• Tecum

Låter vi terroristerna vinna?

Alltid när det skett en terrorattack någonstans i världen går politiker och media ut och säger att vi måste fortsätta leva som vanligt, terrorismen får inte vinna och förändra vårt samhälle. Men ändå gör man det. Ett exempel, man ändrar tablån i TV och radio, inte bara i går kväll utan även idag. Ring så spelar vi och Melodikrysset utgår, förmodligen är det likadant på SVT och TV4. Media ältar det som hänt gång på gång utan att ha något nytt att komma med.

Jag förstår att man vil visa offren och deras anhöriga respekt och ge människor en möjlighet att bearbeta det som hänt. Men går det inte till överdrift? Alla vet ju att den "reklam" som terrorister för genom den intensiva rapporteringen inspirerar dem till nya aktiviteter. Köra lastbil in i folkmassor är en väldigt enkel form av terrorism, man behöver inga kunskaper om vapen och sprängmedel. Det kommer att hända igen och igen. Samtidigt ökar man människors oro och misstänksamhet utan att för den skull ha några konkreta råd för hur man undviker terrorattacker.

Några synpunkter på samhällets hantering av denna typ av händelser? Diskussionen om invandring tar vi en annan gång. 

• Svar på tråden Låter vi terroristerna vinna?
  • absalon
    KillBill skrev 2017-07-01 21:05:31 följande:

Den artikeln var väldigt bra! Jag har funderat på hur de tänker som försvarar nazisters rätt att föra ut sin propaganda på Almedalen eller på bokmässor. Skulle samma personer också stå upp för IS rätt att föra fram sin propaganda? Det skulle vara intressant om någon här i tråden ville berätta mer om det.

Sverige har yttrandefrihet-, tryckfrihet- och trosfrihet inskrivna i grundlagen. Dessa rättigheter omfattar även demokratins fiender - nazister, IS-anhängare, marxistleninistiska kommunister. rasister mfl vedervärdiga åsiktsriktningar.
    Märk väl - yttrandefrihet, tryckfrihet etc omfattar rätten att uttrycka obehagliga, stolliga, lögnaktiga teorier och åsikter.
    Dock - om någon, extremist eller ej - yttrar sådant, som svensk lag förbjuder, skall hen åtalas och ställas inför rätta. En nazist, som ägnar sig åt vad lagen kallar "hets mot folkgrupp" kan åtalas och straffas. En terrorist - det må vara en IS-, en ultrahöger- eller en Baadermeinhofsupporter, som uppmanar till attentat, mord eller våldsamheter kan likaledes åtalas och dömas till kännbara straff för uppmaning till lagbrott.
    Detsamma gäller den, som i skrift eller från talarstolen ärekränker andra personer.
    Dessa etablerade inskränkningar av tryck- och yttrandefriheten ska användas.
    Särbehandling av demokratins fiender - exempelvis organisationsförbud - skulle göra oss demokrater alltför lika dem vi bekämpar.
  • K Markatta

Terroristerna är igång för fullt. Igår Barcelona och nu senast:

svenska.yle.fi/artikel/2017/08/18/ogonvittne-det-var-tre-man-som-sprang-och-ropade-allahu-akhbar

Flera knivhuggningar i Åbo

Svenska Yle ringer upp ett skärrat ögonvittne till händelserna på Salutorget. Han vittnar om en grupp på tre män som stod bakom attacken.

- Det var tre män som sprang och ropade Allahu Akhbar. Det har knivhuggit människor, jag såg åtminstone fem personer ligga på Salutorget.

• Flash Gordon

Så då var det Finlands tur då ...

Salutorget i Åbo, där har man ju varit några gånger. En småbarnsmamma bland annat, vad det verkar.

Finsk polis griper en av männen. Arga finländare samlas runt och skriker åt mannen och försöker sparka på honom:

Så, bara den senaste dryga veckan:

Levallois förra onsdagen.

Barcelona och Cambrils igår.

Åbo idag.

• FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-08-18 17:54:52 följande:
    Så då var det Finlands tur då ...

Salutorget i Åbo, där har man ju varit några gånger. En småbarnsmamma bland annat, vad det verkar.

Finsk polis griper en av männen. Arga finländare samlas runt och skriker åt mannen och försöker sparka på honom:

" target="_blank">

Så, bara den senaste dryga veckan:

Levallois förra onsdagen.

Barcelona och Cambrils igår.

Åbo idag.
    Och Charlottesville!

Ja, åtminstone för oss som ser terrorism som terrorism oavsett terroristens motiv.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • anaxo
    Kung Markatta skrev 2017-08-18 16:51:16 följande:

svenska.yle.fi/artikel/2017/08/18/ogonvittne-det-var-tre-man-som-sprang-och-ropade-allahu-akhbar

Svenska Yle ringer upp ett skärrat ögonvittne till händelserna på Salutorget. Han vittnar om en grupp på tre män som stod bakom attacken.

- Det var tre män som sprang och ropade Allahu Akhbar. Det har knivhuggit människor, jag såg åtminstone fem personer ligga på Salutorget.

YLE har dementerat samtliga uppgifter som det påstådda ögonvittnet sagt även har det lagts upp en video över händelsen som var fejkad så även den är ned stängd, det finns även uppgift att den skjutne gärningsmannen tillhör en extremhöger organisation men det är obekräftat kl 18,00 kommer detaljerna
  • FDFMGA
    anaxo skrev 2017-08-18 18:00:59 följande:
    YLE har dementerat samtliga uppgifter som det påstådda ögonvittnet sagt även har det lagts upp en video över händelsen som var fejkad så även den är ned stängd, det finns även uppgift att den skjutne gärningsmannen tillhör en extremhöger organisation men det är obekräftat kl 18,00 kommer detaljerna
    Extremhögerterrorism eller muslimska terrorister.

Det kvittar lika för mig.

Skillnaden mellan de här galningarna är marginell.
  • FDFMGA
    qkewnkqjwneqwe skrev 2017-08-18 18:01:58 följande:
    Anser du att det var ett terrordåd när vänsterdemonstranterna sprutade syra i ansiktet på högerdemonstranterna?

Själv tycker jag att alla dessa vänsterpatrask förtjänar att dö för de var bara där för att bråka. Medan högerdemonstranterna hade en skälig anledning.
    Jo, jag har förstått att det är ganska vanligt bland extremister att man anser att människor förtjänar att dö.
  • Abegayle70
    Kung Markatta skrev 2017-08-18 16:51:16 följande:

Polisen sköt 5 terrorister till döds, var är vår utrikesministers fördömanden mot utomrättsliga avrättningar?

Just det, det är ju bara när terroristerna skjuts i Israel som det är avrättningar.

Känns som att det blir tryggare att flytta till Israel än att bo kvar.
    Rasismen kommer vi att slippa iallafall. Min fru antastades flera gånger igår när hon var själv på stan medan jag jobbade en dag. Sharmuta yahud fick hon höra och en person spotade till och med på henne. Hon var arg som ett bi när jag kom hem och jag förstår henne. Jag undviker Söder i Helsingborg just på grund av den öppna rasismen där. För några veckor sedan skrek en imam där att vi är apor och grisar.
    Det finns helt enkelt ingen framtid för oss i Sverige.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Rataxes
    Abegayle70 skrev 2017-08-18 18:29:29 följande:
    Polisen sköt 5 terrorister till döds, var är vår utrikesministers fördömanden mot utomrättsliga avrättningar?

Just det, det är ju bara när terroristerna skjuts i Israel som det är avrättningar.

Känns som att det blir tryggare att flytta till Israel än att bo kvar.
    Rasismen kommer vi att slippa iallafall. Min fru antastades flera gånger igår när hon var själv på stan medan jag jobbade en dag. Sharmuta yahud fick hon höra och en person spotade till och med på henne. Hon var arg som ett bi när jag kom hem och jag förstår henne. Jag undviker Söder i Helsingborg just på grund av den öppna rasismen där. För några veckor sedan skrek en imam där att vi är apor och grisar.
    Det finns helt enkelt ingen framtid för oss i Sverige.
    Tråkigt att höra om era upplevelser. Ingenting lär ändras så länge syltryggarna får styra.
    Önskar er lycka till I ert nya hemland iallafall.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
Svar på tråden Låter vi terroristerna vinna?