• Tecum

Låter vi terroristerna vinna?

Alltid när det skett en terrorattack någonstans i världen går politiker och media ut och säger att vi måste fortsätta leva som vanligt, terrorismen får inte vinna och förändra vårt samhälle. Men ändå gör man det. Ett exempel, man ändrar tablån i TV och radio, inte bara i går kväll utan även idag. Ring så spelar vi och Melodikrysset utgår, förmodligen är det likadant på SVT och TV4. Media ältar det som hänt gång på gång utan att ha något nytt att komma med.

Jag förstår att man vil visa offren och deras anhöriga respekt och ge människor en möjlighet att bearbeta det som hänt. Men går det inte till överdrift? Alla vet ju att den "reklam" som terrorister för genom den intensiva rapporteringen inspirerar dem till nya aktiviteter. Köra lastbil in i folkmassor är en väldigt enkel form av terrorism, man behöver inga kunskaper om vapen och sprängmedel. Det kommer att hända igen och igen. Samtidigt ökar man människors oro och misstänksamhet utan att för den skull ha några konkreta råd för hur man undviker terrorattacker.

Några synpunkter på samhällets hantering av denna typ av händelser? Diskussionen om invandring tar vi en annan gång. 

• Svar på tråden Låter vi terroristerna vinna?
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2017-06-25 13:19:21 följande:
    Jag undrar samma sak.

Vilka krafttag gör vår så helvetes kompetenta regering för att om möjligt minimera risken för ytterligare terrorattentat.

Jag tror jag vet.

Dom MÅSTE ha tillsatt en......utredning.

Det visar på att farbror Löfven är en handlingskraftig politiker.

Han har vad som krävs.

...............................!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Det är lätt att hitta information om regeringens insatser för att stävja terrorism (om du söker). www.regeringen.se/regeringens-politik/bekampning-av-terrorism/
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2017-06-25 13:43:19 följande:

Det är lätt att hitta information om regeringens insatser för att stävja terrorism (om du söker). www.regeringen.se/regeringens-politik/bekampning-av-terrorism/

Verkar vara en vettig länk, Bill, tackar så länge. Skall kika noggrannare på den senare.

Och all heder åt dig att du svarar utan att försöka få in patetiska påhopp "i texten" som vissa andra fiolhuvuden konsekvent sysslar med.

Ha en bra dag, Bill.

Mvh Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-25 12:05:53 följande:

Nu känner jag att det är hög tid att citera den liberala debattören Malin Lernfelt!

Låt oss ta IS i händerna och sjunga Kumbaya - sa ingen någonsin. Ändå är det utifrån en sådan infantil analys en gigantisk halmgubbe pysslas fram av individer som av någon anledning verkar ha förlorat förmågan att hålla två tankar i huvudet samtidigt

www.expressen.se/debatt/is-ska-bekampas-med-k.../

Du tänker på Birgit Friggebo och "We shall overcome".

">

Samma fenomen.

Vad en sådan som statsminstern menar när han säger att "vi ska visa terroristerna" och hur han tror det påverkar dem är oklart.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2017-06-26 05:39:40 följande:
    Verkar vara en vettig länk, Bill, tackar så länge. Skall kika noggrannare på den senare.
    Och all heder åt dig att du svarar utan att försöka få in patetiska påhopp "i texten" som vissa andra fiolhuvuden konsekvent sysslar med.

Ha en bra dag, Bill.

Mvh Anton
    Hm, syftar du på mitt svar till dig och Flash angående att ni tutade om att regeringen inte har agerat efter terroristattentatet på Drottninggatan.

Jag har inte KillBills tålamod, han hatr enligt egen uppgift fostrat en stor barnaskara.

Jag är mer kravorienterad och anser det är anmärkningsvärt att påstå att man inte gör något när just regeringen och oppositionen kommit överens om åtgärder som av terroristexperten Magnus Ranstorp bedöms vara mycket bra.

Du skrek så högljutt ironiskt  i ditt förra inlägg att din okunnighet måste ha spräckt ett större antal speglar. 
    Jag undrar samma sak.

Vilka krafttag gör vår så helvetes kompetenta regering för att om möjligt minimera risken för ytterligare terrorattentat.

Jag tror jag vet.

Han har vad som krävs.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Jag undrar samma sak.

Jag tror jag vet.

Han har vad som krävs.

Ja, det är precis vad som har gjort. Tillsats utredningar.

Om än det ena och än det andra.

Jag tror att det skarpaste man gjort är att man tittar på hur poliserna ska få bätre tillgång till kameraövervakningsbilder och hur sekretess mellan polis och migrationsverkets register kan brytas.

Inget om indragna medborgarskap, utvisning och liknande.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-06-26 10:03:49 följande:
    Ja, det är precis vad som har gjort. Tillsats utredningar.

Om än det ena och än det andra.

Jag tror att det skarpaste man gjort är att man tittar på hur poliserna ska få bätre tillgång till kameraövervakningsbilder och hur sekretess mellan polis och migrationsverkets register kan brytas.

Inget om indragna medborgarskap, utvisning och liknande.
    Så experten på terrorism, Magnus Ranstorp, är fel ute när han bedömer att åtgärderna är mycket bra.

Har man inte lyssnat på Flash GordonSkrattande
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2017-07-01 19:45:18 följande:

Utmärkt artikel om undfallenheten för terrorism.

www.svd.se/festarrangoren-som-kraktes-mitt-pa-golvet/om/almedalen-2017

Den artikeln var väldigt bra! Jag har funderat på hur de tänker som försvarar nazisters rätt att föra ut sin propaganda på Almedalen eller på bokmässor. Skulle samma personer också stå upp för IS rätt att föra fram sin propaganda? Det skulle vara intressant om någon här i tråden ville berätta mer om det.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-07-01 21:05:31 följande:
    Den artikeln var väldigt bra! Jag har funderat på hur de tänker som försvarar nazisters rätt att föra ut sin propaganda på Almedalen eller på bokmässor. Skulle samma personer också stå upp för IS rätt att föra fram sin propaganda? Det skulle vara intressant om någon här i tråden ville berätta mer om det.
    Bra att en borgerlig ledarskribent sätter ner foten mot socialdemokratiska kommunpolitiker som agerar undfallande mot nazister.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-07-02 00:17:51 följande:
    Bra att en borgerlig ledarskribent sätter ner foten mot socialdemokratiska kommunpolitiker som agerar undfallande mot nazister.
    Det var ju en korrekt aspekt.

Dessvärre handlar det inte bara om lokala sossepolitiker, frågan varför det gullas så med nazisiska terroristers rätt att få uttrycka sina åsikter under någotsånär civiliserade former är betydligt större än så.
Svar på tråden Låter vi terroristerna vinna?