• Farfallos

Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?

Jag stör mig till exempel på människor som klagar över våra skatter men aldrig nämner de stora bankerna som gör en vinst varje månad som motsvarar 1000 kr per svensk medborgare.

...och så stör jag mig på dem som tar en sak i en affär, ångrar sig och lägger tillbaka den på en annan plats bara för att de inte orkar gå tillbaka och lägga den på dess rätta plats.

• Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?
  • Anonym (Trädgårdstomten)
    Anonym (Blå) skrev 2017-02-22 15:13:18 följande:

Men helt allvarligt, hur behövande är man för att man har barnvagn, man ska gå 500 meter inne i affären men klarar inte 25 meter extra utanför. Trött på sånt här jävla daltande, speciellt med dagens generation av småbarnsföräldrar, uppväxta med facebook och mobilen i handen 24/7, synd om deras barn, de måste bli helt dumma i huvudet.  

Stör mig enormt på människor som rättfärdigar sitt egoistiska handlingar med felaktiga och dåligt genomtänkta argument.
  • Anonym (Trädgårdstomten)
    AnooYoo skrev 2017-02-22 15:12:39 följande:

Alltså om jag fick ett barn som spydde för att det rapade eller hostade skulle jag lämna tillbaka det

Jag stör mig på tanklöst elaka kommentarer som den här.
  • Anonym (Ojoj.)
    Anonym (Anna) skrev 2017-02-22 18:16:06 följande:

- Folk som skriver kryptiska saker på facebook för att fiska sympati men inte skriver vad det gäller. Till exempel "Falska vänner är det värsta som finns. Trodde att jag hade hittat människor som jag kunde lita på, men det visade sig att jag hade fel" eller "Läkaren igen imorgon.... får hålla tummarna....". Sedan när folk skriver och undrar vad det är som har hänt så får de inga svar. Extra hemskt är det när folk checkar in på akuten och inte skriver vad det gäller. Det är ju bara för att få uppmärksamhet.

Jag brukar tänka att folk som klarar av att checka in på akuten har inget där att göra.
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Anna) skrev 2017-02-22 18:16:06 följande:

- Folk som skriver kryptiska saker på facebook för att fiska sympati men inte skriver vad det gäller. Till exempel "Falska vänner är det värsta som finns. Trodde att jag hade hittat människor som jag kunde lita på, men det visade sig att jag hade fel" eller "Läkaren igen imorgon.... får hålla tummarna....". Sedan när folk skriver och undrar vad det är som har hänt så får de inga svar. Extra hemskt är det när folk checkar in på akuten och inte skriver vad det gäller. Det är ju bara för att få uppmärksamhet.

Åh gud, ja!!!!!

AVSKYR dessa förbannade typers behov av uppmärksamhet och tycka-synd-om. Fy faaaan vad jag stör mig på dem när de har en fis på tvären och lägger upp kryptiska meddelanden om hur jäkla illa de har det och hur jobbigt livet är, men så fort någon frågar vad det gäller så svarar de "skriv privat" eller "vi kan ta det i chatten". FÖRHELVETE. SKÄRP TILL ER. Patetiskt är bara förnamnet. Väx upp!
  • MrsTM
    Anonym (Ojoj.) skrev 2017-02-22 18:33:33 följande:

Jag brukar tänka att folk som klarar av att checka in på akuten har inget där att göra.

Ha ha, helt sant!
  • MrsTM

Mest av allt stör jag mig på maktkåta medelålders vita män i kostym som av någon underlig anledning lyckats skaffa sig höga chefspositioner. Vissa av dem är fan vidriga, tro mig jag vet.

De behandlar sina familjer som luft och sina anställda som skit. Särskild förkärlek till att sparka på "svaga" män och unga kvinnor. Om någon inte lyder deras minsta vink får de sparken så det bara visslar om det.

Låter jag som en bitterfitta? Ja det är korrekt uppfattat.

• EnAnonumius
    Anonym (kanelbulle) skrev 2017-02-22 18:19:27 följande:
    Folk som säger HEN

.......

">

Jupp man skall se upp med HEN..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (språket)
    Elle N skrev 2017-02-22 01:02:17 följande:
    Jag stör mig på den alltmer utbredda felanvändningen av "dem" - speciellt när den återfinns i så stor utsträckning bland jounalister som borde vara väl utbildade.

Exempel på korrekt användning:
    De ger polkagrisar till dem.

Exempel på FEL användning:
    De ger polkagrisar till dem som vill ha.

Korrekt:
    De ger polkagrisar till de som vill ha.

Varför?
    "De som vill ha" är som en egen liten del av meningen där "de som vill ha" samlat är mottagaren för polkagrisarna.

Vänd på meningen där de aktiva, alltså de som ger polkagrisar, blir passiva:

"De som vill ha" får polkagrisar av dem.

De som var ansvariga för polkagrisarnas utdelande blev alltså "dem" när de blev passiva i meningen.

Googla ordet "satslösning" om ni vill veta mer om hur det funkar.

Snabbguide:
    De gör något med dem, de ger något till dem, jag säger något till dem, hon gillade dem...
    Men: de gör något med de som vill, de ger något till de som gillar något, jag säger något till de jag tilltalar och hon gillade de hon träffat.

Har vi för svårt för detta anser jag att förenklingen "dom" borde användas i alla fall. Det är talspråk, men det är i alla fall inte helt fel.

"De ger polkagrisar till dem som vill ha." är en fullt korrekt mening.

Se till exempel:

www.dn.se/arkiv/kultur/de-som-eller-dem-som/

www.iklartext.se/de-eller-dem-fore-som-satser/

• Marten

Att internet förbrukar 2% av världens elproduktion och släpper ut lika mycket skit som flyget. 2020 beräknas internet konsumera 7% av världens elproduktion och vid 2050 all världens elproduktion ( om det fortsätter som idag, samma tillväxt och samma teknologi).

Det som stör mig är att vi fokuserar på biltrafik och flyg. Inget av detta har samma exponentiellt tillväxt som internet.

Exponentiell tillväxt innebär att först ser man inte förändringen, när man väl ser förändringen går det så fort att man inte hinner reagera.

• amia01

Jag är rädd och orolig för att dagens miljöpolitik och miljöorganisationernas lobbyarbete håller på att förstöra vårt jordklot.
    Många journalister och forskare springer deras ärenden, och de som vågar säga emot får det tufft på många sätt.
    I-länderna smutsar ner och suger ut resurserna i de fattiga delarna av världen, och hittar på energikrävande och miljöförstörande produkter i snabb takt för att svara upp mot marknadens krav på eko och veggo.
    De rika länderna anser sig i miljön namn ha råd att undvika att bruka sina resurser, och istället missbrukar de dem genom att lägga en död hand över brukandet och brukarna. Orättvisan och obalansen är självklar, men även miljöförstöringen som följer av ineffektiv produktion och överutnyttjandet av redan knappa resurser.
    Hoppas världen vaknar och börjar ta till sig verkliga fakta innan det är för sent!

Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?