• Anonym (Plupp)

Dålig lukt i underlivet

Vad gör man åt dålig lukt i underlivet? Jag är tjej och tvättar mig lagom, inte överdrivet mycket men inte heller för lite. Duschar varannan dag och tvättar naturligtvis underlivet då, med den vanliga kroppstvålen. Med tvättning av underlivet menar jag då mellan blydläppar, runt dessa och anus, men inte in i själva slidan.

Har hört att yoghurt kan vara bra?

• Svar på tråden Dålig lukt i underlivet
  • Anonym (vetare)
    glutten skrev 2017-04-19 09:43:20 följande:

Om du använder trosskydd konstant tror jag att det första du ska prova är att lägga ner det. De kan definitivt skapa dålig lukt då de hindrar underlivet att andas ordentligt = det blir en dålig miljö = lukt uppstår.

Det finns inget vetenskapligt stöd för att någonting annat förutom vaginala duschning skulle främja förekomsten av bakteriell vaginos. Allt annat är bara husmorstips än så länge.
  • glutten
    Anonym (vetare) skrev 2017-04-19 10:17:58 följande:
    Det finns inget vetenskapligt stöd för att någonting annat förutom vaginala duschning skulle främja förekomsten av bakteriell vaginos. Allt annat är bara husmorstips än så länge.
    Jag sa inte ett ord om bakteriell vaginos, så jag förstår inte riktigt din kommentar.
  • Anonym (rakad?)

Vet inte om det här har kommit upp, men det brukar komma upp i underlivshygientrådar och vara en "het potatis", men rakar du dig eller inte? Ifall du gör det kanske du ska sluta med det ett tag och se om du upptäcker någon skillnad.

• Anonym (Ingalill)

Man ska tvaga sig mjukt och härligt med svampen länge i duschen...

• Anonym (Plupp)
    Anonym (rakad?) skrev 2017-04-19 11:02:11 följande:

Vet inte om det här har kommit upp, men det brukar komma upp i underlivshygientrådar och vara en "het potatis", men rakar du dig eller inte? Ifall du gör det kanske du ska sluta med det ett tag och se om du upptäcker någon skillnad.

Rakar mig typ en gång om året, så det är inget problem.
  • Less is more

Jag är 45 och har aldrig luktat illa eller haft svamp nertill.

Jag duschar varje dag - men sköljer bara av mig med vatten lite snabbt mellan benen. Även om det händer så använder jag sällan tvål där. Brukar köpa eucerin oljebaserad tvål oparfymerad för kroppen.

Säkerligen kommer väl lite tvål/schampo ändå rinnandes ner dit ändå eftersom jag duschar/badar varje dag.

Så var försiktig med tvål.

Men för att bota detta kanske du behöver få hjälp.

Har heller aldrig gått till någon gynekolog - men det är ju bara att du googlar på det + orten där du bor.

• Anonym (Plupp)

Hur gör ni när ni haft sex då? Bara vatten då också?

• Anonym (uäh)
    Anonym (Plupp) skrev 2017-04-23 22:18:57 följande:
    Våtservett använder jag, såna som babysar har.
  • Anonym (Plupp)
    Anonym (uäh) skrev 2017-04-24 06:44:59 följande:
    Våtservett använder jag, såna som babysar har.
    Babyservetter skulle jag aldrig använda på mig själv, än mindre mina barn. Bättre då med vanligt hushållspapper, fuktat med vatten.
  • Anonym (Q)

En tvättlapp eller handduk direkt efter sex tycker jag är bra. Det finns ju även våtservetter för intimhygien om man vill använda sådana.

• sextiotalist

Måste man alltid tvätta sig efter sex?
    För mig räcker det med ett toabesök i 9 fall av 10.
  • Anonym (Q)
    sextiotalist skrev 2017-04-24 09:20:25 följande:

Måste man alltid tvätta sig efter sex?

För mig räcker det med ett toabesök i 9 fall av 10.

Jag tycker som du, att man inte alltid måste tvätta sig efteråt.

Som kvinna är det dock viktigt att kissa efteråt har jag hört. Det minskar tydligen risken för urinvägsinfektion.
  • Anonym (...)

Man ska inte tvätta sig med tvål alls! Då man förstör kroppens ph-balans. Som mest lactacyd och då endast i ljumskarna. Inte mellan blygdläpparna eller upp i slidan. Man har ju slemhinnor inne i slidan och ut mot blygdläpparna och tvättar man då med tvål eller "skrubbar" och övertvättar med vatten så irriterar man slemhinnorna som kan bli torra, det blir obalans i ph-värdet och man kan även få svamp.

Ibland luktar man även om man tvättar sig på ett bra sätt, vilket kan bero på hormoner och var i menscykeln man är. Det är något man stör sig på själv kanske men inget folk känner som går förbi eller så ;) man är ju inte precis luktfri men människor har ju iaf inte luktsinne som en hund så vi känner hur andra luktar där nere (om man inte har oralsex förstås, men män luktar inte viol dem heller precis)

Låt lufta på nätterna (sov naken), använd inte för tajta kläder, sluta tvätta mellan blygdläpparna och använd endast vatten! sluta raka dig ett tag ifall du gör det. Jag brukar bara trimma med rakapparat och på sommaren endast ta med hyvel vid bikinilinjen.

• Anonym (bv)

Jag kissar bara, sen tvättar jag som vanligt med bara vatten nästa gång jag duschar.
  • Anonym (Något annat)

Misstänker att det ibland kan ha med resten av kroppens kemi att göra, inte hygienen.

Har haft massa diffusa kroppsliga symptom de senaste året, inklusive dålig lukt och torrhet. Även min svettlukt har förändrats. Intresserad av att höra om någon annan märkt av en sådan koppling?

• Anonym (rakad?)
    Anonym (Något annat) skrev 2017-04-24 14:39:09 följande:

Misstänker att det ibland kan ha med resten av kroppens kemi att göra, inte hygienen.

Har haft massa diffusa kroppsliga symptom de senaste året, inklusive dålig lukt och torrhet. Även min svettlukt har förändrats. Intresserad av att höra om någon annan märkt av en sådan koppling?

Koppling mellan vad? Du kanske har bytt kostvanor? Jag luktar illa ur munnen när jag blir uttorkad eller äter mycket mjölkprodukter. Jag får äcklig smak i munnen, svettningar och hjärtklappning av att äta för mycket socker, och får finnar någon dag senare, t ex. Socker ska också främja svamp.

Man kan ha tur och otur också. Vissas balans i underlivet rubbas av tvål medan andras inte gör det. Jag har aldrig haft problem med dålig lukt trots att jag tvättar mig med tvål och är periodare på socker. Rakar mig dock inte.
Svar på tråden Dålig lukt i underlivet