cosinus skrev 2017-03-26 21:17:09 följande:
För kletet: vad händer om hon konsekvent får ta hans om tvätten på det hon kletat ner (i vaket tillstånd)? Hon är så stor i och vet så även om det finns någon ologisk förklaring till hennes beteende som gör att hon inte har nog med motivation att bryta det så kan det bli lättare om hennes beteende medför merjobb för henne.
För det fysiska. Jag skulle inte helt avskriva förstoppning ändå. Eller kanske en kombination av förstoppning och ovilja att bajsa. Väntar man alltid in i det sista med att bajsa så blir man lätt förstoppad och då börjar man småbajsa på sig. Det behöver inte ge några andra symtom. Har två killar som haft så och där har det slagit på att de kissat ner sig när de gått för många dagar utan att bajsa ordentligt men inget annat konstigt. Inte hårt bajs, bajsar varje dag, inte ont i magen. Inget konstigt alls.
Den ena blev satt på movicol och fick en utmaning att bajsa så många ggr han kunde i tre veckor. Då, när han var motiverad bajsade han rejält 4 ggr per dag i två veckor innan det avtog.
Att hon bajsar ner sig nattetid tycker jag tyder på att hon inte gått nog på dagen. Medvetet eller omedvetet.
Annan sak att kolla upp är väl typ nervprobem, ryggmärgsbråck. Det kollades initialt på min som som var sängvätare just för att det kan påverka funktionen på tarm/blåsa.
Själv har jag ett diskbråck och de perioder ryggen är sämre påverkas definitivt min mage. Den mer eller mindre stannar.
Kan vara förstoppning trots att jag inte har trott de innan. Fick förklaringen av dottern igår att hon håller sig in i de sista pga att de gör ont, och rädslan över att de ska göra ont. Och i o m de blir ju såklart bajset hårt när de väl behöver ut, vilket resulterar i smärta. Troligen har min dotter en negativ erfarenhet av toabesök, vilket gör att hon undviker de och tyvärr bajsar på sig de hon inte kan hålla emot.
Vi kommer ändå gå vidare och kräva en ordentlig undersökning för att få ett rättvist svar på problemet.
Att hon kletar bajs har troligen med panik att göra, att hon bara vill få bort de fort från fingrarna oavsett hur de har hamnat där, och torkar då troligen dessvärre av sig på närmsta ställe. Äckligt men sant.