• Anonym (Plupp)

Dålig lukt i underlivet

Vad gör man åt dålig lukt i underlivet? Jag är tjej och tvättar mig lagom, inte överdrivet mycket men inte heller för lite. Duschar varannan dag och tvättar naturligtvis underlivet då, med den vanliga kroppstvålen. Med tvättning av underlivet menar jag då mellan blydläppar, runt dessa och anus, men inte in i själva slidan.

Har hört att yoghurt kan vara bra?

• Svar på tråden Dålig lukt i underlivet
  • Anonym (vetare)
    Anonym (Plupp) skrev 2017-04-18 22:58:54 följande:

Oj vilken diskussion det blev! Det här med hygien är visst ett ämne vi tycker olika om.

Jag ska nog försöka hålla mig från tvålen ett tag, testa lite.

Hur får man tag i en gynekolog? O

Du behöver ingen gynekolog. De kan vara svåra att hitta också. På landet i alla fall. Det räcker gott och väl med vårdcentralen eftersom det inte är någon allvarlig sjukdom. Jag ringer dit när jag får besvär (oftast vid partnerbyte), får oftast tid dagen efter, en kort undersökning och ett recept. Man ska köra en kur men besvären försvinner redan efter ett dygn.
  • Anonym (Plupp)
    Anonym (vetare) skrev 2017-04-18 23:08:34 följande:
    Du behöver ingen gynekolog. De kan vara svåra att hitta också. På landet i alla fall. Det räcker gott och väl med vårdcentralen eftersom det inte är någon allvarlig sjukdom. Jag ringer dit när jag får besvär (oftast vid partnerbyte), får oftast tid dagen efter, en kort undersökning och ett recept. Man ska köra en kur men besvären försvinner redan efter ett dygn.
    Men det måste väl undersökas, visste inte att allmänläkare eller dsk gjorde gynundersökningar... Men ett sånt här problem borde väl kunna kollas av barnmorska?
  • Brumma
    Anonym (Plupp) skrev 2017-04-18 23:18:57 följande:

Men det måste väl undersökas, visste inte att allmänläkare eller dsk gjorde gynundersökningar... Men ett sånt här problem borde väl kunna kollas av barnmorska?

Jag var hos barnmorskan först men hon skickade vidare mig till vårdcentralen :)

Men ring barnmorskemottagningen och fråga om det känns bättre :)
  • Anonym (Mig)

Jag har aldrig tvättat med tvål i underlivet, man ska vara rädd om slemhinnorna. Jag har heller aldrig luktat illa, kanske har jag tur eller så har jag gjort rätt från början. Har endast vatten och har aldrig in vatten i slidan. Jag sover utan trosor och har aldrig haft problem i underlivet. Jag är 33 och har barn.

Så jag tror på min idé och kommer att fortsätta med det. Jag kanske uppfattas som äcklig men som sagt de är inte jag som har problem, de är faktiskt dom som tvättar sig som tydligen får problem.

• Anonym (vetare)
    Anonym (Plupp) skrev 2017-04-18 23:18:57 följande:

Tror du måste till läkaren bara för att det behövs antibiotikarecept.
  • Anonym (Plupp)
    Anonym (Mig) skrev 2017-04-19 06:14:06 följande:

Jag har aldrig tvättat med tvål i underlivet, man ska vara rädd om slemhinnorna. Jag har heller aldrig luktat illa, kanske har jag tur eller så har jag gjort rätt från början. Har endast vatten och har aldrig in vatten i slidan. Jag sover utan trosor och har aldrig haft problem i underlivet. Jag är 33 och har barn.

Så jag tror på min idé och kommer att fortsätta med det. Jag kanske uppfattas som äcklig men som sagt de är inte jag som har problem, de är faktiskt dom som tvättar sig som tydligen får problem.

Vad folk tycker är äckligt är deras problem. Om DU känner dig fräsch och inte luktar så är det ju superbra.
  • Anonym (Plupp)
    Anonym (Ingalill) skrev 2017-04-18 14:35:55 följande:
    Det gäller att tvaga sig ordentligt med svampen i underlivet. Man får inte slarva med detta.
    Är det inte svampen man vill ha bort... om det nu är svamp man har?
  • Anonym (Plupp)
    Anonym (Menskopp) skrev 2017-04-18 14:20:33 följande:

Det som funkade för mig var att börja använda menskopp istället för tamonger och bindor. Ingen lukt under mens och jag upptäckte att det nu inte luktar resten av månaden heller. Tror det blev för instängt med tamponger och bindor och skapade bakteriell obalans hela månaden. En annan grej som också hjälper är att sova utan trosor så man luftar där nere på natten.

Jag sover utan trosor förutom när jag har mens (använder bindor) och har till vardags bara bomullstrosor som tvättas i 60 grader. MEN jag har använt trosskydd dagligen i flera år... inte pga några kraftiga flytningar eller så, det bara känns fräscht.
  • glutten
    Anonym (Plupp) skrev 2017-04-19 08:27:52 följande:
    Jag sover utan trosor förutom när jag har mens (använder bindor) och har till vardags bara bomullstrosor som tvättas i 60 grader. MEN jag har använt trosskydd dagligen i flera år... inte pga några kraftiga flytningar eller så, det bara känns fräscht.
    Om du använder trosskydd konstant tror jag att det första du ska prova är att lägga ner det. De kan definitivt skapa dålig lukt då de hindrar underlivet att andas ordentligt = det blir en dålig miljö = lukt uppstår.
Svar på tråden Dålig lukt i underlivet