• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • Onewayticket

Hej!

Ny på forumet. Hade mens i helgen och det var alltså "första försöket" för oss. Som alltså inte lyckades. Nu är planen att vi ska köra igång mer på riktigt! Har ni några tips på vad man ska köpa/fixa för att förenkla? ???? Är 24

år gammal och har aldrig varit gravid innan och har regelbunden cykel.

• saijda

Hej! Jag och min man är på första försöket. Jag är 23 år och min man 22 år. Jag slutade med mini piller den 9 augusti och hade mens mellan 20-23 september. Chans till gravid enligt appen är mellan 25 september och 5 oktober med ÄL 3 oktober- Hoppas vi prickade in rätt tycker det är rätt svårt när man inte har haft mens och ägglossning på länge. Har ätit folsyra och mitt val kvinna sedan pillerstopp :)

Just nu är Mina symtom är illamående, känslan av att jag behöver spy/sura uppstötningar, liknande molvärk, brännande känsla i båda äggstockarna (varierande ibland mer i den ena och tvärtom) samt ont i ländryggen. Och brösten är svullna och ömma samt bröstvårtorna är hårda. Spänner i brösten också.

BIM idag men ingen mens i sikte ännu. Hoppas innerligt att det är ett litet frö i magen :o

• Maariiiaah

Hej! jag och min sambo är på första försöket.

Jag känner mig så rådvill, som den där fågeln i Kalle ankas jul i djungeln!

Då känns det ju som att vi borde hållt på i 10 månader, men nej, vi är på första fördta försöker. Och jag har BiM i början av NOV så håller tummarna.

Men jag vet inte riktigt hur man ska tänka????

Någon som har tips?

Jag är nog väldigt fokuserad på att försöka optimera försöken?

Känner ni igen er?

Hade varit så skönt att få lite bekräftelse, gör min oro är ju inte riktigt befogad;)

Jag jar varit gravid tidigare men gjort abort (i tonåren) och min sambo har också kunnat få barn tidigare.

Jag är 27 och min sambo 28 år.

Jag använder mig av Natural Cykles nu och hoppas på ägglossning nu i veckan.

Har nog cykel på 32 dagar, är det lång cykel?

Vad är bäst?

Kan man söka hjälp någonstans bara för att kunna lugna ner processen? :)

Ha en fin dag och lycka till!!!

Kram!

• XAHHA92
    Maariiiaah skrev 2017-10-18 14:07:31 följande:

Då känns det ju som att vi borde hållt på i 10 månader, men nej, vi är på första fördta försöker. Och jag har BiM i början av NOV så håller tummarna.

Någon som har tips?

Känner ni igen er?

Hade varit så skönt att få lite bekräftelse, gör min oro är ju inte riktigt befogad;)

Jag jar varit gravid tidigare men gjort abort (i tonåren) och min sambo har också kunnat få barn tidigare.

Vad är bäst?

Kram!

Först vill jag önska er lycka till :) För det andra vill jag redan nu säga att sluta tänk så mycket på det. Det tar värre på psyket än vad man tror. Det är inte värt att lägga ner all sin energi om det skulle ta lång tid :( Jag gjorde det felet och här står jag 18 månader senare och har fortfarande inget barn och mår väldigt dåligt. Jag har en cykel på 29-30 dagar och det anses vara normalt, så tror din är det med.

Hjälp får man endast söka om man aktivt försökt få barn i ett år utan resultat, har pco eller är över en viss ålder. Det räknas fullt normalt att det kan ta ett år innan en graviditet uppnås.

Lycka till!
    Försöker med första sen maj -16 (Försök 18, BIM 22/10)
  • Sams
    Maariiiaah skrev 2017-10-18 14:07:31 följande:

Någon som har tips?

Känner ni igen er?

Vad är bäst?

Kram!

Vi beställde hem äl tester och spermatest ganska tidigt. Båda visar på bra resultat vilket lugnade ner mig. Vill du utreda mer på egen hand så kan man ta blodprov men då kostar det en hel del och precis som ovan säger så är det normalt att det tar upp till ett år. Jag tänker att när det väl går för vår del så kommer tiden gå så otroligt fort så därför gör det inget om det tar lite tid att bli gravid. Sen är det klart att det finns en oro att vi inte kan bli gravida men då får vi anpassa oss efter det då.
  • Matildalinea
    IEJ skrev 2017-10-17 13:41:18 följande:

Hej. Alltså ursäkta om jag verkar helt oteknisk, men jag fattar inte hur man svarar på ett specifikt inlägg. Jag hittar bara svara i tråden, men jag vill svara på en persons inlägg. Ser att andra har gjort det, hur gör jag? Mvh/"tekniska geniet"

Tryck på det lilla kugghjulet och sen citera på det specifika inlägget du vill svara :) kan hända att det bara står citera med
  • Jooosen

Bim imorn! Inga ömma pms bröst som jag brukar. Känner verkligen nada! Mensvärken kommer o går lite ikväll men inget tydligt. Känner mig dock ogravid :/

Försöker med första barnet sen april 2017
  • Isathe
    Jooosen skrev 2017-10-18 20:49:51 följande:

Bim imorn! Inga ömma pms bröst som jag brukar. Känner verkligen nada! Mensvärken kommer o går lite ikväll men inget tydligt. Känner mig dock ogravid :/

Ååå vad spännande. Håller tummar och tår för dig!!

Jag har fortfarande inte fått någon mens, den var beräknad till i fredags eller lördags, gått in på 5+0 idag. Men har bestämt mig för att vänta till fredag morgon och testa, då har mensen fått 1v på sig.

Så svävar just ju mellan hopp och förtvivlan, har ju med mig en pco som hållt sig i schak sen jag slutade med p-piller i februari men orolig att de är den som nu börjar spöka
  • Jooosen
    Isathe skrev 2017-10-18 21:15:27 följande:

Ååå vad spännande. Håller tummar och tår för dig!!

Jag har fortfarande inte fått någon mens, den var beräknad till i fredags eller lördags, gått in på 5+0 idag. Men har bestämt mig för att vänta till fredag morgon och testa, då har mensen fått 1v på sig.

Så svävar just ju mellan hopp och förtvivlan, har ju med mig en pco som hållt sig i schak sen jag slutade med p-piller i februari men orolig att de är den som nu börjar spöka

Å! Ja förstår det!! Det gör ja redan fast mensen inte ens är sen... vi har försökt sen april.. börjar bli tradigt detta!! Känner mig helt som vanligt :( hur känner du dig i övrigt?
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Isathe
    Jooosen skrev 2017-10-18 21:44:18 följande:

Å! Ja förstår det!! Det gör ja redan fast mensen inte ens är sen... vi har försökt sen april.. börjar bli tradigt detta!! Känner mig helt som vanligt :( hur känner du dig i övrigt?

Ja, hmm hur känner jag mig?

Kissar oftare men de kan ju vara både inbillning och psykologiskt, så inget säkert tecken. Öm i magen, spänner och är annorlunda men kan också vara framkallat. Inga ömma bröst eller liknande

Ungefär så....

Vi får uppdatera varann. Håller tummarna för dig!!
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första