• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • Elliot1
    Diligita skrev 2017-10-24 10:54:57 följande:

Hej Elliot1, ååh jag beklagar ditt missfall! Förstår att det måste ha varit så tungt :( :(

Och tack så mycket för ditt svar!! Det lugnade verkligen, speciellt det du sa om gravidsymtomen. Kände att jag andades ut lite tillfälligt, och läste mer om det att det brukar tydligen vara en bra indikator (precis som du säger att symtomen försvinner ofta direkt vid missfall). Och sen dagen efter jag skrivit här så försvann blödningen nästan helt.. sen hade jag väldigt lite en dag, sen var sen helt borta! Så kanske bara normal blödning ändå.. och inga klumpar :) Dock lite molvärk men det har jag haft ända sedan några dagar efter äl så det tyckte inte bm var alarmerande utan tvärtom :) Sedan fick jag ännu mer gravidsymtom så därav mitt sena svar! Har varit supertrött och illamående, så nära att kräkas flera gånger per dag.. Men blir bara glad av det för det känns som små påminnelser att allt är bra :') Så jag försöker verkligen att tänka så... men oron gnager ändå att det plötsligt ska hända något och sambon vill knappt glädjas alls nu förrän vecka 12 :/ Men men, jag försöker att inte bara oroa mig utan glädjas också hehe. Vi har första träffen med bm om en vecka, sen har vi en tid föl vul också men sambon vet inte om han vill då det skulle vara så jobbigt att först se ett hjärta slå och sen om det skulle bli missfall.. Visst, men jag tror det blir lila jobbigt ändå såklart :/

Sorry nu blev detta långt och nojjigt igen :p

Hur ser det ut nu för dig med äl och mens, har det kommit igång igen?

Vad skönt att jag kunde lugna dig lite iallafall. Och jag tror inte du behöver oroa dig, det låter ju som att allt är som det ska :) Som sagt vissa blöder ju och om du fått ännu tydligare gravidsymtom så är det ju bara ett jättegott tecken! Göllande att man oroar sig och att din sambo ej vill gå på VUL så tror jag man ska försöka att inte tänka så heller.. Det finns de som får missfall i vecka 5 och det finns de som får det i vecka 25. Det man glömmer är ju alla graviditeter som faktiskt går bra, de är ju såååå många fler!!! :) Försök njuta.

I fredags fick jag min andra mens efter missfallet.. Blev ganska besviken. Jag tror att ÄL och mens har kommit igång då den kom på samma dag den skulle, villet den gjorde även förra månaden.. Det enda jag oroar mig för att det gjort mer ont än vad det brukar och att jag blödit lite mer.. Brukar blöda typ 4,5 dag men ännu har det inte slutat.. Vill inte att missfallet ska ha fuckat upp nånting :(
  • XAHHA92

Har fått svar att min sambos spermier visade normalt. Jag börjar bli mer och mer orolig över att de inte kommer hitta något fel på oss. Detta låter såklart väldigt fel MEN hittar man något fel går det oftast att göra något åt. Jag är så rädd att de säger till oss att fortsätta försöka själva, som att 18 månader inte är tillräckligt....! Uppenbarligen är det något tokigt när inget skett på så många månader.

Självklart är det en lättnad att hans spermier visar normalt, tänker framför allt på min sambos skull.

Nu vill jag bara komma in på nästa möte så jag kan få tid till VUL och spolning av äggledare.

Försöker med första sen maj -16 (försök 19, bim 17/11)
  • ABbf2018

Hej, hoppar in här, jag är 23 år och sambon 25. Har försökt sedan i april, eller, jag blev gravid med en ofostrig graviditet i slutet på maj, 14 v senare fick jag veta att jag hade en ofostrig grav. Nu är jag inne på andra ägglossningen efter skrapningen, håller alla tummar jag har får att det ska lyckas denna gång, vill så gärna känna känslan av grav igen... framförallt vänta på vårt första barn. Men oron är så förbannat stor...:(

Håller tummarna för er!

• Pacific
    Svenssons12 skrev 2017-11-12 23:26:06 följande:

Någon som ser något ?

Ett klart och tydligt streck. Grattis!
  • Mikaelhbg123
    Pacific skrev 2017-11-13 06:37:34 följande:

Ett klart och tydligt streck. Grattis!

Ska det inte vara ett plus?
  • Amidina

Hej hopp! Ytterligare en som försöker bli gravid med första, jag är 32 år, gift med en underbar man, och vi har försökt i sisådär 7 månader. Började med munkpeppar (agnus castus vitex) för typ 3 veckor sen nåt, fick mens för 3 dagar sen och ser fram emot att få hoppa på det (honom Drömmer) igen snart!
    Kram på er alla!

• Isathe
    Mikaelhbg123 skrev 2017-11-15 10:57:48 följande:
    Äntligen 7:e försöket :)

Bim -3 positivt idag.
    Solklart pluss!!! Stort grattis!  Du har BIM på lördag alltså?

De ger mig lite hopp, att se att folk får pluss efter flera månader av försök. Jag och min sambo har försökt sedan februari.
  • Mikaelhbg123
    Isathe skrev 2017-11-15 11:04:45 följande:

Solklart pluss!!! Stort grattis!  Du har BIM på lördag alltså?

De ger mig lite hopp, att se att folk får pluss efter flera månader av försök. Jag och min sambo har försökt sedan februari.

Tack :) precis på lördag / söndag ... tog ett tidigt gravtest!
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första