Ess skrev 2017-03-18 16:00:43 följande:
Det är ju ingen skillnad alls mellan umgänge på x antal dagar och när de hälsar på några timmar en kväll..........
Jag vet inte hur ni gör när ni bjuder hem gäster, men vi bjuder som ett par och vi bjuder även in gästerna att komma som ett par.
Sen har de inte mer att säga till om gällande vår familj nu än när de kom på umgänge.
Men ponera att vi gör som du tycker, jag stannar borta på kvällen. Ska maken säga till barnet att lämna sin partner hemma då han inte har så mycket till övers för hen?
Det handlar trots allt om att kunna sitta ner vid ett bord och kunna umgås några timmar. Jag står ut med hans barn och han står ut med min släkting ibland som han har svårt för, ta och ge.
Ok, så din mans barn har inte en sådan relation till sin pappa att de kan föreslå en fika på stan/gå på fotbollsmatch eller bio tillsammans, utan de får vänta på att pappa bjuder hem dem på parmiddag för att de skall kunna träffas?
Skulle de kunna bjuda hem bara sin pappa eller skulle han välja att inte besöka dem då?
Och som du själv skriver ÄR det skillnad på umgänge i X antal dagar och att umgås några timmar, så din man har nog inte lika svåra upplevelser i bagaget vad gäller relationen med sitt barns partner som barnet har efter att ha bott hos er där hen inte var välkommen.
Men visst, om barnens partner fått din man att känna sig oönskad och ovälkommen under många år, ja då kanske han (som alltid varit vuxen i relation till sitt barn) skall stå upp för sina känslor och säga till sitt barn att hens partner behandlar honom som skit och att han därför vill umgås ensam med sitt barn.
Dock, återigen, varför är den sociala polityren, och att du nödvändigtvis ska vara med, så viktig för dig NU när du inte ville ha med barnen att göra när de bodde hos sin pappa?
Är det som du skriver bara för att sätta dem på plats och visa att "de inte har mer att säga till om i er familj än när de kom på umgänge" som du skall vara med varje gång de skall få träffa sin pappa?