• aae

Min 11 åring bajsar på sig

. Jag har problem med min dotter, hon blir 11 i år. Jag har hela tiden haft inställningen att inte skuldbelägga eller skälla men igår rann bägaren över. Jag har kämpat med de här problemet sedan hon blev blöjfri och de här är något som sker i perioder. BUP har gjort utredning som inte visar nå, vi har haft kontakt med barnkliniken och dom står fast vid förstoppning, vilket jag vet att de inte är. Kurator träffar hon också och ingenting hjälper.

Hon kan ibland kleta bajs, troligtvis för att de kliar i rumpan och när hon då får bajs på fingrarna torkar hon av de på första bästa ställe.

Inatt bajsade hon på sig i sömnen också, första gången de händer.

Vi tänker kräva en ordentlig undersökning och röntgen men hur har ni andra gjort och vad kan vi göra?

• Svar på tråden Min 11 åring bajsar på sig
  • viseversa
    Bestemor skrev 2017-03-25 10:32:34 följande:
    Jag vet inte om du har hund, förhoppningsvis har det det inte, eftersom du tror man rastar hundar inomhus.
    Och jo jag har hund. Men jag får inte henens bajs på händerna och skulle jag få det så går jag inte in i lägenheten och torkar av det på väggen. Jag tvättar händerna med vatten och tvål.
  • Bestemor
    viseversa skrev 2017-03-25 11:42:20 följande:

Och jo jag har hund. Men jag får inte henens bajs på händerna och skulle jag få det så går jag inte in i lägenheten och torkar av det på väggen. Jag tvättar händerna med vatten och tvål.

Du har haft tur eftersom bajspåsarna aldrig gått i sönder när du plockat upp bajset. Jag går långpromenader med min hund.

Råkar då en påse gå sönder när jag ska plocka upp bajset och jag får lite på mig, så går jag inte omkring med det, utan torkar av det någonstans, gräset, löv eller liknande.

Jag har kanske missat att ts skriver att dottern torkar av sig på väggarna hemma, var står det.
  • viseversa
    Bestemor skrev 2017-03-25 11:49:39 följande:
    Du har haft tur eftersom bajspåsarna aldrig gått i sönder när du plockat upp bajset. Jag går långpromenader med min hund.

Råkar då en påse gå sönder när jag ska plocka upp bajset och jag får lite på mig, så går jag inte omkring med det, utan torkar av det någonstans, gräset, löv eller liknande.

Jag har kanske missat att ts skriver att dottern torkar av sig på väggarna hemma, var står det.
    Det står i ts att hon kletar av det på första bästa ställe vilket lila gärna kan vara inomhus som utomhus.
  • phantom

En vän till mig föddes med en skadad ändtarm, vilket gör att den inte sluter sig ibland. Han får äta medicin för att ge honom hårdare avföring, eftersom just lös avföring är svår att kontrollera för honom.
    Det kan vara ett liknande problem hon har. Att hon bajsar på sig i sömnen är ju inget hon kan kontrollera, men att hon torkar av sig (hemma?) är ju både ohyeniskt och problematiskt. Hur upplever hon själv problemet? Tycker hon att det är normalt eller skäms hon för vad som sker?

• Bestemor
    viseversa skrev 2017-03-25 12:01:06 följande:

Det står i ts att hon kletar av det på första bästa ställe vilket lila gärna kan vara inomhus som utomhus.

Hon kanske menar när hon är ute och tänker att vi ska förstå det själva.

Ett barn i den åldern torkar naturligtvis inte av sig i soffan eller på väggarna hemma.
  • moaguuun
    Bestemor skrev 2017-03-25 13:43:51 följande:

Ett barn i den åldern torkar naturligtvis inte av sig i soffan eller på väggarna hemma.

Fast det är väl lite långsökt. TS skriver att hon "ibland kan kleta bajs". oavsett om det är utomhus är det ju ett onormalt beteende för en "normal" 11 åring att överhuvudtaget klia sig där bak när de bajsat på sig. De flesta skulle nog gå och duscha.

• elyse

Ni måste ställa ultimatum; behöver man klia sig där bak så uppsöker man en toalett. Detta kan annars snabbt bli otroligt stigmatiserande.

Och se till att hon har goda möjligheter att bli ordentligt ren efter toabesök. Babysavetter på toaletten, t.ex.

• viseversa
    Bestemor skrev 2017-03-25 13:43:51 följande:

Men det är ju det hon skriver. Hur ska vi veta om hon bara gör det ute om ts inte skriver det??
  • Bestemor
    viseversa skrev 2017-03-25 14:18:00 följande:

Men det är ju det hon skriver. Hur ska vi veta om hon bara gör det ute om ts inte skriver det??

Ts kan ju förtydliga. Annars tycker ju majoriteten att kletandet är mer oroväckande än att flickan inte kan hålla sig.
  • aae

Okej, det sker inomhus, till exempel i sängen, på handdukar och gardinen inne på toaletten (?!)

Vi har ställt massor av ultimatum, hon har till och med "egen" toalett 5m ifrån sitt rum.

Vad de här beteendet fyller för funktion är för oss en gåta och verkar förbli de. Vi har sökt hjälp hos BUP, enligt dom har hon ingen diagnos och uppenbarligen är problemet inte tillräckligt oroväckande då hon inte pratar med psykolog/kurator via BUP.

Jag vet att de här beteendet inte är normalt i den här åldern, långt ifrån okej. Men vad ska man göra och vart ska man få hjälp när dom man trodde kunde hjälpa en blundar för problemet? Jag känner mig maktlös och knäckt.

Jag kan inte säga om hon bryr sig eller inte, de är olika. Hon verkar själv inte se problemet i de hela samtidigt som hon skäms och mår dåligt över de.

Svar på tråden Min 11 åring bajsar på sig