• Farfallos

Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?

Jag stör mig till exempel på människor som klagar över våra skatter men aldrig nämner de stora bankerna som gör en vinst varje månad som motsvarar 1000 kr per svensk medborgare.

...och så stör jag mig på dem som tar en sak i en affär, ångrar sig och lägger tillbaka den på en annan plats bara för att de inte orkar gå tillbaka och lägga den på dess rätta plats.

• Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?
  • amia01
    Marten skrev 2017-02-23 00:11:22 följande:

Att internet förbrukar 2% av världens elproduktion och släpper ut lika mycket skit som flyget. 2020 beräknas internet konsumera 7% av världens elproduktion och vid 2050 all världens elproduktion ( om det fortsätter som idag, samma tillväxt och samma teknologi).

Det som stör mig är att vi fokuserar på biltrafik och flyg. Inget av detta har samma exponentiellt tillväxt som internet.

Exponentiell tillväxt innebär att först ser man inte förändringen, när man väl ser förändringen går det så fort att man inte hinner reagera.

För att inte tala om när man börjar dra in idisslarna i klimatpolitiken. För den som har ett hum om kolets kretslopp (ingår i NO åk 4) är det självklart att det är de fossila bränslena som hotar klimatet, inte utsläppen i de korta kretsloppet som sker mellan djur och växter.
    Men det är klart mycket coolare att äta vegetariskt och flyga på semester och lägga ut bilderna på insta, istället för att stanna hemma och bjuda sina vänner på middag med kött från gräsuppfödda djur!!??!!??
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    nyser skrev 2017-02-22 14:50:39 följande:

usch vad jag stor mig pa nar folk nyser flera ganger i rad, far ga ifran tills dom slutat. 1 eller 2 ggr inga problem!

Jag tycker det är helt OK att folk nyser, även många gånger i rad. Problemet är att väldigt många nyser rakt ut i luften eller i handen. Båda sätten ger en helt onödig risk att sprida något oönskat till omgivningen. Det bästa är att nysa i armvecket på ett sådant sätt att spridning minimeras.
  • Phalaenopsis
    Anonym (.) skrev 2017-02-21 23:10:43 följande:
    Det finns ju även 12-veckors kattungar på katthem som tur är :)
    Jag stör mig på människor som inte kan ta in att det finns tusentals hemlösa katter som far illa för att folk inte har vett att kastrera sina djur och sluta med oseriös avel för att små kattungar är så söta.
    Egoistiskt och vidrigt tänk enligt mig.

Hoppas det beror på okunskap och inte egoism för då går det förhoppningsvis att göra ngt åt utbildningsbiten.
    Så länge man inte bara kan fixa goda hem till sina ungar utan t.o.m. ta ordentligt betalt för dem borde väl "djurvännerna" vara nöjda och tysta?
  • Fnollet
    amia01 skrev 2017-02-23 00:50:40 följande:

Jag är rädd och orolig för att dagens miljöpolitik och miljöorganisationernas lobbyarbete håller på att förstöra vårt jordklot.

Många journalister och forskare springer deras ärenden, och de som vågar säga emot får det tufft på många sätt.

I-länderna smutsar ner och suger ut resurserna i de fattiga delarna av världen, och hittar på energikrävande och miljöförstörande produkter i snabb takt för att svara upp mot marknadens krav på eko och veggo.

De rika länderna anser sig i miljön namn ha råd att undvika att bruka sina resurser, och istället missbrukar de dem genom att lägga en död hand över brukandet och brukarna. Orättvisan och obalansen är självklar, men även miljöförstöringen som följer av ineffektiv produktion och överutnyttjandet av redan knappa resurser.

Hoppas världen vaknar och börjar ta till sig verkliga fakta innan det är för sent!

Det är inte bara I-länder som förstör i de fattigaste länderna, många länder klarar det utmärkt själva. Ta exempelvis en titt på Jemen som antagligen kommer bli världens första land utan grundvatten, dvs vattnet kommer ta helt slut. Så vart går drygt 40% av landets vatten? Jo, till att odla khat till befolkningen eftersom majoriteten av Jemens population missbrukar khat. Det är ingen vara de exporterar ut från Jemen, de till och med importerar khat från andra länder.

Detta var inte menat som kritik till dig amia01, utan bara en inflik att de flesta länder bidrar till förstörelsen av vår jord för diverse olika anledningar.

Något som stör och oroar mig är att vi på dryga 40 år lyckats halvera världens djurpopulation :(
  • Anonym (..)
    Unaangelita skrev 2017-02-22 13:41:09 följande:
    Jag stör mig på folk som parkerar på familjeparkeringen utanför stormarknader trots att det är en skylt med barnvagn framför platserna. Stör mig ännu mer på folk som tycker att "jag + min fru = familj och kan stå där". Väldigt underligt att de ens har fått körkort om de inte ens kan läsa av en skylt.... Fy fan för er.

Stör mig även på folk som gnäller att de inte har råd med julklappar, presenter, ordentliga kläder till barnen osv när de själva röker/snusar och dricker massa energidricka eller Cola eller whatever..fy fan för er också!
    Vägmärken regleras i vägmärkesförordningen. Familjeparkering är inte ett vägmärke

Själv stör jag mig på alla som uppehåller sig inomhus på allmän plats med tydliga symtom på förkylning. Fy fan vad äckligt det är! Brrr...
  • Pripps Vichy
    Anonym (Lollo) skrev 2017-02-22 21:08:17 följande:
    Åh gud, ja!!!!!

AVSKYR dessa förbannade typers behov av uppmärksamhet och tycka-synd-om. Fy faaaan vad jag stör mig på dem när de har en fis på tvären och lägger upp kryptiska meddelanden om hur jäkla illa de har det och hur jobbigt livet är, men så fort någon frågar vad det gäller så svarar de "skriv privat" eller "vi kan ta det i chatten". FÖRHELVETE. SKÄRP TILL ER. Patetiskt är bara förnamnet. Väx upp!
    Instämmer helt. Eller när folk lägger ut ett sånt där klipp-och klistra in på din egen sida-inlägg. Man förväntas gilla och dela för att få fortsätta vara vän med personen. I slutet brukar det stå att "95% av er kommer säkert inte att dela, men ni som gör det har ett stort hjärta". Ofta handlar det om cancer eller ett test på vilka som är ens verkliga vänner. Jag vill inte behöva känna mig som en usel människa och bli borttagen för att jag inte vill känna mig tvingad att dela sådana inlägg. I början trodde jag att det var personerna själva som författat inläggen, men sen när jag upptäckte att det bara var delningar, så blev jag besviken eftersom det säger det mesta om hur folk apar efter varandra istället för att komma med något eget.

• Anders 386

Att internet förbrukar 2% av världens elproduktion och släpper ut lika mycket skit som flyget. 2020 beräknas internet konsumera 7% av världens elproduktion och vid 2050 all världens elproduktion ( om det fortsätter som idag, samma tillväxt och samma teknologi).

Det som stör mig är att vi fokuserar på biltrafik och flyg. Inget av detta har samma exponentiellt tillväxt som internet.

Exponentiell tillväxt innebär att först ser man inte förändringen, när man väl ser förändringen går det så fort att man inte hinner reagera.

Skillnaden är att flyget utnyttjas av ett fåtal, räknat per person blir det oerhört mycket mer miljöbelastning än internet.

El kan tillverkas på ett sätt som är skonsamt mot miljön (vattenkraft, vindkraft, solceller). men det är nog svårare att köra flyget "fossilfritt". Därför ser iaf jag flyget som en betydligt större "miljöbov".
    År 2020 har vi förhoppningsvis en större andel "fossilfri" el.
  • Anonym (Blå)
    Anonym (Öh?) skrev 2017-02-22 16:16:02 följande:
    Fast var har du fått det ifrån?

Finns väl ingen lag som hindrar exempelvis dig att i samråd med din partner bestämma att en av er drar in pengarna genom att arbeta för fullt, och den andra är hemma och sköter hushållet och barnen? Eller hur ni nu vill ha det?

Finns många "hemmafruar" i det här landet. Det har tvärt emot den allmänna bilden av hur samhället ser ut inte alls försvunnit helt! Se bara till att skaffa dig en riktigt välavlönad partner så ska du se att det nog går bra.....

Jag är 100% för att vanliga människor får välja helt fritt hur de ska leva sina liv. Väldigt liberal faktiskt. Jag avskyr statlig inblandning i vanliga människors vardag.

MEN om jag och alla andra skattebetalare i det här länder ska betala ut exempelvis föräldraförsäkring till dig så är det väl helt i sin ordning att det på något vis villkoras! Passar det inte så står det var och en fritt att inte kontakta försäkringskassan.. Lev fritt!
    Fast nu är det väl ändå så att staten bestämt att båda måste vara hemma, den ena minst 3 månader, och det är på tal att föreldrarledigheten ska delas, hälften var. Det är väl att lägga sig i för mycket.
  • Anghammarad
    Anonym (kanelbulle) skrev 2017-02-22 18:19:27 följande:
    Folk som inte har lärt sig köra i rondell
    Jag håller med. Det intressanta är att många av dem som retar sig på detta, själva inte gör rätt.
  • Anonym (Blå)

Stäng av datorn då och sitt inte här och skriv en massa skit.
Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?