• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • Elliot1
    villblitremedpcos skrev 2017-11-20 20:29:19 följande:

Jag använder just nu och har gjort några cykler tidigare!

Tack! Men vet inte riktigt hur jag ska använda den..

1) För att lindra PMS-besvär står det att man ska använda den dag 14-28 i cykeln (förutsatt att cykeln är 28 dagar, vilket min är).

2) Vill man bli gravid ska man använda den dag 7-28 men höja dosen efter halva tiden.

Då måste ju ändå alternativ två vara rätt för mig? Jag vill främst ha krämen för att lindra PMS, att den även kan vara bra när man planerar barn är väl en bonus (placebo eller ej...)
  • villblitremedpcos
    Elliot1 skrev 2017-11-20 22:15:47 följande:

Tack! Men vet inte riktigt hur jag ska använda den..

1) För att lindra PMS-besvär står det att man ska använda den dag 14-28 i cykeln (förutsatt att cykeln är 28 dagar, vilket min är).

2) Vill man bli gravid ska man använda den dag 7-28 men höja dosen efter halva tiden.

Då måste ju ändå alternativ två vara rätt för mig? Jag vill främst ha krämen för att lindra PMS, att den även kan vara bra när man planerar barn är väl en bonus (placebo eller ej...)

Jag kan bara tala för metod 2 (jag själv använder den för att jag vill bli gravid) använder den efter ägglossning fram till mens, jag skulle inte våga använda innan ägglossning med risk för att den uteblir. Jag kör med 1-2 ?ärtstora? klickar enligt anvisning på tuben... lycka till!
  • Elliot1
    villblitremedpcos skrev 2017-11-20 22:30:23 följande:

Jag kan bara tala för metod 2 (jag själv använder den för att jag vill bli gravid) använder den efter ägglossning fram till mens, jag skulle inte våga använda innan ägglossning med risk för att den uteblir. Jag kör med 1-2 ?ärtstora? klickar enligt anvisning på tuben... lycka till!

Okej.. Fast du menar alternativt 1? Att bara ta den efter ÄL..

I min bruksanvisning står det att den kan både stimulera och hämma ÄL. Så kanske dumt att ta risken. Dock står det på min också att om man har PCOS (referar till ditt användarnamn) så ska man ta den dag 7-28 :) Men det är väl olika från kräm till kräm kanske.

Aja, jag är bara på dag 5 oavsett så ingen panik, ska samla på mig lite mer info :)
  • loooice

Hej

Min sambo och jag har precis blivit godkända för ivf efter nästan två års försök utan att lyckas. Har fått beskedet att vi båda är friska men är ofrivilligt barnlösa. Till saken hör att hoppet är det sista..... hade min Äl 18/11 och 5 dagar efter får jag blodblandade flytningar i två dagar. Har aldrig någonsin fått det tidigare. Såklart hoppas man ju att det mot alla odds faktiskt tagit sig denna gång. Kan det vara så väl att det är en nidblödning 5 dagar efter Äl inklusive den aktuella Äl dagen. Är det möjligt att blöda lite två dagar och sen ingenting mer? Ska inte jag min mens förrän 4/12 så det är alldeles för tidigt för att få för tidig mens....... hoppas hoppas hoppas, är rädd för att gå igenom ivf men såklart tacksam för att vi äntligen blivit godkända. Nån mer som känner igen sig?

• Lewaize

Är nu inne på 9e försöket, månad 7 :) En konstig fundering här... men... ska ha äl enligt flo och NC på torsdag 30/11, tog ägglossningstest i förrgår med cb digital och den visslade en cirkel vilket är negativt. Igår gjorde jag ett till test men inte med morgonrutiner, väntade i 2-3 timmar innan toa (glömde göra testet på morgonen :P). Detta testet var en fast glad gubbe, alltså hög fertilitet/max fertilitet.

Till saken hör att vi hade sex precis innan och kanske kom det lite sagg på ägglossningstestet. Men kan saggen verkligen göra testet positivt? Har aldrig varit med om att ena dagen är det absolut ingen fertilitet och nästa är det max! Någon som kan svara på min fråga eller har varit med om något liknande :P ?

Försöker med första barnet sedan maj 17
  • Mikaelhbg123
    Lewaize skrev 2017-11-27 08:15:03 följande:

Är nu inne på 9e försöket, månad 7 :) En konstig fundering här... men... ska ha äl enligt flo och NC på torsdag 30/11, tog ägglossningstest i förrgår med cb digital och den visslade en cirkel vilket är negativt. Igår gjorde jag ett till test men inte med morgonrutiner, väntade i 2-3 timmar innan toa (glömde göra testet på morgonen :P). Detta testet var en fast glad gubbe, alltså hög fertilitet/max fertilitet.

Till saken hör att vi hade sex precis innan och kanske kom det lite sagg på ägglossningstestet. Men kan saggen verkligen göra testet positivt? Har aldrig varit med om att ena dagen är det absolut ingen fertilitet och nästa är det max! Någon som kan svara på min fråga eller har varit med om något liknande :P ?

Visst kan det bli så. Hormonerna stiger väldigt fort. Min sambo testade ibland negativt på morgonen men eftermiddag var det positivt. Det är därför det är så

lätt att missa ägglossningen.
  • Onewayticket

Nu börjar väntan för mig igen. Äl igår. Har haft mys varje dag denna veckan, så hoppas verkligen det tar sig denna gången. 

• Amidina
    Mikaelhbg123 skrev 2017-11-28 04:10:32 följande:
    Visst kan det bli så. Hormonerna stiger väldigt fort. Min sambo testade ibland negativt på morgonen men eftermiddag var det positivt. Det är därför det är så

lätt att missa ägglossningen.
    LH är dessutom starkare på eftermiddagen, till skillnad mot hCG, därför rekommenderar de flesta (utom cb tydligen..) att man testar mellan 10-20 på dagen.
  • snurrigsomfan

Hej jag hoppar gärna in här!

Enligt appen så hade jag ÄL i lördags. Först igår kunde jag testa mig, mest för skoj skull men den var negativ. Även idag på morgonen. Har haft att det ömmar i höger äggstock sedan några dagar tillbaka och så brukar det vara när jag har ÄL.

Är det normalt?

• Försökerbligravid

Hej! Ny här!

Jag och min sambo har försökt i cirka ett år nu, haft problem med ägglossningen. Idag tog jag ett rsfu test och tycker att jag ser två streck, vad ser ni? Är det för svagt?

Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första