• Anonym (Plupp)

Dålig lukt i underlivet

Vad gör man åt dålig lukt i underlivet? Jag är tjej och tvättar mig lagom, inte överdrivet mycket men inte heller för lite. Duschar varannan dag och tvättar naturligtvis underlivet då, med den vanliga kroppstvålen. Med tvättning av underlivet menar jag då mellan blydläppar, runt dessa och anus, men inte in i själva slidan.

Har hört att yoghurt kan vara bra?

• Svar på tråden Dålig lukt i underlivet
  • Anonym (uäh)

Klart det luktar om man inte tvättar varje dag. Herregud, alla vet väl att pink luktar och det finns alltid kvar lite även om ni torkar er!

• Anonym (Nej)

Men herrejösses vad ska du med äppelcidervinäger till?

Inte att sätta på underlivet hoppas jag!

• Anonym (N)
    Anonym (C) skrev 2017-04-18 11:48:23 följande:

Du kanske inte ska skriva något som du inte vet någonting om. Är du kille eller tjej?

Visst tvätta rumpan du om du vill känna dig fräsch, men underlivet tappar sin egna balans genom att man tvättar det för mycket. Du kan alltså ha ett helt friskt underliv som inte luktar. Träffar du då en ny partner kan det störa ph-balansen och börja lukta. Om du då börjar tvätta det för mycket då blir det bara ännu värre.

Flytningarna och urinen ska göra sitt (ta bort alla batterier och hålla balansen) det ska man inte tvätta bort och man ska absolut inte använda tvål i underlivet. Anpassad tvål går bra någon gång ibland men det bästa är endast att tvätta runtomkring.

Så med andra ord så är det de som tvättar sig för ofta som går runt och stinker fisk!

De som inte tvättar sig för mycket brukar inte lukta. Om de då stinker även fast de inte tvättar sig så ofta. Då kanske man ska kolla upp sig!

Underlivet tappar verkligen inte sin naturliga balans av att man tvättar med tvättlapp med vatten och olja en gång om dagen. Skrämmande att folk är så obildade... det är verkligen inget måste att man gör det men det är också självklart att en del upplever att det behövs rengöring varje dag. Vatten och olja rubbar absolut inte en gång om dagen.
  • Anonym (Q)
    Brumma skrev 2017-04-18 12:43:49 följande:

Hej :)

Det var jag som skrev - jag funderar på om detta kan hjälpa mig. Läkarna o barnmorska säger bara "du har svamp"- men jag har haft problem i sju år nu liksom :/

Är de receptfria?

Håller de resten av månaden på bra nivå?

Sorry TS för kapning av tråden :)

Har de undersökt dig så de vet att du har svamp, eller är det bara deras slutsats ändå?

Jadå de är receptfria, men inte alla apotek har dem tyvärr. Jag köper dem på kronans apotek (tror jag det heter) eller så beställer jag på apotea. Det är gratis frakt och väldigt smidigt.

Egentligen ska man ta en kapsel innan läggdags i tio dagar för att behandla fullt ut, och det gjorde jag i början. Men nu behövs ibland bara ett enda så blir det bättre för mig och då känns det bra hela månaden.

Det kan ju helt klart vara värt att prova för dig :). Hoppas det fungerar så du slipper hålla på med svampmedel, för vad jag vet så är det inte bra att behandla med det ifall det nu inte är en svampinfektion. Då skadar det mer än gör nytta.

Lycka till :)
  • Anonym (vetare)

Det låter som om du drabbats av en bakterieinfektion (bakteriell vaginos) i underlivet. Det typiska är att det då luktar illa (oftast karakteristiskt rutten fisk) från underlivet. Du behöver gå till läkaren som utteder dig och skriver ut antibiotika.

• Brumma
    Anonym (Q) skrev 2017-04-18 13:44:24 följande:

Har de undersökt dig så de vet att du har svamp, eller är det bara deras slutsats ändå?

Jadå de är receptfria, men inte alla apotek har dem tyvärr. Jag köper dem på kronans apotek (tror jag det heter) eller så beställer jag på apotea. Det är gratis frakt och väldigt smidigt.

Egentligen ska man ta en kapsel innan läggdags i tio dagar för att behandla fullt ut, och det gjorde jag i början. Men nu behövs ibland bara ett enda så blir det bättre för mig och då känns det bra hela månaden.

Det kan ju helt klart vara värt att prova för dig :). Hoppas det fungerar så du slipper hålla på med svampmedel, för vad jag vet så är det inte bra att behandla med det ifall det nu inte är en svampinfektion. Då skadar det mer än gör nytta.

Lycka till :)

Tack:)

Jo de har "kollat" men frågan är hur noga..

Jag skall testa iallafall :)
  • Anonym (vetare)
    Anonym (Ingalill) skrev 2017-04-18 08:53:12 följande:

Hej!

Tvagar du dig ordentligt?

Skillnaden vig dålig tvagning och bakteriell vaginos är att odören då kommer från inifrån slidan som ju ej ska tvagas. Ett enkelt test är att efter dusch/bad stoppa in ett finger i slidan och lukta på det. Om det då luktar illa så är det förmodligen bakteriell vaginos.
  • Anonym (Menskopp)

Det som funkade för mig var att börja använda menskopp istället för tamonger och bindor. Ingen lukt under mens och jag upptäckte att det nu inte luktar resten av månaden heller. Tror det blev för instängt med tamponger och bindor och skapade bakteriell obalans hela månaden. En annan grej som också hjälper är att sova utan trosor så man luftar där nere på natten.

• Anonym (Ingalill)
    Anonym (vetare) skrev 2017-04-18 13:59:23 följande:
    Skillnaden vig dålig tvagning och bakteriell vaginos är att odören då kommer från inifrån slidan som ju ej ska tvagas. Ett enkelt test är att efter dusch/bad stoppa in ett finger i slidan och lukta på det. Om det då luktar illa så är det förmodligen bakteriell vaginos.
    Det gäller att tvaga sig ordentligt med svampen i underlivet. Man får inte slarva med detta.
  • Anonym (Plupp)

Oj vilken diskussion det blev! Det här med hygien är visst ett ämne vi tycker olika om.

Jag ska nog försöka hålla mig från tvålen ett tag, testa lite.

Hur får man tag i en gynekolog? O

Svar på tråden Dålig lukt i underlivet