• Anonym (Anonym)

Ångest över bonus

Hjälp! Ni som av olika anledningar inte kommer överens med/ tycker om era bonusar- vad gör ni för att uthärda tiden ni har dom? Vi har bonus varannan vecka, och den veckan har jag ångest, är stressad och känner mig lättretlig. Vet inte hur jag ska göra för att komma ur detta? Orättvist och fel emot hela familjen, men jag vantrivs verkligen med livet när bonus är här.. hjälp mig snälla!

• Svar på tråden Ångest över bonus
  • ross1
    Anonym (En annan) skrev 2017-03-15 15:21:36 följande:
    Oj, såg nu hur jag hade formulerat detdär. Det låter ju nog fel där i början. Menar bara att jag tror att det är många bioföräldrar som tar illa upp direkt och därför skriver fula svar.

Och nej, jag skulle inte vilja att min son bodde hos någon som inte gillade honom. Men om han inte kan uppföra sig så skulle jag inte ha något emot att någon annan kommer in och uppfostrar om inte jag är i närheten.

Om någon inte gillar honom för att han beter sig illa så får han skylla sig själv, jag blir också trött på honom ganska ofta. Men då han är mitt biologiska barn kan jag inte smita undan på samma sätt som man kan göra med ett bonusbarn.
    Det är jag fullständigt med på! Att barn behöver gränser och fostran och att de inte ska komma undan med vilket beteende som helst. Det gäller ju alla barn på nåt sätt. Jag säger ifrån till barnens kompisar, kusiner etc om jag tycker att det är lämpligt och behövs. 

Men då måste man också ta med i beräkningen hur gamla barnen är och vad som är rimligt att förvänta sig. Det kan också vara lite svårt när man inte har egna barn i den åldern.

Jag tyckte rätt ofta saker om hur andras barn betedde sig som sen känns mycket mer rimligt när mina barn är kom i den åldern/utvecklingsfasen. 

Det är däremot inte så rimligt att förvänta sig att barn ska tugga i sig att tvingas leva med någon som ogillar dem bara för att de finns, bara för  att de är barn till en annan förälder, bara för att de är i vägen för någons dröm om kärnfamilj eller blir representanter för någons svartsjuka, avundsjuka, dåliga självkänsla.

Vuxna däremot får tugga i sig allt det där, för de har ett val, på ett helt annat sätt än barn någonsin har. 
  • Miss Skywalker
    Anonym (Anonym) skrev 2017-03-15 08:29:46 följande:
    Så ska det ju verkligen inte behöva vara! Finns det någon magisk lösning på såna problem tro?
    Att ta fajten med pappan, vilket enligt min erfarenhet oftast slutar med bara snack men ingen handling. Då är det bästa man kan göra att snacka(tjata) mindre(som ju är ganska tråkigt ändå) och handla istället dvs sluta tvätta, städa, handla, laga mat, plocka upp efter. Och man kan visst dra ut själv och träffa vänner, gå på bio osv fast man har en gemensam tvååring. Det låter som att pappan skulle "må bra" av det..
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Anonym) skrev 2017-03-14 20:25:08 följande:
    Hans förra förhållande tog slut för att han hjälpte till för lite, var ingen riktigt närvarande förälder.. Jag har därför varit noga med att redan från början säga att det är hans barn och hans ansvar- och inget han kan 'lämpa' över på mig.. Men så har det blivit att jag drar det största lasset hemma ändå, mat, tvätt, städ, handling och planering osv. Nu när jag läser det jag skriver känns det lite som ett "aha"-moment. Tänk om det vore så "lätt" att det handlar om allt extra jobb det innebär för mig varannan vecka? Att det är det som känslan av stress och ångest bottnar i?

"Hjälpte till"? Jaha, han är sån, låter ju inget vidare. Och i din situation är det ju du som ska hjälpa till, med barnet och extra tvätt etc. Huvudansvaret är hans. Du har nu fem år på att vänja dig vid hur en 7 åring är (när det gäller ditt eget barn alltså), vad 7 åringen behöver och kräver i form av omsorg etc, och fem år på dig att fostra din blivande 7åring. Är förstås mycket tuffare att plötsligt bara ha en 7åring i huset, och pappan borde förstås sedan innan redan kämpat med uppfostran, attityd etc och ha full koll på tvätt, lärt barnet att städa efter sig etc etc. Låter som om pappan inte gjort/gör sitt pappajobb, och barnets mamma kanske inte heller är någon stjärna. (Min sons pappa har förresten inte heller gjort sitt pappajobb, men han valde som tur är två bra mammor till sina söner, så min son är helt fantastisk och han har en underbar storebror, trots att han är tonåring nu.)
  • Anonym (En annan)
    ross1 skrev 2017-03-15 15:28:59 följande:

Det är jag fullständigt med på! Att barn behöver gränser och fostran och att de inte ska komma undan med vilket beteende som helst. Det gäller ju alla barn på nåt sätt. Jag säger ifrån till barnens kompisar, kusiner etc om jag tycker att det är lämpligt och behövs. 

Men då måste man också ta med i beräkningen hur gamla barnen är och vad som är rimligt att förvänta sig. Det kan också vara lite svårt när man inte har egna barn i den åldern.

Jag tyckte rätt ofta saker om hur andras barn betedde sig som sen känns mycket mer rimligt när mina barn är kom i den åldern/utvecklingsfasen. 

Det är däremot inte så rimligt att förvänta sig att barn ska tugga i sig att tvingas leva med någon som ogillar dem bara för att de finns, bara för  att de är barn till en annan förälder, bara för att de är i vägen för någons dröm om kärnfamilj eller blir representanter för någons svartsjuka, avundsjuka, dåliga självkänsla.

Vuxna däremot får tugga i sig allt det där, för de har ett val, på ett helt annat sätt än barn någonsin har. 

Det har du helt rätt i! Jag låter säkert hemsk då jag säger att jag hatar pojkens beteende. Finns de som direkt drar slutsatsen att jag hatar pojken för att han är just ett bonusbarn. Men som sagt, han har sina fina stunder och då tycker jag verkligen om honom. Men han har också sina perioder då jag helst hade velat att han inte kom hit på ett tag.

Hans yngre bror däremot är jättehärlig och honom saknar jag varje dag han inte är här. Och han är också bonusbarn.

Så att de är just bonusbarn är för mig inget problem. Problemet är uppförandet hos den äldre.

Har eget barn nu som är i samma ålder som yngre bonus var när jag träffade deras pappa. Han var då i värst trotsåldern och jag har konstaterat att jag måste ha varit förbannat kär som valde att flytta in. Blir mycket lättare irriterad på min egen unge idag när han trotsar, fast hans trots är mycket lättare än vad bonusbarnets trotsperiod var. ;)
  • Anonym (Zed)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-03-15 08:33:46 följande:
    Ja efter att ha legat och grubblat halva natten så känns det som att risken är stor att det beror på det. Att jag associerar bonus vistelse här med massa merjobb. Hur gör man? Får väl börja i ändan med att prata med pappan, och hoppas man kan förhindra att historien upprepar sig. Annars vet jag inte?

Skönt iaf att fått fler vinklingar på problemet och inte bara som tidigare svaren i tråden- att jag ska flytta osv..
    Håller med om att det troligtvis handlar om föräldern. För mig handlar det mycket om att han inte ser och erkänner att jag hjälper honom, och han har en förmåga att låta ansvaret glida över på mig. Dels genom att han inte ser det som att om jag hjälper hans barn så hjälper jag också honom, han ser det mer som att det är mellan mig och barnet. Det är ganska lätt att komma undan med ansvar på det sättet plus att han då aldrig är tacksam för det man gör.
    Jag försöker tänka tillbaka hur jag har gjort, jag tycker inte att vi har löst problemet fullständigt ännu, det är en pågående kamp, men så kan det ju vara med alla problem man har. Jag började nog med att identifiera vilka situationer, hur små de än var, som gjorde mig irriterad. Sen har jag gradvis skjutit över till min sambo att ta ansvar för de situationerna. Är du själv medveten om vilket merjobb du har när barnet är hos er? Jag tror att det lätt hänt att man gör mycket mer än vad man ens har tänkt på. Jag hade själv en grundsyn om att vi skulle hjälpas åt, särskilt när vi fick barn ihop och jag var föräldraledig och den som var hemma. Du säger att ni har ett litet barn ihop så jag tänkte att det kanske kunde finnas ett sådant sammanhang för dig också.
  • Ess
    Anonym (pompe) skrev 2017-03-15 13:24:25 följande:

Vad menar du med tyvärr - är det dåligt att kunna sätta sig in i ett barns situation? Är det dåligt att ställa sig på barnets sida och önska att det får leva med mogen vuxna som tycker om det?

Om du inte själv vill att ditt barn ska behöva leva med någon som inte gillar honom varför tycker du att det är okej att andars barn ska göra det?

Och när din bonus blir äldre - vad händer då? Tar relationen slut då, ska han inte finnas i ert liv då? När han är vuxen, då finns han inte mer?

Man slipper det påtvingade umgänget och träffar dem mer sällan. Men det blir ju ett antal år som ts ska stå ut innan hon blir nästan av med honom, frågan är om hon står ut så länge.....
  • rippan123

Tyvärr så slipper man ju inte varandra...

Nu skriver jag utifrån det oönskade bonusbarnets synvinkel. Men faktum är att jag slipper aldrig pappas nya fru. Hon önskade inget annat än att jag skulle försvinna när jag växte upp. Men lik förbannat ska hon vara med på saker i mitt liv nu när jag är vuxen.

Tänk om jag skulle kunna bli av med henne nu när jag är vuxen, men nä, hon verkar sitta fast vid höften på min pappa och han får absolut inte umgås med sina barn och barn-barn utan hennes överinseende. 

Så nä, det påtvingade umgänget fortsätter och fortsätter trots att jag helst skulle vilja slippa träffa henne nånsin mer i mitt liv.

• Ess
    rippan123 skrev 2017-03-17 14:14:42 följande:

Tyvärr så slipper man ju inte varandra...

Nu skriver jag utifrån det oönskade bonusbarnets synvinkel. Men faktum är att jag slipper aldrig pappas nya fru. Hon önskade inget annat än att jag skulle försvinna när jag växte upp. Men lik förbannat ska hon vara med på saker i mitt liv nu när jag är vuxen.

Tänk om jag skulle kunna bli av med henne nu när jag är vuxen, men nä, hon verkar sitta fast vid höften på min pappa och han får absolut inte umgås med sina barn och barn-barn utan hennes överinseende. 

Så nä, det påtvingade umgänget fortsätter och fortsätter trots att jag helst skulle vilja slippa träffa henne nånsin mer i mitt liv.

Inte helt, men i alla fall det schemalagda umgänget. Ni träffas kanske oftare än vad vi gör?

Men de gångerna vi träffas om året så funkar det att sitta och kallprata lite ytligt. Hade det inte varit för maken så hade vi inte träffats mer, vi har absolut inget gemensamt.
  • Anonym (Varför?)
    Ess skrev 2017-03-17 18:35:37 följande:

Inte helt, men i alla fall det schemalagda umgänget. Ni träffas kanske oftare än vad vi gör?

Men de gångerna vi träffas om året så funkar det att sitta och kallprata lite ytligt. Hade det inte varit för maken så hade vi inte träffats mer, vi har absolut inget gemensamt.

Men, om varken du eller barnen uppskattar varandras sällskap, varför känner du dig då tvungen att vara med när de träffar sin pappa? Låter ju som att både de och du skulle uppskattat att du inte var närvarande de få gångerna de träffar sin far. Kan du inte låta dem få den tiden utan dig då?
  • Ess
    Anonym (Varför?) skrev 2017-03-18 09:17:44 följande:
    Men, om varken du eller barnen uppskattar varandras sällskap, varför känner du dig då tvungen att vara med när de träffar sin pappa? Låter ju som att både de och du skulle uppskattat att du inte var närvarande de få gångerna de träffar sin far. Kan du inte låta dem få den tiden utan dig då?
    Vi är alla vuxna människor och beter oss därefter. Om man ska undvika alla man inte klickar med eller gillar, ska maken då låta bli att bjuda in barnets partner?
    För du verkar anse att man inte ska ens försöka hålla god min........
Svar på tråden Ångest över bonus