• Wilhelmina

Gravid 47 år!

Hej,
    vet inte hur jag ska göra! Upptäckte igår att jag är gravid 47 år gammal. Bara v 5 men ändå. Vi har redan tre barn, 16, 13 och 9 år. Jag får panik över att det blivit så här. Men samtidigt snurrar tankarna. För några år sedan ville vi ha en till, men fick bara missfall. Åren har gått och jag hade gett upp tanken. Samtidigt har vi inte skyddats oss. Ja, dumt, vi vet ju hur barn blir till... 
    Jag älskar ju små bebisar, men kommer bli väldigt ensam i den här situationen. Alla våra vänner är ju klara med barn för länge sen. Min man är så flexibel, han tycker jag får bestämma... Hade jag varit 43 så kanske det hade varit ett lättare beslut att behålla.
    Om vi behåller blir det ett väldigt stort glapp till de andra barnen. Hur ska jag hinna med dem alla? Samtidigt tror jag de skulle älska ett litet syskon. Men jag är så gammal! Vi kommer vara 48 och 55 när bebisen kommer till jul. Och risken för skador och komplikationer. Visserligen stark och vältränad och kärnfrisk. 
    Jag får panik över vad alla ska tycka och tänka. Hur ska livet bli?
    Jag vet inte hur jag ska resonera.

• Svar på tråden Gravid 47 år!
  • Sodacitron

oj varför kom det en massa frågetecken?! jag gjorde glada gubbar inte frågetecken

• Wilhelmina

Jo, så har jag tänkt. Men varför kom den inte då. Jag fick missfall i vecka 11 och hamnade på sjukhus och var så ledsen efteråt. Nu har det gått 4 år.
    Om jag behåller blir det så jobbigt med alla kommentarer. De kommer tycka vi är oansvariga och galna. Och min man kommer vara 55. Han kommer vara 70 år när barnet är 15. Det är ju galet! Helt galet!!

• Birgitta02
    Wilhelmina skrev 2017-04-19 12:09:21 följande:
    Jo, så har jag tänkt. Men varför kom den inte då. Jag fick missfall i vecka 11 och hamnade på sjukhus och var så ledsen efteråt. Nu har det gått 4 år.
    Om jag behåller blir det så jobbigt med alla kommentarer. De kommer tycka vi är oansvariga och galna. Och min man kommer vara 55. Han kommer vara 70 år när barnet är 15. Det är ju galet! Helt galet!!
    Min syster var 42 och hennes make 52! Gick jättebra :) Och det handlar inte om ålder, det handlar om ert engageman. Och ni har tre ungar som kommer älska den lilla! Min bästa kompis mamma lämnade och hämtade sina fem barnbarn varje dag i många år på dagis. Och var dessutom dagmamma när nån av barnbarnen var krassliga. Ända upp i 80-årsåldern! Hon avled nyss 98 år gammal. Pigg ända till sista året :). DET HANDLAR INTE OM ÅLDER.

Och skit i vad folk säger. Gå efter vad du och din man vill. Men se till att ha ett långt långt snack med barnen. Och ta hänsyn till vad dom vill. Nu är det bara celler i livmodern och då GÅR det att ta beslut. Värre om 4-5 veckor.
  • Wilhelmina

Tack för engagemang! Vi ska fundera några varv till. Jag ska boka tid hos min gynekolog nu. Men ska vi verkligen prata med barnen innan? Jag är tveksam. Då ska de kanske känna ansvar för om jag gör abort eller inte. Stora beslut för barn.

• gamlapappan
    Wilhelmina skrev 2017-04-19 12:09:21 följande:

Jag tycker inte du ska haka upp dig på åldern. 47 år respektive 55 år är ingen ålder idag. Medellivslängden har ökat och du och din man har många, många, många år kvar att leva.

Jag läste precis den här artikeln om konstnären Hans Lindberg som var 71 år när han blev pappa.

http://www.smt.se/article/grattis-pa-fars-dag/

I dagarna fyller han 89 år och hans dotter 18 år. Hon tar studenten nu i juni.

Jag är säker på att du och din man kommer att kunna ta hand om ert barn tills dess det är vuxet och därefter har ni många härliga år som pensionärer när ni kan njuta av livet och av era barnbarn. Dessutom kommer ert barn att ha tre äldre syskon som det har hjälp och stöd av!!!

Jag tänker också på alla som kämpar, kämpar och kämpar för att bli gravida efter 40. Jag skulle aldrig missa chansen att behålla barnet nu när storken byggt bo hos er!
  • Birgitta02
    Wilhelmina skrev 2017-04-19 12:54:46 följande:
    Tack för engagemang! Vi ska fundera några varv till. Jag ska boka tid hos min gynekolog nu. Men ska vi verkligen prata med barnen innan? Jag är tveksam. Då ska de kanske känna ansvar för om jag gör abort eller inte. Stora beslut för barn.
    Sant. Så klok du är Solig
  • Wilhelmina
    gamlapappan skrev 2017-04-19 12:58:06 följande:
    Jag tycker inte du ska haka upp dig på åldern. 47 år respektive 55 år är ingen ålder idag. Medellivslängden har ökat och du och din man har många, många, många år kvar att leva.

Jag läste precis den här artikeln om konstnären Hans Lindberg som var 71 år när han blev pappa.

http://www.smt.se/article/grattis-pa-fars-dag/

I dagarna fyller han 89 år och hans dotter 18 år. Hon tar studenten nu i juni.

Jag är säker på att du och din man kommer att kunna ta hand om ert barn tills dess det är vuxet och därefter har ni många härliga år som pensionärer när ni kan njuta av livet och av era barnbarn. Dessutom kommer ert barn att ha tre äldre syskon som det har hjälp och stöd av!!!

Jag tänker också på alla som kämpar, kämpar och kämpar för att bli gravida efter 40. Jag skulle aldrig missa chansen att behålla barnet nu när storken byggt bo hos er!
    Hej gamla pappan, ser att du är lika gammal som min man och har en tvååring och en ettåring. Men mamman kanske är yngre än jag? Har du fått kommentarer om din ålder?

Tack för artikeln, roligt att läsa!
    Jag skulle vilja höra hur alla tänker efteråt när de skaffat barn sent. Hur livet är i 60-årsåldern...
  • gamlapappan

Nej, jag har aldrig fått någon kommentar om min ålder. Kanske beror det på att jag haft turen att se rätt ung ut. Här på familjeliv läser jag rätt ofta kommentarer om ålder och det verkar som om många yngre tror att jag man tar sig fram med rullator när man är i 50-årsåldern.

Hemma har vi en som är 8 år, en 7 år en som snart är 3 år och en som snart är 1,5 år. Visst är det jobbigt att ta hand om små barn, särskilt att bli väckt på nätterna, men jag upplever inte att det är jobbigare nu än när jag var runt 30 år. Jag upplever mig väldigt motiverad och glad för mina barn.

Visst oroar jag mig ibland för olika saker "tänk om jag blir sjuk", "tänk om jag inte orkar", "tänk om jag blir arbetslös", men på det hela taget ser jag positivt på livet och trivs väldigt bra med att vara småbarnsförälder.

Ja, mamman är yngre men på det hela taget tycker jag inte att åldern spelar någon roll alls.

Jag har läst rätt mycket tidningsartiklar om "äldre" föräldrar och det jag ofta ser är att man kommenterar att man ofta upplever det som en fördel att vara lite äldre, man har mer livserfarenhet, man grips inte lika lätt av panik (t.ex. när barnen blir sjuka) utan tar det lite lugnare, man har ofta bättre ekonomiska förutsättningar, man har ofta klarat av en massa "måsten" i livet (bygga hus, bilda familj, karriär, resor, satsa på sig själv) och kan satsa helhjärtat på sitt/sina barn. Hur underligt det än kan låta så tror jag ofta att "äldre" föräldrar har mer tid för sina barn än "yngre".

• Birgitta02
    gamlapappan skrev 2017-04-19 14:40:28 följande:
    Jag har läst rätt mycket tidningsartiklar om "äldre" föräldrar och det jag ofta ser är att man kommenterar att man ofta upplever det som en fördel att vara lite äldre, man har mer livserfarenhet, man grips inte lika lätt av panik (t.ex. när barnen blir sjuka) utan tar det lite lugnare, man har ofta bättre ekonomiska förutsättningar, man har ofta klarat av en massa "måsten" i livet (bygga hus, bilda familj, karriär, resor, satsa på sig själv) och kan satsa helhjärtat på sitt/sina barn. Hur underligt det än kan låta så tror jag ofta att "äldre" föräldrar har mer tid för sina barn än "yngre".
    Håller HELT med dig!
Svar på tråden Gravid 47 år!