• Anonym (Plupp)

Dålig lukt i underlivet

Vad gör man åt dålig lukt i underlivet? Jag är tjej och tvättar mig lagom, inte överdrivet mycket men inte heller för lite. Duschar varannan dag och tvättar naturligtvis underlivet då, med den vanliga kroppstvålen. Med tvättning av underlivet menar jag då mellan blydläppar, runt dessa och anus, men inte in i själva slidan.

Har hört att yoghurt kan vara bra?

• Svar på tråden Dålig lukt i underlivet
  • Anonym (. ) ( .)

Använd inte vanlig tvål använd intimtvål.

• Anonym (Stina)

Tvätta med intimtvål eller bara vatten.

• Anonym (kvinna)

Du har nog en obalans typ svamp eller bacteriell vaginos som man kan få efter sex som stinker fiskaktigt som botas med antingen Lactal vagitorier från apoteket eller ibland penicillin. Men killen får det också och kan smita en tillbaks. Att tvätt för mycket med tvål rubbar Phbalansen i underlivet.

• Anonym (Varje dag)

Jag tror oxå att du kanske skulle duscha varje dag?

• Anonym (Plupp)
    Anonym (Varje dag) skrev 2017-04-17 12:35:53 följande:
    Jag tror oxå att du kanske skulle duscha varje dag?
    Behöver inte det för kroppen i övrigt, men det skulle väl var för att skölja av underlivet då...
  • Ssk15

Jag tror att det mest troliga är att syra-bas balansen blivit rubbad då du använt vanlig kroppstvål i underlivet. Det bästa för underlivet är att inte använda någon tvål alls utan bara ljummet vatten. Viktigt att du tvättar bakåt mot rumpan så att du inte får in avföringsbakterier i underlivet då dessa kan ge upphov till bakteriell obalans i underlivet. Om du inte har fått obalans i bakteriekulturen i underlivet (bakteriell vaginos) så ska lukten försvinna om du slutar använda tvål som inte är avsedd för ett känsligt underliv. Vid bakteriell vaginos bör du uppsöka vårdcentral.

Om du har rodnad, sveda och klåda kan det vara candia albicans (svamp), detta behandlas med receptfria läkemedel mor svamp. Rekommendationen är åndå att ringa vårdcentralen för att få konstaterat att det är candida. Candida albicans ger dock oftast inte dålig lukt, men om det gör det, är det INTE det enda symtomet. Viktigt att inte behandla ett underliv mot svamp då det inte är svamp.

• Anonym (Plupp)
    Ssk15 skrev 2017-04-17 12:57:24 följande:
    Jag tror att det mest troliga är att syra-bas balansen blivit rubbad då du använt vanlig kroppstvål i underlivet. Det bästa för underlivet är att inte använda någon tvål alls utan bara ljummet vatten. Viktigt att du tvättar bakåt mot rumpan så att du inte får in avföringsbakterier i underlivet då dessa kan ge upphov till bakteriell obalans i underlivet. Om du inte har fått obalans i bakteriekulturen i underlivet (bakteriell vaginos) så ska lukten försvinna om du slutar använda tvål som inte är avsedd för ett känsligt underliv. Vid bakteriell vaginos bör du uppsöka vårdcentral.
    Om du har rodnad, sveda och klåda kan det vara candia albicans (svamp), detta behandlas med receptfria läkemedel mor svamp. Rekommendationen är åndå att ringa vårdcentralen för att få konstaterat att det är candida. Candida albicans ger dock oftast inte dålig lukt, men om det gör det, är det INTE det enda symtomet. Viktigt att inte behandla ett underliv mot svamp då det inte är svamp.
    Men om man nu vill använda tvål så bör det vara intimtvål?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Plupp) skrev 2017-04-17 13:16:03 följande:

Men om man nu vill använda tvål så bör det vara intimtvål?

Anonym (Plupp) skrev 2017-04-17 12:49:31 följande:

Behöver inte det för kroppen i övrigt, men det skulle väl var för att skölja av underlivet då...

Intimtvål, typ den från RFSU funkar fint! Jag tvättar underlivet med bara vatten eller fuktig tvättlapp varje dag men duschar typ varannan/vartredje. Inga konstiga dofter här :)
  • Anonym (uäh)

Öh... klart du måste tvätta underlivet varje dag! Inte konstigt att det luktar....

Byter du åtminstone trosorna varje dag?

• Anonym (kvinna)

Ja underlivet behöver definitivt tvättas varje dag. Börjar ju stinka efter en heldag i tajta kläder t ex. Tvätta med intimtvål varje morgon el med vatten flera ggr varje dag efter du kissat. Naturligtvis alltid med tvål i analen!
    Man kan också smörja in sig med naturliga oljor som är böde renande och fuktgivande som t ex kokosolja, olivolja kallpressad raps el liknande. Och byta underkläder varje dag är ju ett måste!

Svar på tråden Dålig lukt i underlivet