• tomsfru

Särbegåvad tvååring, info o erfarenheter

Vi har en underbar liten tjej som är framför allt ett riktigt charmant energiknippe, hon är dessutom, enligt de flesta definitioner, särbegåvad.

För att ge några exempel började hon mellan 1,5 o två år rita bla sk huvudfotingar, ballonger, trianglar mm.

Hon leker avancerade rollekar med alltifrån familjemedlemmar, djur och som busschaufför eller polis.

Hon börjar nu rita snögubbar med två olika stora cirklar som huvud och kropp inkl knappar på magen men blev ledsen när hon inte kunde rita moroten... Hon sjunger blinka lilla, lille katt, imse vimse felfritt.. Alla färger har hon koll på och dessutom cerise, turkos och violett på sistone. Bokstäver känner hon igen de flesta o separerar A, Ä och Å. Dock kan hon inte ljuda ord i samband med många.

Hon har dessutom humor och kan ibland driva med sin storasyster (4år) så hon blir riktigt ledsen. Även andra barn på förskolan får sina törnar ibland, vilket ju inte alls är positivt...

Det allra mesta med henne är en fantastisk resa, men mycket är också svårhanterligt.

Baksidan av detta är att vi inte har mycket till kunskap o ingen erfarenhet själva... Hon är vääääldigt envis, har litet sömbehov, hög energinivå, är väldigt fysiskt kapabel och såklart ofattbar fantasi och förleder medvetet ibland.

Hon är dock även känslig och förstår även kritik och minns den bokstavligt..

Dessutom är hon ju mycket som en tvååring..

Det kanske låter som en massa skryt för många, men detta är en väldigt energikrävande verklighet för oss som föräldrar och för storasyster...

Vi söker efter de med information och eller erfarenheter med detta då vi känner oss otillräckliga och ensamma i detta

• Svar på tråden Särbegåvad tvååring, info o erfarenheter
  • Iarwain

Var 20:e barn är särbegåvat.
    Mensa är en konstig organisation.

Prata med duktiga pedagoger istället för en intresseorganisation för elitistiskt tänkande.

• Halla1623

Då jag själv är särbegåvad så säger jag uppmuntra, men behöver inte försöka stimulera lärande, det kommer mest troligt. Vad jag skulle kolla på är när det kommer till skolan, hitta en bra skola tidigt. Självmordsstatistik och depression är tyvärr vanligt hos särbegåvade då man inte platsar in någonstans.

• Halla1623

Kan säga att jag totalvägrade allt innan jag började skolan. Dock var jag ändå så understimulerad att jag nog hade 25% närvaro i skolan, men jag var trevlig och hade högsta betyg, så då var det ingen som följde upp eller undrade vad det var som var fel.

• tomsfru

Ja, det var ju mensa BVC tipsade om, men jag tyckte också att det var otillräckligt i våran vardag.

Det finns ingen anledning att sporra henne utan vi vill underlätta hennes och storasysters vardag. När storasyster börjar grina för att minstingen sjunger samma låt som henne och ersätter sista ordet med bajskorv och flinar, är det svårt att veta vad man ska säga

• Iarwain
    tomsfru skrev 2017-03-11 12:42:21 följande:
    Ja, det var ju mensa BVC tipsade om, men jag tyckte också att det var otillräckligt i våran vardag.
    Det finns ingen anledning att sporra henne utan vi vill underlätta hennes och storasysters vardag. När storasyster börjar grina för att minstingen sjunger samma låt som henne och ersätter sista ordet med bajskorv och flinar, är det svårt att veta vad man ska säga
    Det finns chefspedagoger i varje kommun. Där kan man be om hjälp, genom förskolan.
  • Iarwain

Sedan kan det fungera olika bra i olika kommuner.
    Så Mensa kanske är det bästa som går, men ta det som påstås av individer med en nypa salt.
    Däremot kan deras skriftliga organisationsinformation vara ganska bra. Den som skapas centralt.

• Träskvatten
    tomsfru skrev 2017-03-11 12:16:30 följande:
    Åh, men det är inte främst vi som påtalat att hon är särbegåvad, utan förskolan till att börja med och BVC nu på tvåårskontrollen. Vi har ju en till flicka som är två år äldre, så det är ju inget man önskar att börja tänka på sådana saker nu...
    Förskolan hade på utvecklingssamtalet, tagit upp att hon skiljer sig markant från övriga barn.
    En av pedagogerna hade haft ett särbegåvat barn själv och kände direkt igen många punkter både karaktärsmässigt och kunskapsmässigt som klickade för henne. Vi var mest orolig gällande om hon kanske hade en diagnos eller liknande till att början med
    När sedan BVC även reagerade och tipsade oss att malla till mensa har det gått framåt för oss hemmavid. Jag startade denna tråd för att se om det finns fler i samma situation.
    Ah, du kanske skrev det innan, att det kommer från BVC och förskolan, men då missade jag det. Sorry.

När det gäller diagnos hade jag samma funderingar kring mina barn av olika anledningar men jag kom fram till att man ska fundera på diagnos först då någon är handikappad i vardagen och då en diagnos kan vara ett hjälpmedel, annars måste man tillåta människor från att sticka ut från den oerhört smala normalitetsnorm som råder i allmänhet.

Vad menade hon att Mensa ska kunna göra för ett barn? eller var det ett tips riktat till dig?

• enola

En sak som är viktig när man har ett särbegåvat barn, är att alltid bekräfta barnet för vem hon är och inte bara för vad hon kan. Det är lätt att det blir så, även om det inte är avsiktligt. Jag var själv ett särbegåvat barn, skrev mitt namn när jag precis fyllt tre, lade 200-bitarspussel vid 2,5 osv. Det gjorde att jag fick mycket bekräftelse för att jag var duktig. Det kommer väl naturligt att man berömmer sina barn för saker de gör. Men i kombination med att jag inte var riktigt accepterad i skolan senare, och kände att jag som person inte dög så gjorde det att jag alltid har varit mina prestationer. Det hänger kvar fortfarande. Är jag inte bäst, om jag inte får uppmärksamhet och beröm för det jag gör så är jag ingen. För JAG duger inte, om jag inte presterar, eller överpresterar. 

Jag säger så klart inte att det är så för er, men jag tror att det är något man måste tänka på lite extra med sådana barn.

• Träskvatten
    tomsfru skrev 2017-03-11 12:42:21 följande:
    Det är vanligt syskonkiv och du kommer att tvingas tackla det oräkneliga gånger.
    Hade det inte varit bajskorv hade det varit en nerdreglad docka.

Vad är det egentligen i vardagen som du upplever som problematisk som behöver underlättas? Du säger att du inte har problem med att stimulera lilltjejen så då undrar vad det är du känner är otillräckligt i vardagen.
  • Nyfikna72

Det kan ju lika gärna vara så att barnet är tidigt men att det sen planar ut och det blir annorlunda i skolan. Att barnet är som alla andra i trean fyran typ.

Svar på tråden Särbegåvad tvååring, info o erfarenheter