtagerande. Kanske är dina vänner den utåtagerande typen vilket kanske gör att du upplever att de har en psykos när de är arga. Borderliners reagerar väldigt kraftfullt på saker och har svårt att tolka sina känslor. Ett litet svek kan utlösa väldigt kraftiga känslor vilket gör att många inte förstår varför de blir så arga. Det kanske ter sig för omgivningen att de inte har någon anledning att brusa upp vilket kanske på något sätt kan tolkas som psykos.

Det är dessutom 3 gånger vanligare hos kvinnor än män, och diagnosen brukas ställas i vuxen ålder då puberteten kan ge lite falska utslag på borderline. Alltså det är svårt att avgöra om det är borderline patienten har eller bara vanligt tonårs hormonellt beteende som kommer lätta vid vuxen ålder.

Det är svårt att välja ut hur mycket jag ska gå in på borderline utan att det blir en uppsatts, så jag hoppas du förstår lite hur jag menar. Om något är kluddigt eller oklart, eller du undrar något så svarar jag gärna på dina frågor.
  • Anonym (..)
    Anonym (fia) skrev 2017-02-03 21:53:22 följande:

Jag glömde skriva att du är korrekt med att det finns psykosliknande symtom, men dessa passar inte in på Linus då han lider av långt fler andra psykotiska symptom som inte finns i borderline. Och det är därför jag försöker förklara att borderline inte passar in på Linus.

Och jag ber om ursäkt ifall jag är lite luddig då jag börjar bli trött i hjärnan :/ jag vill gärna svara så sakligt och förståligt som möjligt, men jag kan tänka mig att jag är lite rörig i mitt skrivsätt.
  • i-o
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 21:36:40 följande:
    Rätta mig gärna om jag har fel, men betyder inte axiom något som är obestridbart? Menar du då att folk med psykoser inte kan övertalas till att deras sinnesintryck är falska? Eller har jag missförstått? Jag har aldrig hört ordet användas i dessa sammanhang förut så jag försöker se om jag förstått det rätt :)
    Har du försökt snacka en psykotisk person till rätta någon gång?
    Det är som att försöka övertyga en matematiker att 1 = 2.
  • i-o
    Litet My skrev 2017-02-03 21:56:42 följande:
    Fast njae, det stämmer inte. Det finns många som förstår att det de upplever inte är "på riktigt". Jag har jobbat med flera, däremot är det ju inte så i den akuta fasen men när man jobbar med återhämtningen.
    Visst är det så. Men det motsäger inte att de som de upplever är på riktigt för dom.

Om du träffar din mamma och kramar henne och någon påtalar för dig att den du ser framför dig inte finns och du kramar ett stycke luft, skulle du köpa det eller skulle du idiotförklara denne medans din mor tår  bredvid och hejar på?
  • Litet My
    i-o skrev 2017-02-04 02:58:53 följande:
    Visst är det så. Men det motsäger inte att de som de upplever är på riktigt för dom.

Om du träffar din mamma och kramar henne och någon påtalar för dig att den du ser framför dig inte finns och du kramar ett stycke luft, skulle du köpa det eller skulle du idiotförklara denne medans din mor tår  bredvid och hejar på?
    Självklart är det verkligt för dem, samtidigt som många kan inse att det inte är på riktigt. Har jobbat inom psykiatrin och det var en stor del i deras återhämtning att jobba med.
Svar på tråden Psykiatri