• Anonym (Plupp)

Dålig lukt i underlivet

Vad gör man åt dålig lukt i underlivet? Jag är tjej och tvättar mig lagom, inte överdrivet mycket men inte heller för lite. Duschar varannan dag och tvättar naturligtvis underlivet då, med den vanliga kroppstvålen. Med tvättning av underlivet menar jag då mellan blydläppar, runt dessa och anus, men inte in i själva slidan.

Har hört att yoghurt kan vara bra?

• Svar på tråden Dålig lukt i underlivet
  • Brumma

Låter kanske konstigt men kallpressad olivolja funkar superbra :)

Icas "extra virgin" heter nog den jag använder.

Jag tvättar av med ENBART vatten varje dag, smörjer sedan med olivolja. Ungefär var tredje dag använder jag tvål (mot läkarens order, men det känns fräshare).

Min läkare sa jag INTE skulle använda tvål, inte ens intimtvål. Intimolja gick däremot bra men jag tyckte inte det hjälpte.

När jag fött första barnet gick ngt snett med ph-balansen typ. Spelar ingen roll vad jag gör - det luktar ändå. OM jag inte gör denna procedur varjen dag. Tvätta med enbart vatten (i duschen- "raggartvätt" hjälper inte tillräckligt" och olivolja efteråt.

Efter varje menstruation använder jag även svampmedel eftersom jag alltid får svamp annars.

För övrigt är det inte bra gör ett friskt underlivet att bli tvättat varje dag - ett friskt underlivet luktar inte äckligt. Men.. Ibland har man ngt som "stör" och då behöver det hanteras.

Ni som skriver att ni måste duscha varje dag annars luktar ni illa - ni har med stor sannolikhet INTE ett friskt underliv. Då hade det inte börjat lukta så snabbt .

• Anonym (Ingalill)
    Anonym (Plupp) skrev 2017-04-17 12:28:48 följande:

Vad gör man åt dålig lukt i underlivet? Jag är tjej och tvättar mig lagom, inte överdrivet mycket men inte heller för lite. Duschar varannan dag och tvättar naturligtvis underlivet då, med den vanliga kroppstvålen. Med tvättning av underlivet menar jag då mellan blydläppar, runt dessa och anus, men inte in i själva slidan.

Har hört att yoghurt kan vara bra?

Hej!

Tvagar du dig ordentligt?
  • Anonym (Lilla jag)

Hej. Jag duschar varannan dag. tvättar med vatten. När Jag intimrakar har jag rfsu gel. Jag fick också lite obalans när jag hade tvål som hjälpmedel vid rakningen. Efter att jag slutade med det blev det toppen. Tvättar inte underlivet varje dag och är typ luktfri. Lycka till med allt. Blir nog bra när du får bra pH balans igen.

• Anonym (bv)

Kan vara bakteriell vaginos, kontakta gyn så tar de ett prov. Om det är bv får du medicin så blir du luktfri igen. 
    För att sen hålla rätt ph-värde kan du använda lactal, finns både som vagitorier och gel. 

• Zoja

Äppelcidervinäger hade jag aldrig använt i underlivet! Olivolja kan vara skönt att smörja med innan eller efter dusch om man är torr dock. 

Och underlivet ska inte börja lukta pyton efter en dag utan dusch som en del här säger. 

TS, skulle säga testa duscha utan duschtvål ett tag och med bara vatten (eventuellt intimtvål), använd trosor i bomull och sov utan underkläder på natten. 

• sextiotalist
    Brumma skrev 2017-04-18 08:47:56 följande:

Låter kanske konstigt men kallpressad olivolja funkar superbra :)

Icas "extra virgin" heter nog den jag använder.

Jag tvättar av med ENBART vatten varje dag, smörjer sedan med olivolja. Ungefär var tredje dag använder jag tvål (mot läkarens order, men det känns fräshare).

Min läkare sa jag INTE skulle använda tvål, inte ens intimtvål. Intimolja gick däremot bra men jag tyckte inte det hjälpte.

När jag fött första barnet gick ngt snett med ph-balansen typ. Spelar ingen roll vad jag gör - det luktar ändå. OM jag inte gör denna procedur varjen dag. Tvätta med enbart vatten (i duschen- "raggartvätt" hjälper inte tillräckligt" och olivolja efteråt.

Efter varje menstruation använder jag även svampmedel eftersom jag alltid får svamp annars.

För övrigt är det inte bra gör ett friskt underlivet att bli tvättat varje dag - ett friskt underlivet luktar inte äckligt. Men.. Ibland har man ngt som "stör" och då behöver det hanteras.

Ni som skriver att ni måste duscha varje dag annars luktar ni illa - ni har med stor sannolikhet INTE ett friskt underliv. Då hade det inte börjat lukta så snabbt .

Håller med, ett friskt underliv luktar inte efter ett dygn utan tvätt, det skulle krävas betydligt längre tid för det
  • Anonym (C)
    Anonym (N) skrev 2017-04-17 18:53:19 följande:
    Påhopp? Allvarligt? De svaren du fick var inte påhopp herregud.

Du behöver inte duscha kroppen varje dag men just underliv och rumpa bör tvättas varje dag, t ex med tvättlapp (med vatten och lite olja på). Väldigt ofräscht annars.
    Du kanske inte ska skriva något som du inte vet någonting om. Är du kille eller tjej?
    Visst tvätta rumpan du om du vill känna dig fräsch, men underlivet tappar sin egna balans genom att man tvättar det för mycket. Du kan alltså ha ett helt friskt underliv som inte luktar. Träffar du då en ny partner kan det störa ph-balansen och börja lukta. Om du då börjar tvätta det för mycket då blir det bara ännu värre.
    Flytningarna och urinen ska göra sitt (ta bort alla batterier och hålla balansen) det ska man inte tvätta bort och man ska absolut inte använda tvål i underlivet. Anpassad tvål går bra någon gång ibland men det bästa är endast att tvätta runtomkring.
    Så med andra ord så är det de som tvättar sig för ofta som går runt och stinker fisk!
    De som inte tvättar sig för mycket brukar inte lukta. Om de då stinker även fast de inte tvättar sig så ofta. Då kanske man ska kolla upp sig!
  • Anonym (Q)

Tvätta endast med intimtvål i underlivet.

Det finns en massa olika sådana. Jag använder en jag hittat på Ica som har en mild god doft.

Sen tycker jag du ska köpa Ecovag på apoteket, eller beställa på apotea (gratis frakt), så att ditt ph-värde blir återställt. Har man fel ph-värde i underlivet så kan det lukta illa.

Intimtvål och Ecovag alltså, så borde det nog bli bättre :)

• Anonym (Q)

Slänger in en bild på de vagitorier jag använder också. Jag brukar behandla en eller två kvällar efter varje menstruation, eftersom jag i princip alltid får obalans i ph-värdet då. Och dessa piller är jättebra för det. Tidigare trodde jag att jag hade svampinfektioner efter mens (precis som någon här skrev att hon ofta har) men det var som tur var bara ph-värdet som strulade.

• Brumma
    Anonym (Q) skrev 2017-04-18 12:38:07 följande:

Slänger in en bild på de vagitorier jag använder också. Jag brukar behandla en eller två kvällar efter varje menstruation, eftersom jag i princip alltid får obalans i ph-värdet då. Och dessa piller är jättebra för det. Tidigare trodde jag att jag hade svampinfektioner efter mens (precis som någon här skrev att hon ofta har) men det var som tur var bara ph-värdet som strulade.

Hej :)

Det var jag som skrev - jag funderar på om detta kan hjälpa mig. Läkarna o barnmorska säger bara "du har svamp"- men jag har haft problem i sju år nu liksom :/

Är de receptfria?

Håller de resten av månaden på bra nivå?

Sorry TS för kapning av tråden :)
Svar på tråden Dålig lukt i underlivet