• aae

Min 11 åring bajsar på sig

. Jag har problem med min dotter, hon blir 11 i år. Jag har hela tiden haft inställningen att inte skuldbelägga eller skälla men igår rann bägaren över. Jag har kämpat med de här problemet sedan hon blev blöjfri och de här är något som sker i perioder. BUP har gjort utredning som inte visar nå, vi har haft kontakt med barnkliniken och dom står fast vid förstoppning, vilket jag vet att de inte är. Kurator träffar hon också och ingenting hjälper.

Hon kan ibland kleta bajs, troligtvis för att de kliar i rumpan och när hon då får bajs på fingrarna torkar hon av de på första bästa ställe.

Inatt bajsade hon på sig i sömnen också, första gången de händer.

Vi tänker kräva en ordentlig undersökning och röntgen men hur har ni andra gjort och vad kan vi göra?

• Svar på tråden Min 11 åring bajsar på sig
  • viseversa
    Bestemor skrev 2017-03-25 14:31:16 följande:
    Ts kan ju förtydliga. Annars tycker ju majoriteten att kletandet är mer oroväckande än att flickan inte kan hålla sig.
    Ja jag tycker också kletandet är mer oroväckande. Att hon inre kan hålla sig kan ha en medicinskt orsak och inget hon kan hjälpa speciellt inte när hon gör på sig i sömnen. Men att kladda bajs överallt är INTE okej och normalt i den åldern.
  • Zebrima

Grejen är att det faktiskt KAN vara förstoppning fast hon verkar normal i magen och går på toa och bajsar normalt också. Det kan samlas gammalt hårt bajs i fickor i tarmarna som stoppar upp delvis, men ändå släpper igenom bajs också. Problemet är att barnet inte altid känner att det är bajsnödig och då bajsar det på sig. Jag rekommenderar att du köper 2 stycken Klyx och ger det ena direkt och den andra efter 2 dagar. Det kommer rensa ut allt gammalt stenhårt bajs i tarmarna. Jag är bara så förvånad att sjukvården inte gett er Klyx, men du kanske inte tror att det är förstoppning och inte velat ge henne det? Jag rekommenderar verkligen att testa för det kan mycket väl vara gammalt stenhårt bajs som stoppar upp delvis men ändå släpper igenom en deliten normal avföring också. Bifogar länk så du kan läsa mer. Efter att ni gettar Klyx så ge Laktulos varje dag i minst 3 månader så tarmen blir normal igen. Om stackaren varit förstoppad så länge är tarmen helt förstorad och det kommer ta tid innan den blir normal i storleken igen. Då är risken att det samlas gammalt hårt bajs i tarmfickorna igen.

www.aleris.se/Vi-erbjuder/Sjukvard/Barnsjukvard/Barnmedicin/Forstoppning/

• aae

Tack Zebrima. Vi har behandlat mot förstoppning x antal gånger under längre perioder :( både klyx, resulax, microlax och movicol :( de hjälper inte. Hon "skärper till sig" om man nämner läkare och sjukvård, sen är vi tillbaka på ruta ett :(

• Poltergasm

Alltså. Nu säger jag inte att det är på detta vis, men det beteendet kan bero på något mycket värre. Tycker dom på bup är helt inkompetenta. Eftersom att ett barn ofta är maktlöst så kan dom använda avföring för att känna att det är något dom kontrollerar då dom har vart med om en traumatisk upplevelse. T.ex mobbing eller övergrepp. Kanske kan vara så enkelt att hon skadade sig någon gång runt den åldern? Detta är ett omedvetet beteende och det går ofta ut på att barnet håller sig. Men ibland händer det olyckor i byxan då det inte går att hålla emot.

• Queennr1
    aae skrev 2017-03-25 18:29:11 följande:

Tack Zebrima. Vi har behandlat mot förstoppning x antal gånger under längre perioder :( både klyx, resulax, microlax och movicol :( de hjälper inte. Hon "skärper till sig" om man nämner läkare och sjukvård, sen är vi tillbaka på ruta ett :(

Det är ju ändå ett gott tecken att hon HAR förmåga att styra det genom att skärpa sig. Det betyder att problemet kan lösa sig. Om inte annat med tid och mognad.
  • elyse
    aae skrev 2017-03-25 14:41:18 följande:

Okej, det sker inomhus, till exempel i sängen, på handdukar och gardinen inne på toaletten (?!)

Vi har ställt massor av ultimatum, hon har till och med "egen" toalett 5m ifrån sitt rum.

Vad de här beteendet fyller för funktion är för oss en gåta och verkar förbli de. Vi har sökt hjälp hos BUP, enligt dom har hon ingen diagnos och uppenbarligen är problemet inte tillräckligt oroväckande då hon inte pratar med psykolog/kurator via BUP.

Jag vet att de här beteendet inte är normalt i den här åldern, långt ifrån okej. Men vad ska man göra och vart ska man få hjälp när dom man trodde kunde hjälpa en blundar för problemet? Jag känner mig maktlös och knäckt.

Jag kan inte säga om hon bryr sig eller inte, de är olika. Hon verkar själv inte se problemet i de hela samtidigt som hon skäms och mår dåligt över de.

Har ni funderat på om det ligger något tvångsbeteende bakom? Eftersom det, som du själv skriver, är bortom all logik.
  • nevermind
    aae skrev 2017-03-25 10:18:28 följande:

Alltså är ni dumma på riktigt?! Tror ni inte att jag fattar att de är onormalt och äckligt?! Vilken del i texten förstår ni inte?! Vi söker hjälp överallt men får ingen hjälp för de enda dom säger är förstoppning - som vi har behandlat längre perioder flera gånger. Jag frågar vad vi kan göra, inte hur efterbliven jag är som inte inser att de är onormalt! Herregud

Ni kanske ska ta henne till psyk istället...
  • paninaarvidsson

vet inte vad du ska göra men hoppas det löser sig i längden! ju äldre hon blir desto mer kan det nog klarna vad det rör sig om. lycka till!!

• pyssel
    nevermind skrev 2017-03-25 20:03:26 följande:

Ni kanske ska ta henne till psyk istället...

Det har de ju redan gjort.
    Alla hästar hemma
  • Bestemor
    aae skrev 2017-03-25 07:49:26 följande:

. Jag har problem med min dotter, hon blir 11 i år. Jag har hela tiden haft inställningen att inte skuldbelägga eller skälla men igår rann bägaren över. Jag har kämpat med de här problemet sedan hon blev blöjfri och de här är något som sker i perioder. BUP har gjort utredning som inte visar nå, vi har haft kontakt med barnkliniken och dom står fast vid förstoppning, vilket jag vet att de inte är. Kurator träffar hon också och ingenting hjälper.

Hon kan ibland kleta bajs, troligtvis för att de kliar i rumpan och när hon då får bajs på fingrarna torkar hon av de på första bästa ställe.

Inatt bajsade hon på sig i sömnen också, första gången de händer.

Vi tänker kräva en ordentlig undersökning och röntgen men hur har ni andra gjort och vad kan vi göra?

Jag måste fråga dig, är det ditt vanliga nick eller något du skapat bara för den här tråden?

Är det bara för den här tråden, så förstår jag dig, men är det ditt vanliga nick, så kan ju någon vid något tillfälle veta vem du är och då är det ju synd om flickan.
Svar på tråden Min 11 åring bajsar på sig