• CinnamonGirl

Ingefära

Jag har hört att ingefära är nyttigt, och tänkte nu inhandla lite. Ingefära ska vara bra när man vill gå ner i vikt plus att det är antidoxiant och bra för immunflrsvaret.

Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska använda ingefäran. De senaste dagarna har jag bara rivit lite i maten, men jag tror att det finns lite mera spännande tips.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Ingefära
  • Kasha18

Jag har i lammfärsbiffar tillsammans med kanel. I salladsdressing med fisksås, lime och vitlök. Man kan göra små shots med citron och ingefära. Min favorit är dock kolakakor med ingefära. Så gott!

• snedtak

"Te" med ingefära, citron och honung kan vara trevligt att dricka. Utelämna honung om du vill gå ner i vikt kanske.

• CinnamonGirl
    snedtak skrev 2017-03-18 19:11:59 följande:

"Te" med ingefära, citron och honung kan vara trevligt att dricka. Utelämna honung om du vill gå ner i vikt kanske.

Hur länge ska ingefäran koka med?
  • Jellosun

Riv/hacka mycket ingefära tillsammans med rödbetor och/eller selleri eller vad du vill, sjud i typ en liter vatten i ca trettio till femtio minuter och hacka i en tredjedel röd chili också. Sila ned i stor bunke med tre/fyra pressade citronsaft och en, två dl honung. Tappa upp på flaskor och ta en eller två shots varje dag. Garanterat förbättring av immunförsvar!

• micromat

Jag gör ingefärashot. Finns mängder av recept om du googlar. Jag använder mitt köks (tror jag) 200 g ingefära, vatten lite honung pch citron. Sen är det bara att dricka lite varje dag.

• FuckGoggleAskMe

Jag brukar slänga in färsk lax i ugn på låg temp, och krydda med citronsaft, salt, peppar och en hel hel ingefära. Det gillar vi! Fläskkotletter och dyligt brukar jag krydda med ingefära, och en del grytor. Hel ingefära skär jag i mindre bitar och häller över hett vatten. Sedan dricker jag detta te (efter att det dragit 5 min) med lite citronsaft och ibland lite honung. En del smoothies får också ingefära tillsatt. Sedan är ju syltad ingefära, mörk choklad och vispgrädde en mumsig dessert. Hoppas någon mer har tips, jag gillar ingefära.

• Fairydust
    micromat skrev 2017-03-18 21:44:16 följande:

Jag gör ingefärashot. Finns mängder av recept om du googlar. Jag använder mitt köks (tror jag) 200 g ingefära, vatten lite honung pch citron. Sen är det bara att dricka lite varje dag.

Den gör jag också! Supergod, testa den TS!
  • snedtak
    CinnamonGirl skrev 2017-03-18 20:31:59 följande:
    Hur länge ska ingefäran koka med?
    Jag kokar inte med ingefäran alls utan skär några tunna skivor (kniv, osthyvel eller potatisskalare) och låter det ligga i och dra. 
  • Rafael90

Jag river några centimeter ingefära och värmer på spisen i vatten, har hört att det inte ska komma över 60 grader för då försvinner mycket av nyttigheterna. Sen skvätter jag i citron och ställer en tillbringare i kylen så jag kan dricka det kallt.

• Aniiee

Använder massor av ingefära i det japanska köket. Typ, ingefära i allt...... Ingefärschips är gott.

Jag har alltid ingefära till hands om någon jag känner är gravid och ger alltid bort ett paket hemgjorda ingefärskakor och dito karameller då. Hjälper mot illamående (inte bara sådan som kommer vid graviditet, btw....)

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Rafael90
    Aniiee skrev 2017-03-19 22:24:32 följande:

Använder massor av ingefära i det japanska köket. Typ, ingefära i allt...... Ingefärschips är gott.

Jag har alltid ingefära till hands om någon jag känner är gravid och ger alltid bort ett paket hemgjorda ingefärskakor och dito karameller då. Hjälper mot illamående (inte bara sådan som kommer vid graviditet, btw....)

Har du recept på kakorna? :)
  • klyban

Du kan alternera med gurkmejan, som är väldigt nyttigt också.
    En väldigt smaklös sak i mindre mängder och mest färg.
    Men när man tar mycket så blir det en mycket stark smak av nån anledning och dominerande(en del gillar den smaken andra inte, dock när man tar pulver så är det få som gillar detta(min erfarenhet då)), vilket medför problem vid förtäring.
    Då för att det inte smakar så gott, finns massor av varianter som folk tar detta och för eliminera denna smak.

Aldrig testat färsk gurkmejan, men sett den finns och köpa på en del ställen.
    Och borde i det tillståndet vara än nyttigare än den torkade.

• Aniiee
    Rafael90 skrev 2017-03-20 10:53:26 följande:
    Har du recept på kakorna? :)
    Kan leta fram det =P
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-03-20 13:58:05 följande:
    Kan leta fram det =P

Du hade bott i Japan sa du har jag för mig.
    Du som Svensk(antar jag), finns det nån efterrätt som inte är fadd och smaklös?
    Som jag funnit ett flertal efterrätter är ifrån Japan.
    Fått ett antal av bror min och hans fruga, och blir lika besviken varje gång de bjuder på Japanska efterrätter.

• micromat
    Fairydust skrev 2017-03-18 21:49:56 följande:

Den gör jag också! Supergod, testa den TS!

Ja det är den faktiskt.. Ska göra dubbel sats idag..
Svar på tråden Ingefära